• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دهمین دور گفت وگوها میان ارگ و جمعیت اسلامی بی نتیجه پایان یافت

دهمین دور گفت وگوها میان ارگ و جمعیت اسلامی بی نتیجه پایان یافت

گفت‌وگوها میان نماینده‌گان حزب جمعیت اسلامی و ارگ ریاست‌جمهوری پس از یک توقف دو هفته‌یی از سر گرفته شدند.
نماینده‌گان جمعیت اسلامی و حکومت دیروز برای دهمین بار در وزارت امور خارجه گفت‌وگو کردند.
اما منابعی می‌گویند که این گفت‌وگو همانند نشست‌های پیشین میان دو طرف بی نتیجه پایان یافته است و دفتر یوناما برای حل این اختلاف‌ها پادرمیانی می‌کند.
در این میان عطا محمد نور که خودش را والی بر حال بلخ می‌داند ولسوال شولگره بلخ را از مقام اش برکنار نموده است.
ذبیح فطرت معاون سخن‌گوی جمعیت اسلامی گفت:"در باره چند مساله اختلافات وجود دارد ، از جمله بحث شناسنامه‌های برقی است ، بحث اصلاحات انتخاباتی است بحث حزبی شدن پارلمان است و موضوعات همانند دیگر."
در این میان منابعی می‌گویند که  افزون برمسایل دیگر چگونه‌گی بر گزاری انتخابات آینده نیز یکی از موضوعات اصلی اختلاف بر انگیز میان حکومت و جمعیت است.
این منابع می‌گویند که حکومت از سازمان ملل متحد خواسته است که این موضوع را از رهگذر فنی بررسی کند تا بر بنیاد آن تصمیم گرفته شود.
هلیی ارشاد، مجلس نماینده گان گفت:"اول خو نباید رییس‌جمهور آقای نور را برکنار می کرد ولی وقتی که برکنار کرد نباید مذاکره می کرد اما وقتی مذاکره می‌کند اکنون باید قانون را عملی نماید".
در همین حال، دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان "یوناما" از طرف های مذکور خواسته است که اختلافات شان را از راه های مسالمت آمیز حل کنند.
لیام مکدوال، سخن‌گوی یوناما به طلوع نیوز گفت:سازمان ملل متحد خواهان حل اختلاف ها میان ریاست جمهوری وجمعیت اسلامی به زودترین فرصت ممکن است."
یونما می افزاید که سازمان ملل درپاسخ به درخواست‌های طرف‌های درگیر سرگرم پشتیبانی ازیک راه حل صلح آمیز به زودترین فرصت ممکن است.
یونما تاکید می ورزد که جامعه جهانی متعهد است تا افغانستان را دربرگذاری یک انتخابات با اعتبار درسال 2018 کمک نماید.
و اما در بلخ، عطا محمد نور والی برکنار شده از سوی رییس‌جمهور، به تازه گی به عزل و نصب‌هایی دست زده است، وی با امضای خودش و بی آنکه ارگان‌های محلی در جریان باشد ولسوال شولگره بلخ را برکنار کرده است و ولسوال دولت آباد را جا نشین وی ساخته است.
منیر فرهاد، سخن‌گوی عطا محمد نور گفته است:"بر اساس لزوم دید جناب والی بلخ این کار صورت گرفته است و تقاضای مردم بوده است."
سراج الدین عابد، ولسوال برکنار شده شولگره از سوی عطا محمد نور گفت:"به جای من برای ولسوالی شولگره کسی دیگر آمده است و برای من وعده داده شده است که به زود ترین فرصت در یک ولسوالی دیگر معرفی ام کنند."
با این هم ریاست‌جمهوری در باره از سر گیری گفت‌وگوها با جمعیت اسلامی و نیز چرایی به نتیجه نرسیدن با جمعیت چیزی نمی گوید.
اداره ارگانهای محلی نیز در باره عزل و نصب دو ولسوال از سوی عطا محمد نور دیدگاهی به دست نمی دهد.

  پربازدید ترین