• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سند تثبیت هویت مخصوص مهاجرین افغان چیست؟

سند تثبیت هویت مخصوص مهاجرین افغان چیست؟

سند تثبیت هویت یک‌سند رسمی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران می باشد که فقط جهت صدور پاسپورت الکترونیکی صادر میشود، همچنین این سند توسط تیم سیار ثبت احوال نفوس مستقر در سفارت تایید و‌ صادر میشود.
اطلاعات دقیق شخص متقاضی بر روی این سند چاپ میشود و‌ هیچگونه قلم خوردگی‌ و دست نوشته نباید روی آن‌ باشد!

مراحل صدور تثبیت هویت
برای دریافت سند تثبیت‌هویت شخص متقاضی باید در سامانه تثبیت‌هویت ثبت نام‌ کند، متقاضی باید توجه داشته باشد که در زمان ثبت نام (تشکیل پروفایل) اطلاعات خود را به صورت دقیق و‌ صحیح در سامانه ثبت کند، بعد از ثبت نام (تشکیل پروفایل) اطلاعات متقاضی در سامانه ثبت شده و‌ سامانه یک کد کاربری به شخص متقاضی میدهد، شخص متقاضی با کد کاربری و‌ شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت کرده است میتواند وارد سامانه شود و نوبت دریافت کند.
بعد از دریافت نوبت سیستم دو‌ ورق به شخص متقاضی پرینت می دهد.
ورق اول: نوبت شخص متقاضی و مدارک لازم جهت ارائه به تیم سیار ثبت احوال می باشد.
ورق دوم: فرم‌مصاحبه تثبیت هویت می‌باشد، بر‌ روی این‌ فرم تمامی‌ اطلاعاتی که متقاضی در سامانه ثبت کرده است چاپ شده است.
متقاضی در روز تعیین شده توسط سامانه به سفارت مراجع میکند و بعد از مصاحبه با تیم‌ثبت احوال و‌ تایید اطلاعات و‌ اسناد متقاضی، سند تثبیت‌ هویت‌ برای شخص‌ متقاضی صادر میشود. و‌ شخص‌ متقاضی میتواند با آن‌سند درخواست پاسپورت الکترونیکی دهد.
قانون افغانستان‌ میگوید که برای دریافت پاسپورت الکترونیکی‌ شخص متقاضی باید تذکره تابعیت افغانستان را داشته باشد، در صورتی که تذکره تابعیت افغانستان‌ را نداشته باشد پاسپورت الکترونیکی برای شخص متقاضی صادر نمیشود!! تذکره افغانستان یعنی شناسنامه!! و‌ شخص باید اول شناسنامه بگیرد بعد درخواست پاسپورت الکترونیکی بدهد!
با توجه به مشکلات و جمعیت مهاجرینی که سالها در ایران زندگی‌کرده اند و‌ تذکره ندارند، ثبت احوال افغانستان و‌ سفارت برای آنها تبصره ای قرار داده که شخص متقاضی باید ابتدا اصل تذکره و یا کپی تذکره یکی‌ از اقارب اصولی خود (پدر، برادر، پدر بزرگ، عمو و‌یا پسر عمو) خود را برای دریافت تثبیت‌هویت ارائه کند تا ثابت بسازد که افغان هست و تابعیت افغانستان را دارد.
اشخاص زیادی با تذکره های جعلی به سفارت افغانستان مراجعه می کنند، سفارت افغانستان بارها اعلام کرده است که مهاجرین مراقب باشند در دام‌شیادان‌ و‌ کلاه برداران نیفتند، مراجعین توجه داشته باشند که تمامی اسناد و‌ مدارک ارائه شده از طرف آنها استعلام میشود!! بعد از استعلام و‌ تایید اسناد ارائه شده از سوی متقاضی، برای شخص سند تثبیت‌ هویت‌ صادر میشود.
متقاضیان‌توجه داشته باشند که سند تثبیت هویت فقط برای صدور پاسپورت الکترونیکی اعتبار دارد!!

  پربازدید ترین