• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ملاقات سفیر جدید ایالات متحده آمریکا با محقق معاون ریاست اجرائیه

ملاقات سفیر جدید ایالات متحده آمریکا با محقق معاون ریاست اجرائیه

جان آر باس سفیر جدید ایالات متحده امریکا  مقیم کابل، عصر روز یکشنبه 22 دلو 1396 با آقای محمد محقق معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار طرفین روی تحولات افغانستان، امنیت، انکشاف، انتخابات و موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت و تبادل نظر نمودند.
به نقل از دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست اجرائیه، آقای محقق در این دیدار از استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال نموده افزود که یکى از نکات مثبت این استراتیژى این است که مقید به محدودیت زمانی نبوده، وابسته با اوضاع و شرایط افغانستان می‌باشد و این امر تروریزم و دشمنان مردم افغانستان را نا امید کرده و در نهایت شکسته خواهد شد.
وی بیان داشت که مردم افغانستان خصوصاً جامعه هزاره و تشیع طرفدار صلح ودیموکراسى هستند از همان آغاز فصل جدید در کشور ما در حدود 16 سال قبل که به مردم وجامعه هزاره هدایت دادیم تا به دولت سازی و دموکراسی و فراگیری علم رو بیاورند و از سلاح بازى دورى کنند که در این عرصه مردم کاملا موفق شدند و در حمایت از نظام و دموکراسی در جایگاه ویژه قرار دارند.
معاون دوم ریاست اجرایی تاکید کرد، با توجه به اینکه مردم هزاره بیشترین پشتیبانی را از نظام و حکومت کرده اند، اما طی یک و نیم دهه گذشته، به آنها توجه لازم ودر خور شأن شان صورت نگرفته است بطور مثال شاهراه کابل ، میدان ، بامیان ، غور ، هرات که چهار ولایت هزاره وایماق نشین را به بازار کابل وهرات وصل میکند وموجب رشد اقتصادى ورونق زندگى براى سه ونیم میلیون انسان میشود هنوز که 17 سال از حضور جامعه جهانى در افغانستان میگذرد 20% این شاهراه مهم بطور پخته ساخته نشده که این مسأله نشان دهنده تبعیض وبى مهرى درحق مردم این مناطق است و این امر باعث دلخورى آنان گردیده است.
آقای محقق در مورد حملات مرگبار گروه های تروریستی به ویژه داعش بالای تجمعات مردمی و اماکن مذهبی اشاره کرد که در نتیجه هفده حمله خونین، بیشتر از یک‌هزار و دوصد تن از افراد ملکی شهید و زخمی شده اند.
وی همچنان به طرح پیشنهادى جامع اداری و امنیتی مناطق هزارجات اشاره کرده و تصریح نمود: با توجه به خطرهای برخواسته از سوی گروه‌های تروریستی، ایجاب می‌کند که به مناطق مرکزی توجه شود.
معاون دوم ریاست اجرایی افزود که پس از حملات خونین تروریستان بر مراکز مذهبی، طرح امنیت مساجد را ارایه کردیم که در کاهش تلفات ملکی موثر واقع شد، ولی این طرح به صورت کامل انجام نشده است و امکانات کافی در اختیار نیروهای توظیف شده قرار نگرفته است.
آقای محقق در مورد تنش های بوجود آمده میان بلخ و کابل، و نیز تنش های موجود میان قندهار و کابل و قضیه جنرال دوستم معاون اول رییس جمهورى گفت که تنها راه حل این مشکلات گفتگو و توجه به خواسته های طرفین می باشد.
وی با تأکید بر ضرورت بیطرف ماندن اردو ونیروهاى امنیتى در قضایاى سیاسى داخل حکومتى گفت، باید از خشونت دورى شود.
معاون ریاست اجرایی در ادامه این نشست به موضوع انتخابات اشاره کرده و تاکید نمود که یگانه راه حل عبور از بحران، انتخابات می باشد.
وی افزود مردم نسبت به انتخابات بی باور شده اند و خواست احزاب و نهادهای سیاسی این است که؛ شورای احزاب سیاسی از پروسه انتخابات نظارت کامل داشته باشند و نیز در قضیه اعلامیه احزاب وایتلافهاى سیاسى در نظر گرفته شود.
آقای محقق در مورد تشکیل ائتلاف نجات افغانستان نیز گفت که تشکیل دهندگان این ائتلاف کسانی هستند که در طول سالیان جهاد از افغانستان دفاع کرده اند و تشکیل این ائتلاف به منظور اصلاح نظام و گردهم آوردن جریانهای سیاسی به منظور آمادگی بهتر برای انتخابات پیش روی می باشد.
در همین حال سفیر امریکا در کابل گفت که نظرات شما ما را در نحوه عمل در آینده کمک بنیادى می‌کند.
وى تاکید نمود که ما میخواهیم نظریات شما را برای موفقیت در افغانستان وبهبود اوضاع در این کشور داشته باشیم.
جان آر باس همچنان افزود: ایالات متحده امریکا خواهان نظامی است که در آن همه حق داشته باشد نظر بدهند وسیاست کنند و جریانهای سیاسی و مردم افغانستان سهم داشته باشند و از یک کشور مترقی و متمدن برخوردار گردند.
سفیر امریکا در کابل تاکید کرد که ما از تشکیل شورایى که به خاطر نظارت بر پروسه انتخابات تشکیل شود وبه خواست احزاب سیاسى و مردم افغانستان باشد حمایت می نماییم.

  پربازدید ترین