• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آلمان 19 پناهجوی افغان را به کابل بازگرداند

آلمان 19 پناهجوی افغان را به کابل بازگرداند

در حالی‌که شورای مهاجرت ناروی نسبت به بازگرداندن پناهجویان افغانستانی از اروپا هشدار داده، 19 پناهجوی از آلمان به کابل بازگردانده شده‌اند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل امروز  به خبرگزاری فرانسه گفت که این 19 پناهجوی بازگردانده شده عمدتاً جوانانی هستند که بیشتر عمر خود را در بیرون افغانستان سپری کرده‌اند.
این پناهجویان با هواپیمای اجاره‌شده پس از آن از شهر دوسلدورف آلمان به فرودگاه کابل منتقل شدند که پرونده‌های درخواست پناهندگی آنها رد شد.
مقام‌ها در برلین استدلال کرده‌اند که آنها با به دلیل ارتکاب اعمال مجرمانه دوره زندان خود را سپری کرده و برخی به دلیل گرایش هایشان خطرناک دانسته شده اند.
این در حالی است که شورای مهاجران ناروی نسبت به بازگرداندن پناهجویان به افغانستان هشدار داده و گفته که هفت نفر از 10 نفری که از اروپا به این کشور بازگردانده می‌شوند، به دلیل خشونت دوباره مجبور به فرار می‌شوند.
یان ایگل، دبیرکل این شورا با انتشار گزارشی در این مورد گفته که کشورهای اروپایی و همسایگان افغانستان باید بازگردان پناهجویان را یا متوقف یا سیاست‌های خود را در این مورد بازنگری کنند.
او تاکید کرده است: "حالا زمان بازگرداندن افغان‌ها نیست. افغانستان جنگ‌زده امروزه جایی برای بازگشت نیست. در‌حالی‌که شرایط در سراسر افغانستان در حال بدتر شدن است، تصمیم‌گیرندگان به دلیل بازگرداندن جمعی و غیرارادی پناهجویان احتمالاً روزی پشیمان خواهند شد."
پیشتر سازمان عفو بین‌الملل هم در گزارشی از کشورهای اروپایی انتقاد کرده بود که با اخراج پناهجویان افغان، آنها را در معرض خطر قرار می‌دهند.
براساس گزارش این سازمان، این کشورها بدون توجه به وضعیت امنیتی افغانستان، حدود 10 هزار پناهجو را به‌زور به افغانستان باز‌گردانده‌اند ـ اقدامی که، به گفته مسئولان این سازمان، زندگی آنها را با خطر مرگ، ربوده‌شدن و شکنجه روبه‌رو کرده است.
این 19 پناهجوی بازگردانده شده در حالی با پرواز اختصاصی از آلمان به کابل بازگردانده شده‌اند که آلمان بهار گذشته به گونه رسمی به دولت افغانستان اطلاع داد که اخراج اجباری پناهجویان را متوقف کرده است.
حضور پناهجویان افغانستانی در اروپا زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که ده‌ها هزار پناهجوی افغان در کنار صدها هزار پناهجوی سوری و عراقی در اروپا باعث "بحران مهاجرت" شدند.
در سال 2016 حدود 183 هزار پناهجوی افغان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی دادند که 15 درصد از کل متقاضیان پناهندگی در این کشورها را تشکیل می‌دادند.

  پربازدید ترین