• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: کمیسیون را از وجود افراد متقلب پاک می کنیم

کمیسیون انتخابات: کمیسیون را از وجود افراد متقلب پاک می کنیم

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که برنامه‌ی اصلاحات در این نهاد طبق قانون جریان دارد و برای جلب اعتماد مردم، کمیسیون از وجود افرادی که در تقلب‌های انتخابات‌های گذشته دست داشته‌اند، پاک خواهد شد.
کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته، 22 دلو با اعضای شورای عالی احزاب جهادی و ملی دیدار کردند.
براساس خبرنامه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات، شورای عالی احزاب جهادی و ملی که مرکب از 11 حزب سیاسی است در این دیدار حمایتش را از کمیسیون مستقل انتخابات اعلام و بر برگزاری انتخابات تأکید کرده است.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون گفته است که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه بدون حمایت و همکاری احزاب، چهره‌های سیاسی و مردم افغانستان ممکن نخواهد بود.
عباس بصیر، رییس دارالانشای شورای عالی احزاب جهادی و ملی و مشاور ارشد رییس‌جمهور گفته است که «نظارت درون سیستمی، ایجاد کمیته‌ی نظارت از پروسه‌های مختلف انتخاباتی، تغیر سیستم انتخاباتی به نظام موازی یا چند بعدی، رعایت قانون در عزل و نصب کمیشنران، ایجاد مراکز رای‌دهی در تأسیسات عام‌المنفعه با نظرداشت دسترسی مردم به آن، ترتیب فهرست رای‌دهندگان، برکناری کارمندان متهم به تقلب انتخاباتی، رعایت بی‌طرفی در استخدام و برگزاری انتخابات به موقع» از خواسته‌های اساسی شورای عالی احزاب است.
اعضای رهبری کمیسیون گفته‌اند که این نهاد مستقل بوده و به حمایت احزاب از مداخله در تصامیم رهبری کمیسیون جلوگیری میکنند.
آنان افزوده‌اند که انتخابات تحت نظارت نمایندگان احزاب و نهادهای ناظر برگزار می‌شود و مطابق قانون حق نظارت از روند‌های انتخابات برای احزاب محفوظ است.
رهبری کمیسیون انتخابات گفته ‌است که تغیر «نظام انتخاباتی» و نقش احزاب در انتخابات منوط به تغییر قانون انتخابات بوده و از صلاحیت کمیسیون نمی‌باشد، اما هرگاه تغیراتی در این مورد در قانون انتخابات به‌وجود آید، کمیسیون مکلف به تطبیق آن می‌باشد.

  پربازدید ترین