• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیانیه پایانی نشست سوچی؛ ضرورت پایان دادن به بحران سوریه

بیانیه پایانی نشست سوچی؛ ضرورت پایان دادن به بحران سوریه

شرکت کنندگان در نشست گفتگوهای ملی سوریه در سوچی در پایان این نشست بیانیه ای صادر و بر ضرورت پایان دادن به بحران سوریه تاکید کردند.

بیانیه پایانی نشست سوچی به شرح زیر است:
ما هیئت های نمایندگی در این کنگره گفتگوهای ملی سوریه نماینده همه بخش های جامعه سوریه ، قدرت های سیاسی و مدنی، گروه های قومی ،مذهبی و اجتماعی به دعوت دوستانه فدراتیو روسیه در شهر سوچی با نیت پایان دادن به هفت سال رنج مردم، از طریق رسیدن به تفاهم مشترک لازم برای رهایی کشور از رویارویی مسلحانه و خرابی های اجتماعی و اقتصادی، بازگرداندن کرامت آن در سطح منطقه ای و جهانی ، فراهم کردن حقوق اساسی و آزادی ها برای همه شهروندان و مهمتر از همه حق زندگی صلح آمیز و آزاد بدون خشونت و ترور گردهم آمده ایم.

تنها راه دستیابی به این هدف خاص، حل سیاسی مشکلات کشور ما براساس اصول زیر است:
1. احترام و تعهد کامل به حاکمیت مستقل ، استقلال ، تمامیت ارضی و اتحاد {جمهوری عربی سوری/ کشور سوریه} به عنوان یک سرزمین و یک ملت. در این زمینه هیچ بخشی از سرزمین ملی واگذار نخواهد شد. مردم سوریه همچنان متعهد به بازگرداندن جولان اشغالی سوریه از طریق همه ابزارهای قانونی براساس منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل هستند.
2. احترام و تعهد کامل به برابری و حق حاکمیت ملی سوریه و دخالت نکردن در آن. سوریه نقش کامل خود را در جامعه بین المللی و منطقه از جمله به عنوان بخشی از جهان عرب مطابق با منشور سازمان ملل متحد و اهداف و اصول آن برعهده خواهد گرفت.
3. فقط مردم سوریه آینده کشور خود را از طریق ابزارهای دموکراتیک با صندوق آرا تعیین خواهند کرد و براساس حقوق و الزامات بین المللی سوریه حق انحصاری برای انتخاب سیستم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود بدون فشار یا دخالت خارجی، خواهند داشت.
4. {جمهوری عربی سوری/ کشور سوریه} کشوری دموکراتیک و غیرفرقه ای براساس تکثرگرایی سیاسی و برابری شهروندی صرف نظر از دین ، قومیت و جنسیت، با احترام کامل به حاکمیت قانون و حمایت از آن، تفکیک قوا ، استقلال قوه قضاییه ، برابری کامل همه شهروندان ، تنوع فرهنگی جامعه سوریه و آزادی های عمومی شامل آزادی عقیده، (کشوری) دارای شفافیت ، همه شمول، دارای حاکمیت مسئولیت پذیر و پاسخگو از جمله در برابر قانون ملی با اقدامات موثر و لازم برای مبارزه با جنایت ، فساد مالی و سوء مدیریت خواهد بود.
5. کشوری که متعهد به وحدت ملی ، صلح اجتماعی و توسعه جامع و متوازن با نمایندگی عادلانه در اداره محلی است.
6. تداوم و بهبود عملکرد نهادهای دولتی و عمومی با اصلاحات در هرجایی که لازم باشد شامل حفاظت از زیرساخت عمومی و حقوق مالکیت و ارائه خدمات عمومی به همه شهروندان بدون تبعیض، براساس بالاترین استانداردهای حاکمیت خوب و برابری جنسیتی. شهروندان از ساز و کار موثر در روابط خود با همه مسئولان دولتی به شیوه ای بهره مند خواهند شد که ضامن تبعیت کامل از حاکمیت قانون و حقوق بشر و حقوق خصوصی و املاک مردمی باشد.
7. داشتن یک ارتش قوی، متحد ، شایسته سالار و ملی که به وظایف خود براساس قانون اساسی و بالاترین استانداردها عمل کند. عملکردهای آن قرار است موجب حفاظت از مرزهای ملی و مردم در برابر تهدیدات خارجی و تروریسم باشد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، امنیت ملی را براساس حاکمیت قانون حفظ کنند، براساس قانون اساسی و قانون و احترام به حقوق بشر عمل کنند. استفاده از این نیرو حق انحصاری نهادهای دولتی ذی صلاح خواهد بود.
8. رد تروریسم و تعهد فعالانه برای مقابله با تروریسم ، تعصب گرایی و افراطی گری و فرقه گرایی به همه شکل آن و مقابله با شرایط منجر به گسترش آنها.
9. احترام و دفاع از حقوق بشر و آزادی های عمومی به خصوص در زمان بحران از جمله با فراهم کردن فرصت ها و حقوق برابر و غیرتبعیض آمیز برای همه بدون توجه به نژاد، مذهب ، قومیت ، هویت فرهنگی یا زبانی ، جنسیت یا هر تمایز دیگری با ساز وکار موثر برای محافظت از آنها که موجب توجه منصفانه به حقوق و فرصت های سیاسی و برابر برای زنان از جمله با اتخاد اقدامات فعالانه برای اطمینان از نمایندگی و مشارکت آنها در نهادها و ساختارهای تصمیم گیری با ساز و کارهایی برای دستیابی به سطح نمایندگی دست کم سی درصدی برای زنان و هدف برابری می شود.
10. بر جامعه و هویت ملی سوریه، سابقه تنوع آنها و کمک ها و ارزش هایی که همه مذاهب ،تمدن ها و سنت ها به سوریه آورده اند اعم از همزیستی مسالمت آمیز در بین اجزای متعدد آن به همراه محافظت از میراث فرهنگی ملی این کشور و فرهنگ های متنوع آن بسیار ارج گذاشته شد.
11. مبارزه و حذف فقر و حمایت از افراد مسن و دیگر گروههای آسیب پذیر از جمله اشخاصی با نیازهای خاص ، یتیمان و قربانیان جنگ شامل اطمینان از ایمنی و پناه به همه اشخاص بی خانمان و آواره ها و همچنین دفاع از حق آنها برای بازگشت داوطلبانه و ایمن به خانه ها و کاشانه های خود.
12. حفظ و حمایت از میراث ملی و محیط زیست طبیعی برای نسل های آینده مطابق معاهدات زیست محیطی و اعلامیه یونسکو در ارتباط با نابودی بین المللی میراث فرنگی

ما، نمایندگان مردم با افتخار سوریه در بدبختی و فلاکت زندگی کرده ایم و قدرت کافی برای مبارزه علیه تروریسم بین المللی بدست آورده ایم و در اینجا عزم خود را برای بازگرداندن رفاه و رونق کشور و زندگی شایسته و راحت برای هریک از ما اعلام می کنیم.
ما به این منظور موافقت کردیم تا یک کمیته قانون اساسی شامل هیئت نمایندگی دولت جمهوری عربی سوریه به همراه هیئت گسترده مخالفان برای تهیه پیش نویس اصلاح قانون اساسی به عنوان کمکی برای حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت تشکیل دهیم.
کمیته قانون اساسی دست کم شامل نمایندگان دولت و مخالفان در گفتگوهای داخل سوریه، کارشناسان سوری ، جامعه مدنی ، افراد مستقل ، سران قبیله ای و زنان خواهد بود.
مراقبت برای اطمینان از نمایندگی مناسب گروه های قومی و مذهبی سوریه انجام خواهد شد.
توافق نهایی قرار است در روند ژنو به رهبری سازمان ملل متحد درباره حکم ، مفاهیم ارجاع ، اختیارات ، قواعد رویه و انتخاب معیار برای ترکیب کمیته قانون اساسی انجام شود.
ما از دبیر کل سازمان ملل متحد می خواهیم فرستاده ویژه را برای کمک به کار کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو مامور کند.

  پربازدید ترین