• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وحدت تنها راه مبارزه با افراط گرایی نیست، مسلمانان ثقافت الاختلاف را هم در دستور کار قرار دهند

وحدت تنها راه مبارزه با افراط گرایی نیست، مسلمانان ثقافت الاختلاف را هم در دستور کار قرار دهند

گفتگوی اختصاصی افغان ایرکا با معاون بین الملل کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری: وحدت تنها راه مبارزه با افراط‌گرایی نیست، مسلمانان ثقافت الاختلاف را هم در دستور کار قرار دهند

دکتر محمدرضا خوش‌خو معاون روابط و بین‌الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری خاطرنشان ساخت که تنها وحدت در عقاید اسلامی راه مبارزه با افراطگرایی نیست مسلمانان باید ثقافت الاختلاف یا همدیگر پذیری را هم به منظور مبارزه با افراطگرایی پیشه کنند.

به گزارش خبرنگار افغان ایرکا در کابل محمد رضا خوش‌خو بابیان این مطلب که مسلمان ها باید به فکر تحکیم وحدت به معنی نزدیکی و تفاهم اعتقادی با یکدیگر باشند اما امکان دارد در مسائلی مذاهب اسلامی نظریات یکدیگر را نپذیرند و در اعتقادات خود اختلاف داشته باشند که در چنین شرایطی باید ثقافت الاختلاف یا همدیگر پذیری را پیشه کنند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مبارزه با افراطیت بیان داست که همانگونه که به دلیل برخی تفاوت دیدگاه بین علما و مراجع شیعه رساله و مقلدین جداگانه وجود دارد که طبیعی است در مذاهب اسلامی هم اختلافاتی وجود دارد و در قدم نخست مسلمان ها اهمدیگر را به عنوان مسلمان پذیرفته تا راه را برای گفتمان و مناظره برای رفع اختلاف باز کنند.

از جانب دیگر دکتر محمدرضا خوشخو در بخشی از گفتگوی خود با خبرنگار افغان ایرکا تصریح کرد که دلیل ایجاد افراطیت درکشورهای اسلامی برداشت اشتباه از اعتدال بوده و ما باید متوجه باشیم که اسلام دین وسط است و همیشه ما را به اعتدال و میانه روی توصیه میکند.

دکتر خوش‌خو گفت: ما مسلمان ها نه باید افراط داشته باشیم و نه تفریط ما باید با رفتار خود اعتدال را درست معرفی کنیم.

به بیان معاون بین الملل دبیر خانه کنگره مبارزه با افراطیت، افراطگرایی نه تنها در افغانستان بلکه در بیشتر کشورهای مسلمان جهان در بین جامع اهل سنت و تشیع وجود دارد و به همین دلیل برخی ها تعبیر شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را به کار می گیریند.

به گفته دکتر خوش‌خو هدف از افراطیت این است که دشمنان مسلمانان می خواهند چهره اسلام را بد جلوه دهند، در حالی که اسلام دین رحمت و رفعت است.
دکتر خوش‌خو با استناد به حدیث نبوی گفت: پیامبر اکرم می فرمانید که مثل مأمن مثل یک بدن است وقتی یک عضوی به درد می آید درد به تمام نقاط بدن می رود و ما باید خود را با این روایت تطبیق دهیم تا دچار افراط و تفریط نشویم.

به گفته این پژوهشگر جهان اسلام افراطگرایی بعد از جریان بیداری اسلامی به دلیل نگرانی جامعه غرب از پیشرفت اسلام تشدید پیدا کرد چرا که اسلام رو به گسترش بود و این موضوع باعث میشد که دین اسلام به جامعه غربی هم نفوذ پیدا کند.

به گفتی داکتر خوش‌خو موضع‌گیری‌های غرب در مقابل اسلام و مسلمین بعد از آن شروع شد که دین مبین اسلام در حال گسترش به جوامع غربی بود.
داکتر خوش‌خو تصریح کرد: "بیشتر ترس غرب از تعادل اسلام بود، آنها می دانستند که اسلام یعنی نفی نژادپرستی، تحقق عدالت و آزادی و معرفی دقیق از حقوق بشر، این مشخصه های نیک باعث ترویج دین اسلام می شد و جامه غرب این را نمی خواست."

داکتر خوش‌خو در ادامه بیان داشت: "غرب احساس کرد که اسلام رو به رشد است، به همین دلیل بیشتر در مقابل مسلمین حساسیت نشان داد اما خودش مستقیم وارد عمل نشد و سبب آشفتگی در جوامع اسلامی گردید، یا به گونه ای جنگ نیابتی را به راه انداخت.

داکتر خوشخو در نتیجه گیری بحث خود راه های مبارزه با افراطگرایی را وحدت، همدیگر پذیری، آگاهی و پیروی صحیح و علمی از دستورات دین مبین برشمرد.

  پربازدید ترین