• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی: منابع افغانستان براى همه است، نه بر دزدان و غاصبین، دزدی و چپاول باید خاتمه یابد

اشرف غنی: منابع افغانستان براى همه است، نه بر دزدان و غاصبین، دزدی و چپاول باید خاتمه یابد

رئیس جمهور غنی گفته است که منابع افغانستان برای همه است، نه برای یک اقلیت کوچک، دزدها و غاصبین؛ و در این راستا هر نوع مقاومت را می شکند.
محمداشرف غنی که در مراسم برنامه افتتاح "انکشاف نظام زمین‌داری در افغانستان" در ارگ صحبت می‌کرد؛ منابع طبیعی  کشور را مالکیت اکثریت قاطع مردم افغانستان خواند و گفت که منابع افغانستان برای برای یک "اقلیت، دزدها و غاصبین" نیست.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا، رئیس جمهور غنی امروز طی سخنانی گفت که باید از املاک دولتی استفاده اعظمی شود و هیچ زمین دولتی مربوط وزارت و یا نهاد دیگری نیست، بلکه ملکیت شهروندان افغان است.
او با اشاره به این مسأله که هر افغان حق زندگی در هرگوشۀ کشورش را دارد، تأکید کرد "منابع ما، برای مردم ما، نه برای یک اقلیت، نه برای دزدان، نه برای غاصبین و در این هرگونه مقاومت باشد، می‌شکنانیم".
آقای غنی، تأکید کرد که برنامه سرتاسری اراضی افغانستان به گونۀ درست آن عملی خواهد شد و هرگونه بی‌توجهی در این بخش قابل قبول نیست.
به گفتۀ وی، قرار است که مانند کُد جزایی افغانستان، تمام امور اراضی این کشور نیز تحت یک قانون واحد درآورده شود "هدف ما این است که یک کُد واحد اراضی تمام امور اراضی افغانستان را تأمین کند و هر افغان بفهمد که حقوق و وجایب‌اش چیست...این زود عملی می‌شود".
وی خاطر نشان کرد: بعد از چهل سال دولت افغانستان توانست تمام امور اراضی را با یک کود واحد اجرا کند. هر افغان باید مالکیت مطمئن داشته باشد. اگر نداشته باشند ما در ابهام زندگی خواهیم کرد.
حکومت افغانستان در حالی انکشاف نظام زمین‌داری را در این کشور افتتاح کرد که بر اساس آمار ادارۀ اراضی افغانستان، نزدیک به 1.3 میلیون جریب زمین غصب شده است. از این میان نزدیک به یک میلیون آن زمین‌های دولتی و متباقی املاک شخصی اند که توسط 15هزار و 831 فرد غصب شده است.
اما رئیس جمهور غنی گفت "ما غصب را رفع خواهیم کرد؛ اما تا جایداد مطمئن وجود نداشته باشد، از ثروت نهفتۀ خود ما استفاده نخواهیم توانست، بنابرین یک دیدگاه واضح که هر وجب افغانستان از نگاه ملکیت عامه، ملکیت خصوصی و ملکیت دولتی، علفچر و غیره به صورت منظم واضح شود، این اساس زندگی آیندۀ ما را تشکیل می‌دهد".
ادارۀ اراضی افغانستان، برای بهبود مدیریت و جلوگیری از غصب زمین، یک پلان استراتژیک پنج ساله را تدوین کرده است.
قرار است که در برنامه "انکشاف نظام زمین‌داری در افغانستان" نهادهای حکومتی با همکاری بانک جهانی، برنامه غذایی سازمان ملل متحد، روی یک مدل واحد امور زمین‌داری که به شرایط افغانستان منطبق باشد، به نتیجه برسند.

  پربازدید ترین