• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

دو هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان

دو هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان

اینکه آمریکا می خواهد داعش را به افغانستان منتقل کند به واقع در چارچوب هدف های بلند مدت آمریکا تعریف می شود، همانطور که امام خامنه‌ای بیان می کنند «هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.»
 امنیت رژیم صهیونیستی و تداوم حضور آمریکا در منطقه در صدر فهرست اهدافی است که آمریکا در برنامه های منطقه ­ای خود در غرب آسیا پی گیری می کند. مروری بر تاریخ 40 ساله علل نزاع آمریکا با ایران ما را به همین دو موضوع می رساند، آمریکا به دنبال منابع نفت و گاز منطقه و حضور استراتژیک در منطقه است، از طرفی هم امنیت رژیم صهیونیستی را به عنوان یک اصل جداناپذیر از سیاست خارجی خود پی گیری می کند. اینکه آمریکا می خواهد داعش را به افغانستان منتقل کند نیز به واقع در چارچوب هدف های بلند مدت آمریکا تعریف می شود، همانطور که امام خامنه‌ای بیان می کنند «هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.»

نزاع آمریکا با ایران در منطقه
جمهوری اسلامی ایران منافع آمریکا را در منطقه به کلی و جزئی، یعنی هم در حوزه استراتژیک و هم در حوزه تاکتیکی، به هم ریخته است؛ بیهوده نیست که برخی تحلیلگران معتقدند اگر ایران مانعی برای فعالیت های ثبات زدای آمریکا در منطقه نبود، تاکنون آمریکا به وسیله بازیگران نیابتی خود مثل داعش، تاکنون تمام منطقه را تحت سیطره خود درآورده بود. نگاهی به سخنان مقامات آمریکایی بیانگر این موضوع است. اسناد و شواهدی که از تجهیز و تسلیح این گروه توسط آمریکایی ها حکایت دارد. ویدئوهای مکرری که وزارت دفاع روسیه از صف کامیون ها و نفت کش هایی که نفت را از مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی به ترکیه منتقل می کردند، موید این موضوع است. به این موضوع بایستی اسنادی را اضافه کرد که بیانگر کمک های آمریکا به داعش در قالب فراهم کردن تسلیحات سبک و سنگین و مداوای اعضای داعش در خاک فلسطین اشغالی بوده است. بیراه نیست اگر چند صباحی فایل ویدئوئی که در آن دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی با هیلاری کلینتون از نقش کشورش در به وجود آوردن داعش سخن می گفت، مشاهده شود. شبیه این سخنان را معاون فعلی دونالد ترامپ یعنی مایک پنس نیز پیش از رسیدن به این منصب، گفته بود.
در این فضا که آمریکایی ها به دنبال استیلای بر منطقه بودند، ایران مانع از رسوخ آن ها در منطقه شد. وقتی داعش به ساختمان اداری مجلس و صحن حرم مطهر امام راحل در تهران حمله کرد، ایران اعلام کرد که ظرف سه ماه آینده خبری از داعش در عراق نخواهد بود. در کمتر از سه ماه این امر محقق شد و عراق از این آلودگی پاک شد. ایران مانع از رسیدن آمریکایی ها به اهدافشان در منطقه شده است، همین موضوع نشان می دهد که چرا نباید از منظر آمریکایی ها ایران بازیگری به­ هنجار تلقی شود. آمریکا اینک می توانست بنشیند و نظاره گر منطقه ای باشد که در آن آشوب به قدری فراوان است که تبدیل به جنون رهبران منطقه برای خرید سلاح های آمریکایی می شود اما حالا در حال نظاره زدوده شدن داعش از عراق و سوریه است، طبیعی است که از دست ایران شاکی عصبی باشد و بخواهد میدان جدیدی برای این گروه پیدا کند.

چرا انتقال داعش به افغانستان تضمین کننده منافع صهیونیستها و حضور آمریکا در منطقه است؟
بلافاصله بعد از پایان داعش در عراق و سوریه، برنامه آمریکایی ها برای انتقال آن به افغانستان طراحی می شود. نگاهی گذرا به نقشه جغرافیایی حرکات داعش، نشان می دهد که آمریکایی ها تلاش می کنند اطراف ایران را ناامن کنند. تمرکز آمریکایی ها بر روی ایران است. آن ها هم از ماهیت گفتمانی انقلاب اسلامی و تلاش برای تاثیرگذاری بر الگوهای سیاسی جوامع منطقه هراسناک هستند و هم با تهدیدسازی از ایران سلاح هایی که در انبارهایشان جمع شده است را می فروشند. نگاهی به علل اصلی تسلیح منطقه غرب آسیا نشان می دهد که پشت پرده ماجرا، امنیت صهیونیست ها و چرخیدن چرخهای اقتصاد سرمایه داران آمریکا نهفته است.

1. مشغول سازی در جهان اسلام، محور مقاومت و ایران
آمریکا در ابتدای امر به دنبال این است که جهان اسلام سراغ موضوعات کلان و مطالبات عمومی شبیه به قدس و اشغال سرزمین های اسلامی توسط صهیونیست ها نرود. این امر نیز با مشغول سازی کشورهای اسلامی به هم صورت می گیرد. گفت و گوی پمپئو با بی بی سی در خصوص نزاع عربستان – ایران دقیقا در همین چارچوب می گنجد. در وهله دوم آمریکا به دنبال از بین بردن انسجام محور مقاومت است. سوریه، عراق و یمن، سه کشوری بوده اند که آمریکا تلاش داشته تا آن ها را وارد فاز امنیتی کند. دلیل آن نیز گرفتار کردن محور مقاومت با بحران امنیتی بوده است. در وهله سوم، مشغول سازی ایران به بحران های پیرامونی است. علت انتقال داعش به افغانستان نیز مشغول سازی ایران است. آمریکا تلاش می کند محیط پیرامونی ایران را ناامن کند. با این کار به هدف دیگری نیز می اندیشد و آن پروژه مشغول سازی محور مقاومت و ایران به از بین بردن مسائل امنیتی پیرامون خود است.

2. آشوب در منطقه
آمریکا بدون اغماض به دنبال گسترش آشوب در منطقه غرب آسیا است. در سال 2001 که به بهانه واهیِ حمله به ساختمان های دوقلو ابتدا به افغانستان و دو سال بعد به بهانه سلاح های کشتار جمعی به عراق لشکر کشید، نه به دنبال زدودن جهان از تروریسم بود و نه به دنبال جهان عاری از تسلیحات کشتار جمعی. افغانستان را تبدیل به جولانگاه گروه های تروریستی کرد و نه تنها آرامش و امنیت را به ارمغان نیاورد، بلکه این کشور را تبدیل به کشور ورشکسته ای کرد که درگیر بحران های بزرگ امنیتی شد. همان زمان نیز با نقض تمام اصول و کنوانسیون های بین المللی به صورت یک جانبه به عراق حمله کرد. چرا؟ این را باید در اهداف بلند مدت این کشور جستجو کرد. آمریکا آرامش را در منطقه غرب آسیا نمی خواهد، بلکه به دنبال آشوب در در این منطقه است، آشوب مطالبه صهیونیست ها از آمریکایی ها در منطقه است. هر چه ناامنی و آشوب در منطقه غرب آسیا بیشتر گسترانده شود، صهیونیست ها از آمریکایی ها خرسندترند. در ماجرای رفراندوم سپتامبر کردستان عراق این نمایشِ آشوب آمریکایی ها بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت. بلافاصله بعد از شنیدن اخبار خوب از میدان نبرد با داعش، آمریکایی ها در حال تسری یک بحران جدید در منطقه بودند که البته آن بحران نیز با هوشمندی محور مقاومت به پایان رسید.

3. تغییر منازعه جهان اسلام – اسرائیل به منازعه جهان اسلام – ایران
آمریکایی ها به دنبال این هستند که منازعه جهان اسلام – اسرائیل را به منازعه جهان اسلام – ایران تغییر دهند. نگاهی به برخی از گزارش هایی که در روزنامه های صهیونیستی منتشر می شود، بیانگر این موضوع است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این خصوص می نویسد «از نظر نسل‌های مختلف، منازعه بین اسرائیل و فلسطین، مانع صلح و رفاه در خاورمیانه بوده است. امروز، تهدید سازمان‌های تروریستی جهادی و تهدید ایران باعث شده‌اند این موضوع درک شود که اسرائیل عامل مشکلات این منطقه نیست. کشورها به طور فزاینده‌ای با اسرائیل منافعی مشترک در مواجهه با تهدیدات مشترک دارند.» ماشین رسانه ای و سیاست نویسی آمریکایی سریعا در حال نگارش الگوهایی برای تغییر منازعه در منطقه است. این موضوع اگرچه اینک به صورت خفا پیگیری می شود، ولی باید در ماه ها و سال های آینده منتظر آشکار شدن آن نیز باشیم

  پربازدید ترین