• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز توزیع سند تحصیلی دولتی برای فارغان دانشگاه های خصوصی

مسوولان وزارت تحصیلات عالی کشور می گویند که توزیع دیپلوم برای فارغان نهادهای تحصیلات عالی خصوصی را آغاز شده و تنها نهادهایی می‌توانند در بازار کار و این وزارت جایگاه داشته باشند که عملکردشان معیاری باشد.
داکتر نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی در مراسم توزیع اسناد تحصیلی به فارغان نهادهای تحصیلی خصوصی در کابل گفت: “وزارت تحصیلات عالی نهادهای تحصیلات عالی خصوصی را به عنوان همکاران علمی و اکادمیک اش در راستای عرضه خدمات تحصیلی با کیفیت پنداشته و همانند نهادهای تحصیلات عالی دولتی در قبال فعالیت‌ها و دست‌آوردهای شان احساس مسوولیت می‌نماید.”
وزیر تحصیلات عالی افزود: “وزارت تحصیلات عالی میکانیزم نظارتی خویش را در دو بعد مهم علمی و اداری به صورت جدی در تمام نهادهای تحصیلات عالی خصوصی تطبیق می‌کند. محتوای برنامه‌های آموزشی، ساختار و سازماندهی برنامه‌های آموزشی، نصاب و ظرفیت استادان مواردی هستند که بدون استثنا در همه موسسات در نظر گرفته می‌شود.”
مسوولان این وزارت می گویند که در شانزده سال گذشته بیشتر بر کمیت نهادهای تحصیلی توجه شده بود ولی حالا تلاش می‌شود تا کیفیت تحصیل در نهادهای تحصیلی خصوصی در اولویت قرار گیرد.
در حال حاضر 131 موسسه تحصیلی خصوصی در افغانستان فعالیت می‌کنند و بیش از 176 هزار محصل در نهادهای خصوصی مصروف تحصیل اند.
 از سوی دیگر نهادهای دولتی همواره از کیفیت پایین تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی شکایت کرده و گفته اند که فارغان این نهادها توانایی لازم برای پیشبرد مسوولیت‌های دولتی را ندارند.
قابل ذکر است، وزارت تحصیلات عالی یازده معیار را برای دانشگاه‌هایی خصوصی در نظر گرفته است و تا زمانیکه نهادها معیارهای مشخص شده را بدست نیاورند، نمی‌توانند شامل دانشگاه‌هایی شوند که از سوی وزارت تحصیلات عالی به آن‌ها اعتبار داده می‌شود.

  پربازدید ترین