• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: هراس افگنان در حملات اخیر غیر نظامیان را به طور عمدی هدف قرار دادند

سازمان ملل: هراس افگنان در حملات اخیر غیر نظامیان را به طور عمدی هدف قرار دادند

رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که طالبان و داعش در حملات اخیر، غیر نظامیان را به گونه عمدی هدف قرار داده اند.
در روزهای پسین صد ها غیر نظامی در حملات طالبان و داعش به خاک و خون کشیده شده اند. کشتار هایی که به نگرانی  سازمان ملل متحد افزوده است؛ یافته های این سازمان نشان میدهد که در 9 ماه اخیر بیش از هشت هزار فرد ملکی در نبرد ها و حملات هراس افگنان در افغانستان کشته و زخمی شده اند.
دانیل بیل، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: «حمله بر هوتل انتر کانتیننتال، دفتر سازمان حمایت از کودکان در ننگرهار و حمله مرگبار روز شنبه کابل خیلی وحشتناک بود. سازمان ملل به طور جدی نگران است. در این حملات غیر نظامیان به صورت عمدی هدف قرار گرفته اند. نیاز است تا مرتکبین این جنایات به محکمه کشانده شده و پاسخگو قرار گیرند.»
در یک ماه اخیر پایتخت روزهای سختی را پشت سر گذاشت، زیرا داعشیان با حمله بر مرکز فرهنگی تبیان  50 جان باخته به جا گذاشت و 90 تن دیگر زخمی شدند.
در حمله گروهی طالبان بر هوتل انترکانتیننتال 38  تن جان باخت و ده ها تن دیگر زخم برداشتند.
همچنان در حمله روز شنبه طالبان در جاده بیمارستان جمهوریت  103 تن جان باختند و 235 تن دیگر زخم برداشتند.
در حمله داعشیان بر کندک 111 کابل 11 سرباز ارتش جان باخت و 16 تن دیگر زخم برداشتند.
سازمان ملل بار دیگر از نیروهای طرفدار و مخالف حکومت میخواهند حفاظت از غیر نظامیان را اولویت قرار دهند.
خانم بیل اضافه نمود: «تمامی گروه ها باید متعهد به قوانین جنگی بشر دوستانه باشند. طالبان و دیگر گروه های هراس افگن باید تعهدات شان در این زمینه را عملی کنند.»
نهاد های حقوق بشری افغانستان نیز کشتار غیر نظامیان از سوی طالبان و دیگر گروه های هراس افگن را جنایت جنگی میخواند. کمیسیون حقوق بشر اظهار داشت که در 6 ماه پسین سال جاری، 5 هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند. این کمیسیون غیر نظامیان را قربانی اصلی نبرد ها در کشور میداند.
بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر بیان کرد: «حمله بر غیر نظامیان و اماکن عامه نقض صریح قوانین بین المللی بشردوستانه و نمونه بارز جنایت جنگی است.»
نهاد های امنیتی افغانستان پس از حملات مرگبار کابل از تغییر تکتیک جنگی هراس افگنان سخن گفته اند. به باور انان  جغرافیایی جنگ از سوی شورشیان بیشتر به شهر ها کشانده شده است.

  پربازدید ترین