• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگاه رسانه های عربی به مخاطرات حضور داعش در افغانستان

نگاه رسانه های عربی به مخاطرات حضور داعش در افغانستان

شکست گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه، وجود برخی زمینه ها برای حضور در افغانستان و طرح آمریکا برای دامن زدن به آشوب و درگیر کردن کشورهای همسایه سبب شده است این گروه افغانستان را محل مناسبی برای فعالیت و خودنمایی خود برگزیند.
افغانستان دارای شرایط مستعدی برای تغییر جغرافیای داعش است. با تغییر معادلات بحران در سوریه و عراق به ضرر تروریست های تکفیری، بخشی از نیروهای داعش افغانستان در مناطقی از کشور رخنه کرده و امنیت این مناطق را تحت تأثیر قرار داده اند.
سرتیپ «امیرحاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح ایران در گفت وگوی تلفنی با سپهبد «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع کشورمان گفت: آمریکا تلاش دارد داعش را از مهلکه سوریه و عراق خارج کند و به افغانستان انتقال دهد.
سرتیپ حاتمی با بیان اینکه آمریکایی ها داعش را ایجاد کردند تا آنها را در سوریه و عراق مدیریت کنند، تصریح کرد: آمریکا بعد از شکست سنگینی که در این دو کشور متحمل شد تلاش کرد داعش را از مهلکه خارج و به افغانستان انتقال دهند تا با جنایت بی شرمانه آنها، حضور خود را در افغانستان توجیه کند.
رسانه های جهان عرب نیز از موضوع حضور داعش در افغانستان دور نمانده اند و این روزها تحلیل هایی در این زمینه منتشر می کنند.
این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره وضعیت کنونی حضور داعش در افغانستان و عوامل این موضوع منتشر شده است.

اهمیت افغانستان برای گروه داعش
تارنماهای «امان» اردن و «وطنی پرس» سوریه اهمیت افغانستان برای گروه تروریستی داعش را مورد توجه قرار دادند و یکی از علل حضور داعش در افغانستان را تلاشی برای یارگیری و جبران شکست ها در سوریه و عراق عنوان کردند.
به نوشته تارنمای امان، داعش از اهمیت بالای افغانستان آگاهی دارد. این گروه در بسیاری از نوارهای صوتی خود به اهمیت پاکسازی افغانستان از دولت کابل و جنبش طالبان تاکید کرده است.
داعش معتقد است که حضور در افغانستان یکی از مراحلی برای جمع کردن نیروها با هدف بازگشت به سوریه پس از شکست در الرقه و موصل است.
به نوشته این تارنما، در سپتامبر سال 2015 میلادی 8 ماه پس از اعلام ولایت خراسان (خوراسان) از سوی داعش کمیته مربوط به «القاعده و طالبان» در سازمان ملل در گزارش خود آورد نسخه افغانستانی داعش در 25 ایالت از 34 ایالت افغانستان منتشر شده است.
برپایه این گزارش، بیشتر افرادی که به این گروه در افغانستان ملحق شده اند پیش از این در گروه های مسلح فعالیت کرده اند.
داعش در ولایت خراسان موفق شده صدها جوان را از مناطق شرق افغانستان به ویژه از مدارس دینی وابسته به جریان های سلفی به سوی خود جذب کند. این افراد در مناطق کوهستانی شرق کشور آموزش هایی می بینند. تعداد زیادی از این افراد هم از عراق و سوریه راهی افغانستان شده اند.
در این زمینه «محمود صقیل» نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل نسبت با افزایش شمار نیروهای مسلح خارجی در افغانستان هشدار داده بود.
در پایان نوامبر سال گذشته میلادی «واسیلی نبنزیا» نماینده دایم روسیه در سازمان ملل هم گفت: تعداد نیروهای مسلح گروه داعش در افغانستان به 10هزار نفر رسیده است. این گروه موفق شده است از میان زنان و مردان اقشار مختلف افغانستان یارگیری کند. همچنین با انتقال نیروهای خارجی که در میدان های نبرد سوریه و عراق تجربه به دست آورده اند برای افزایش توان خود تلاش می کند.
به نوشته تارنمای وطنی پرس سوریه به نقل از روزنامه «لاوانگواردیا» اسپانیا، با وجود اینکه داعش در سراسر جهان در حال نبرد است و هیچ منطقه ای از جهان از حمله های این گروه تروریستی به دور نیست، اما داعش در مرحله کنونی بر سه منطقه اساسی تمرکز کرده است.
داعش برای بازسازی خلافت مورد ادعایی خود و جبران شکست هایش در سوریه و عراق تلاش می کند و افغانستان را برای این رسیدن به این هدف خود مناسب می داند. گروه داعش به طور اساسی بر روی آفریقا، مصر و همچنین افغانستان تمرکز کرده است. این گروه از شکنندگی دولت افغانستان سوء استفاده می کند تا مناطقی را از  کشور زیر کنترل خود در آورد و دولت مورد نظر خود را تشکیل دهد. رویدادهای خونبار در افغانسان و ناامنی و ناآرامی کشورمان سبب فعالیت داعش در آن شده است.

علل و پیامدهای حضور داعش در افغانستان
صفحه عربی خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، تارنماهای «العین» امارات، شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق، دلایل و خطرات حضور داعش در افغانستان را بررسی کردند.
به نوشته خبرگزاری شینهوا «مختار پدرام» گفت: از زمان شکست جنگجویان گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه آشکار است که این گروه تکفیری تندرو از فضای جنگ زده افغانستان سوء استفاده و با دامن زدن به اقدام های خصمانه برای حضور در این کشور تلاش می کند.
این تحلیلگر معتقد است افغانستان که شاهد سرکشی گروه مسلح طالبان است مکان مناسبی برای برپایی پایگاهی برای هواداران داعش است تا در کشور یارگیری و تجدید قوا کنند. هزاران نفر از عناصر داعش پس از شکست در عراق و سوریه به افغانستان فرار کرده اند. این عناصر از شرایط جنگ زده افغانستان استفاده می کنند و این کشور را برای مکان مناسبی برای ادامه فعالیت های خود می دانند.
مختار پدرام پیش بینی کرد که ادامه بی ثباتی در افغانستان زمینه تحرک عناصره تکفیری و هواداران داعش را فراهم کند و آنان از این کشور به کشورهای آسیا میانه منتقل و ثبات سراسر منطقه را بر هم زنند.
او هشدار داد ضعف نیروهای امنیتی در مرزهای افغانستان با کشورهای آسیای میانه زمینه را برای عناصر مسلح وابسته به داعش فراهم می کنند تا به آسانی دامنه فعالیت های خود را در این کشورها در مرزهای افغانستان گسترش دهند.
به نوشته تارنمای العین به نقل از روزنامه «سان» (انگلیس) ، تروریست های انگلیسی که پس از شکست از عراق و سوریه بیرون رانده شده راهی افغانستان شده اند. جنگجویانی از فرانسه و الجزایر اکنون به داعش در شمال افغانستان ملحق شده و در این منطقه پایگاه های جدیدی تاسیس کرده اند.
به نوشته تارنمای شبکه اطلاعاتی النبا، گروه تروریستی داعش پس از شکست های گسترده در عراق و سوریه تلاش می کند دامنه نفوذ خود را در افغانستان و پاکستان گسترش دهد. به طوری که پیش از این برخی منابع از تاسیس ولایت خراسان در این منطقه که با نا امنی روبرو است سخن به میان آمده است.
تردیدی نیست که گسترش داعش در آسیا زنگ خطر را به صدا در آورده است و این موضوع پیامدهای خطرناکی به ویژه برای افغانستان و پاکستان به دنبال خواهد داشت.
بر پایه اطلاعات موجود بیشتر کسانی که گروه داعش آنان را به خود جذب کرده است افرادی بودند که با رهبران جنبش طالبان اختلاف داشتند و شماری دیگر نیز از سوریه و عراق به افغانستان آمده اند که آنها هسته اصلی گروه داعش در افغانستان را شکل می دهد.
سخن درباره وجود داعش در افغانستان و پاکستان در منطقه وزیرستان هنگامی آغاز شد که «شاهد الله شاهد» سخنگوی اسبق گروه طالبان پاکستان و «عبدالرحیم مسلم دوست» رهبر سابق طالبان در افغانستان با داعش بیعت کرد.
بیعت مسلم دوست در تارنمای رسمی این گروه تندرو منتشر شد. شاهد الله شاهد اندکی پیش از پیوستن به داعش به اتهام ارتباط با دستگاه اطلاعاتی پاکستان از طالبان جدا شد.
جنبش اسلامی ازبکستان هم یکی از بزرگترین گروه های تندروی بود که از طالبان جدا و به داعش ملحق شد. این گروه دارای اعضایی از کشورهای آسیای میانه، قفقاز، اقلیم ایغور است.

آمریکا پشت پرده حضور داعش در افغانستان
تارنمای مرکز پژوهش های فلسطینی و راهبردی لبنان در گزارشی به قلم «محمد عادل عثمان» نوشت: حضور داعش در افغانستان نه تنها خطری برای این کشور است، بلکه این موضوع خطری برای دیگر کشور از جمله روسیه، چین، پاکستان و ...است.
از این رو، برخی تحلیلگران می گویند انتقال داعش به افغانستان طرحی آمریکایی است که هدف از آن به خطر انداختن امنیت این کشورها و وارد کردن فشار به آنها و درگیر کردن این کشورها در باتلاق درگیر با داعش است تا قدرت نظامی این کشورها را فرسوده سازد. پیش از این رهبران افغانستان و پاکستان نسبت این طرح هشدار داده است.
در این زمینه «اسلم بیک» رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان هشدار داده بود که طرح تروریستی خطرناکی توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا در افغانستان آماده می شود که در آن عناصر داعش که از عراق و سوریه فرار کرده اند برای دامن زدن به آشوب بیشتر که آمریکا به دنبال تحقق آن است در افغانستان گردهم می آیند.
از سوی دیگر آمریکا با فراهم کردن پایگاه هایی برای داعش از عناصر این گروه به عنوان جاسوس استفاده می کند تا امنیت چین، روسیه و پاکستان را به خطر اندازد.

  پربازدید ترین