• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هیچ کسی حق ندارد با توزیع تذکره هاى الکترونیکى مخالفت کند/کسانی که خود را افغان نمى شمارند، افغانستان را ترک کنند

هیچ کسی حق ندارد با توزیع تذکره هاى الکترونیکى مخالفت کند/کسانی که خود را افغان نمى شمارند، افغانستان را ترک کنند

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه قندهار که تا هفته گذشته اپوزیسیون سرسخت حکومت وحدت ملی محسوب می‌شد به تازگی اعلام کرده است که توزیع تذکره هاى الکترونیکى یک موضوع ملى بوده و این پروسه نباید قربانى سودجویى هاى سیاسى شود.

وی می گوید در برابر اشخاصی که با توزیع تذکره هاى الکترونیکى مخالفت می کند، ایستادگى خواهد کرد.

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه قندهار می گوید که همه مسائل تخنیکى مربوط به توزیع تذکرهاى الیکترونیکى از قبل حل گردیده و براى به تعویق انداختن این روند هیچ توجیه قانونى وجود ندارد.

وى افزود، هیچ کسی  حق ندارد که از این موضوع ملى سوء استفاده سیاسی کند.

جنرال عبدالرزاق با تاکید بر توزیع تذکره هاى الکترونیکى، افزود که به هیچ کسی اجازه نمى دهد که  فراروى این موضوع ملى مشکل خلق کند.

قوماندان امنیه قندهار می گوید کسانی که خود را افغان نمى شمارند، افغانستان را ترک کنند.

وی در حالى این اظهارات را بیان نموده که شمارى از مقام های بلند رتبه حکومت از چندین روز بدینسو در پروسه بایومتریک بخاطر دریافت تذکره الکترونیکی ثبت نام کرده اند و قرار است روند توزیع تذکره هاى الکترونیکى تا چند روز دیگر آغاز شود.

قابل یادآورى است که ریاست اجراییی حکومت با توزیع تذکره های الکترونیکى مخالفت کرده و خواستار تعلیق این پروسه شده است.

عبدالله عبدالله ، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملى گفته است که پروسه توزیع تذکره هاى الکترونیکى یک موضوع ملى بوده و براى حل این موضوع باید اجماع ملى ایجاد شود.

در حالی که پیشنهاد درج قومیت و ملیت در شناسنامه‌های الکترونیکی با مخالفت اکثریت آرای نمایندگان روبرو شده بود اما اشرف غنی به کمک عده محدودی در هیئت اداری سنا و پارلمان این طرح را به تصویب رساند.

اقوام غیر پشتون با درج قومیت و درج واژه افغان به عنوان ملیت در شناسنامه‌های الکترونیکی مخالف هستند و بسیاری از جریان‌ها، احزاب سیاسی، فعالان مدنی و حتی برخی مقامات دولتی با این اقدام اشرف غنی اعلام مخالفت کرده‌اند و آن را حذف هویت اقوام غیر پشتون می‌دانند.

  پربازدید ترین