• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار و گفت وگوی زلمی ویسا والی قندهار با جمعی از زنان روپوشیده این ولایت

دیدار و گفت وگوی زلمی ویسا والی قندهار با جمعی از زنان روپوشیده این ولایت

این عکس، دیدار والی قندهار با شماری از زنان این ولایت را نشان می‌دهد که در آن تنها یک بانو در حضور والی قندهار، چادری نپوشیده است در حالی که پشت به کمره است.
این عکس یک بخشی از وضعیت رقت‌بار زنان در افغانستان را نشان می‌دهد. وضعیت بدی که ناشی از حاکم بودن فرهنگ بدوی و سنتی زن ستیزانه در بسیاری نقاط افغانستان در جریان است. شاید برای همین است که برخی از کاربران به کنایه گفته اند، در این نشت تنها چهار نفر بدون چادری اند.
این مساله زمانی توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد که ستار سعیدی خبرنگار بی بی سی عکسی را در صفحه فیس بوک‌اش منتشر کرد و در شرح آن نوشت، شرح عکس با شما.
در این دیدار شماری زیادی از زنان دور یک میز با والی قندهار نشسته اند و به گفته‌ای دفتر مطبوعاتی والی قندهار، روی مشکلات زنان این ولایت صحبت شده است.
دفتر مطبوعایت ولایت قندهار با گذاشتن چند عکس از این دیدار والی با زنان گفته است، این گفتگو به منظور فراهم کردن زمینه کار برای زنان برگزار شده است.
در اعلامیه‌ای دفتر مطبوعاتی والی قندهار آمده است: تورن جنرال زلمی ویسا والی قندهار در این نشست که روز سه شنبه در دفتر والی برگزار شد، گفت: ” آوردن تغییر مثبت در زندگی زنان در اولویت کاری او جای دارد و او تلاش می‌کند، در این مورد با حکومت مرکزی هم صحبت کند.”
ظاهرن والی قندهار به این زنان گفته است که به زودی شمار زیادی از زنان را در شهرداری قندهار استخدام می‌کند تا آنها بتوانند روزی حلال به دست بیاورند.
بر اساس اعلامیه دفتر والی قندهار، زنان در این دیدار، خواستار کار در کنار برادران شان شده اند.
قندهار پایتخت گروه طالبان و محل فرمانروایی ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه بود که در دروان حاکمیت شان، زنان حتا اجازه بیرون رفتن بدون همراه را نداشت. دروانی که زنان از آموزش، از کار، از فعالیت در بیرون از خانه و حتا از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شان محروم بودند.
این ولایت از سوی دیگر، مرکز کشورگشایان تاریخ افغانستان مانند احمدشاه درانی  نیز بوده است. افرادی که زمانی فراتر از جغرافیای امروز حکومت می‌کرد.
انتشار عکس های از این دیدار، واکنش های متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. مصدق پارسا یک روزنامه نگار نوشته است: “هزاران تن از زنان قندهار در دیدار با عکس رییس‌جمهور غنی از حکومت وحدت ملی حمایت کردند.”
این کاربر فیس‌بوک با طنز نوشته است که عکس رییس‌جمهور که با تشویق حاضران بدرقه می‌شد، گفت: من پیش از این به یازده ملیون و هشتصد و هفتاد و سه زن‌ دیگر گفته بودم که من رییس جمهوری نیستم که آمار و ارقام را به دروغ از شکم خود بگویم.
زنان در افغانستان وضعیت مناسب ندارند. این دیدار رو پوشیده کمی پس از محاکمه صحرایی یک بانوی جوان در ولایت شمالی تخار اتفاق افتاده است که در آن یک خانم به نام ثریا، از سوی خسر، ماما و برادرش با همکاری مردم محل، به جرم دیدن یک پسر جوان، در مقابل چشمان مردم با خمچه های چوب تر به شدت لت و کوب می گردد.
پولیس تخار پس از رسانه‌یی شدن این رویداد، هفت تن را بازداشت کرده اند که گفته می شود عاملان اصلی این محاکمه صحرای بوده اند.
کاوه احمد زاده دیگر فعال فیس‌بوکی نوشته است : “نشست سِرّی و پشت چادری‌های بسته‌ی فعالان حقوق‌زن با والی قندهار. از جزییات این نشست هنوز خبری در دست نیست.”
حشمت رادفر از مشاوران ریاست اجرایی، از حاکم بودن افراطیت مذهبی انتقاد کرده و گفته است:”وقتی یک کشور تا گلو در افراطیت مذهبی، خشونت ساختاری و مناسبات قبیله یی غرق است و از والی تا کلالی به این عوامل باج میدهیم و شیادانه با آن ها بازی میکنیم، این وضعیت ها کاملن طبیعی است.”
آقای رادفر از والی قندهار نیز انتقاد کرده و افزوده است که والی تکنوکرات کندهار و دیگر مسؤولان نظام در سطح ملی و محلی براستی چقدر برای ازادی های فردی و اجتماعی در این کشور کار کرده و احساس مسوولیت کرده ایم که وضعیت این چنینی نباشد.
اما شماری نیز این وضعیت را خیلی قابل انتقاد هم ندانسته اند. شکیبا ابراهیم‌خیل دیگر کاربر فیس‌بوک نوشته است که چرا تمخسر ؟
خانم ابراهیم خیل در پست فیس‌بوکی‌اش نوشته است:” چه فرق میکند که چادر بسر دارند یا چادری، چهره های شان زیبا است یا زشت، ضعیف هستند یا توانا مهم این است که خود را به پای میز رساندن و توانستند صدا بلند کنند.”
قندهار از ولایت های به شدت سنتی است. حتا مردان بسیار دموکرات این ولایت کمتر حاضر می‌شوند به زنان و دختران شان اجازه بدهند بدون چادری به اجتماعات بیرونی ظاهر شوند و یا حتا درس بخوانند. حتا در چهارده سال حکومت آقای کرزی، مردم چهره بانوی اول افغانستان را ندیدند.
این مساله را داکتر سپنتا در کتاب خاطرات‌اش نیز ذکر کرده است که چگونه آقای کرزی با رفتن خانم اش به یک کنفرانس جهانی مخالفت کرده و برایش اجازه نداده است.
شاید برای همین است که این قصه همه جا شهرت یافته است که خان قندهاری به زنان شان اجازۀ کار و رفت و آمد در مکان‌های عمومی را نمی‌دهند.

  پربازدید ترین