• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش ها در پیوند به اظهارات اخیر حکمتیار

واکنش ها در پیوند به اظهارات اخیر حکمتیار

شماری از عالمان دینی و مردم در پیوند به اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی واکنش نشان داده اند.
عالمان دینی می گویند، استشهاد به معنی شهادت طلبی است که مجاهد با رزم جامه به میدان نبرد در برابر دشمن می رود  و در ضمن از خود نیز حفاظت می کند.
آنان در پیوند به اظهارات اخیر آقای حکمتیار که گویا عملیات استشهادی وجود دارد وآن مقدس است می گویند که در جامعه امروز تفاوت بارز میان حمله انتحاری و روحیه ی شهادت طالبی وجود دارد.
شمس رحمان فروتن یکی از عالمان دینی می گوید:”عملیات استشهادی رفتن به میدان جنگ با لباس جنگ سلاح و زره است که نباید در آن به مردم بی گناه آسیب برسد و تفاوت میان انتحاری و استشهادی وجود دارد که بسیاری معنی آن را نمی داند.”
حملات انتحاری که بار های بار به هدف کشتن ده ها نظامی افغان انجام شده و شمار غیرنظامیان نیز در آن قربانی می شوند. این اعمال چی گونه توجیه می شود.
نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله گفت: “هر عملی که سبب اذیت مردم شود و یا سبب مرگ مردم شود بر خلاف قوانین است و این یک عمل وحشایانه است.”
 حمله انتحاری برای مردم یک عمل کشنده است که مخالفان مسلح دولت افغانستان با این عملکرد شان بر چهره کشور زخم های بزرگی زده اند.
در همین حال، شماری از باشنده های ولایت تخار و هلمند می گویند که کشتن مردم بی گناه گناه کبیره بوده و هیچ کسی حق ندارد که آن را یک عمل نیک بخواند.
این در حالیست که در آخرین حمله انتحاری در کابل 103 تن جان باختند و 237 تن دیگر زخم برداشتند؛ بیشتر این قربانیان غیرنظامیان بودند.

  پربازدید ترین