• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنجمین جشنواره مسابقات افغانستان شناسی در مشهد ایران برگزار شد

پنجمین جشنواره مسابقات افغانستان شناسی در مشهد ایران برگزار شد

پنجمین جشنواره مسابقات افغانستان شناسی در مشهد با حضور مسئولان ایرانی مرتبط با حوزه مهاجرت برگزار و از غرفه‌های فعالیت‌های مختلف تشکل‌ها و موسسات مهاجرین افغانستانی در مشهد رونمایی شد.
در افتتاحیه این جشنواره «محمد عجمی» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خراسان‌رضوی با تاکید بر هدف برگزاری این جشنواره و آشنایی هر چه بیشتر نسل دوم و سوم مهاجرین با کشور خود اظهار کرد: در جشنواره امسال بیش از 700 دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی ساکن در خراسان‌رضوی شرکت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه از اهداف مهم ما حمایت از تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مهاجرین است، ادامه داد: خراسان‌رضوی دومین ولایت پس از تهران است که بیشترین آمار میزبانی از مهاجرین را به خود اختصاص داده و لذا این موضوع اهمیت ماموریت و فعالیت ما را در حوزه میزبانی مشخص می‌کند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت با اشاره اجرای طرح بیمه سلامت گفت: اجرای طرح‌های مشترک درمانی و فنی و حرفه‌ای با همکاری دستگاه های دولتی برای پناهندگان در خراسان‌رضوی از مهم‌ترین اقدامات در بخش درمان مهاجرین بوده وتاکنون  بیش از 23 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر مهاجرین افغانستانی زیر چتر حمایتی بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.
در ادامه این مراسم «مولگتا» نماینده کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان در مشهد اظهار کرد: امروز پیش از هر کاری مهم‌‎ترین ماموریت ما رصد، بررسی و مدیریت مشکلات پناهندگان در کنار جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه افغانستان میراث و فرهنگی غنی دارد، اظهار کرد: رهبران مذهبی، نخبگان و اقشار مختلف مردم افغانستان می‌توانند نقش مهمی در حفظ و بازیابی این فرهنگ ایفا کنند.
نماینده سازمان‌ملل در امور پناهندگان در مشهد با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره‌های افغانستان شناسی در ولایت‌های مختلف گفت: چنین موقعیتی به مهاجرین اجازه می‌دهد آموخته‌های خود در دوران مهاجرت را به نمایش گذاشته و با تعامل و تبادل اطلاعات با یکدیگر مشارکت کرده و در بازسازی آینده افغانستان نقش آفرینی کنند.
وی به ارائه آموزش‌هایی در حوزه مهارت‌افزایی پناهندگان در ایران اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها سبب می‌شود پناهندگان بتوانند از خانواده خود حمایت کرده و بتوانند بازگشتی پایدار به کشور خود داشته باشند.
«سید نورالله راغی» سرکنسول کشورمان در مشهد تاکید کرد: جشنواره افغانستان‌شناسی فرصت بسیار مهمی برای مهاجرین است که در سه دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران زندگی کرده‌اند و بیشتر آنها کشور خود را ندیده‌اند لذا به شکل طبیعی شناخت زیادی در مورد وطن خود ندارند.
وی ادامه داد: جامعه مهاجرین در سالیان اخیر شاهد تحولات و پیشرفت‌های چشمگیری بوده که این ظرفیت‌ها باید با تلاش‌ها و برنامه‌های گسترده از جانب ملت و دولت افغانستان به شکوفایی برسد.
وی به اقدامات دو دولت ایران و افغانستان برای ایجاد ارتباط ریلی بین خواف تا هرات اشاره کرد و گفت: امیدواریم این خطوط ریلی به زودی به یکدیگر اتصال پیدا کنند تا راه ارتباطی مستقیم و امنی میان ایران و افغانستان ایجاد شود.

  پربازدید ترین