• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا فهرست 12 هراس افگن را که باید بازداشت شوند، به پاکستان سپرده است

امریکا فهرست 12 هراس افگن را که باید بازداشت شوند، به پاکستان سپرده است

امریکا در تازه ترین مورد، فهرست دوازده تن از رهبران ارشد شبکه‌ی حقانی و طالبان را به اسلام آباد تسلیم داده و خواستار بازداشت این افراد شده است.
مقام‌ها در کاخ سفید گفته اند که اگر اسلام آباد واقعن برای مبارزه با هراس افگنی در خاک اش اراده دارد، باید این افراد را بازداشت کند.
کاخ سفید در این مورد گفته است: "واشنگتن از پاکستان خواسته است که اقدام‌های مشخصی را بر ضد رهبری طالبان و شبکه‌ی حقانی در خاکش انجام دهد. سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) و ارتش این کشور نتوانسته اند که به روابط شان با گروه‌های هراس‌افگن خاتمه دهند و ما می‌دانیم که اسلام اباد به خوبی از محل بودباش رهبری طالبان وشبکه‌ی حقانی در خاکش اگاهی کامل دارد."
پاکستان از ماه‌ها به این سو به دلیل هراس افگن پروری اش زیر فشارهای جدی امریکا قرار دارد؛ کشوری‌که حالا امریکا دانسته تمام ناگواری‌ها در منطقه، از خاک این کشور سر چشمه می‌گیرد.
یک مقام ارشد پاکستانی در واکنش به خواست اخیر امریکا گفته است: "در فهرست تازه امریکا ارشدترین مقام‌های طالبان و شبکه‌ی حقانی دخیل است و شمارشان به دوازده نفر میرسد، اما در پاکستان برداشت این است که ما هیچ کاری در این راستا نمی توانیم انجام دهیم، چون امریکا در پیوند به شکستش در افغانستان، پاکستان را مقصر می‌داند."
هنوز نام‌های این افراد که باید از سوی اسلام آباد بازداشت شوند، فاش نشده است.
در کابل، وزارت دفاع ملی از پاکستان انتظار دارد که به تمام خواست‌های حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی تن دهد، در غیر آن، این کشور در انزوای جهانی قرار خواهد گرفت.
افزون بر این، امریکا و بریتانیا از هفته‌ها به این سو دست به کار شده اند تا پاکستان را در فهرست کشورهای حامی مالی هراس افگنان قرار دهند.
این کشورها، پای فرانسه، المان و ویژه اتحادیه اروپا را نیز به این کار کشانده و قرار است که تا روزهای آینده این کشورها تصمیم نهایی شان را در این باره اعلام کنند.
بریتانیا تایید کرده است که این کشور همراه با امریکا، آلمان و فرانسه در پیوند به قرار دادن پاکستان در فهرست جهانی تمویل کننده‌گان هراس‌افگنی تصمیم نهایی را خواهند گرفت.
هم اکنون بسیاری از رهبران طالبان و دیگر گروه‌های هراس افگن به شمول شبکه‌ی حقانی در خاک پاکستان حضور داشته و به گونه‌ی آزاد در بزرگ شهرهای این کشور زنده‌گی می‌کنند.

  پربازدید ترین