• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک مسئول سفارت افغانستان در تهران: بازگشت مهاجرین بدون ابطال کارت آمایش قطعی است

 یک مسئول سفارت افغانستان در تهران: بازگشت مهاجرین بدون ابطال کارت آمایش قطعی است

نماینده امور مهاجرین در سفارت افغانستان در تهران از قطعی بودن اجرای طرح بازگشت بدون ابطال کارت آمایش خبر داد و گفت: در حال تنظیم روند سازوکارهای اجرایی آن هستیم.
«سید ابراهیم حجازی» نماینده امور مهاجرین در سفارت افغانستان در تهران در تشریح روند توافق میان دو کشور افغانستان و ایران درباره امکان بازگشت مهاجرین افغانستان دارنده کارت آمایش بدون ابطال کارت اقامتی آنها اظهار داشت: این نکته در همین ابتدا قابل ذکر بوده که اجرایی شدن این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و امروز خوشحالیم که پیگیری‌ها نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: فراهم شدن زمینه بازگشت مهاجرین بدون ابطال کارت آمایش موضوعی بود که باید بر سر آن توافقی میان ایران، افغانستان و کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگی شکل می‌گرفت و در حال حاضر می‌توان گفت با موافقت جمهوری اسلامی ایران 90 درصد کار انجام شده است.

نماینده امور مهاجرین در سفارت افغانستان در تهران با تاکید بر اینکه صحبت‌هایی با نماینده کمیسیاریا نیز شکل گرفته گفت: در مجموع رضایتی در این موضوع میان سه ضلع دخیل وجود دارد.

حجازی تاکید کرد: من این مژده را به مهاجرین افغانستانی دارنده کارت آمایش می‌دهم که این بازگشت بدون ابطال کارت آمایش به شکل قطعی قابل اجرا بوده و صحبت‌ها و مذاکرات فعلی بیشتر بر روی سازوکار اجرایی شدن این پروسه است، یعنی اینکه ما چگونه این زمینه را فراهم کنیم؟ با صدور دفترچه‌های گذر مرزی و یا به شکل دیگر؟ مهم‌ترین مسئله در این طرح موافقت جمهوری اسلامی ایران بوده که با وجود این موافقت دیگر موضوع‌ها به سادگی قابل حل است.

وی افزود: بازگشت بدون ابطال کارت آمایش نیازمند فراهم سازی بستر مناسب هم در کشور افغانستان و هم در ایران و هم در مرز مشترک دو کشور بوده و مشخص بوده که اندکی تا اجرایی شدن آن زمانبر است.

نماینده امور مهاجرین در سفارت افغانستان در تهران در ادامه ضمن برشمردن مزایای اجرای این طرح گفت: افزایش بازگشت آبرومندانه و در عین حال داوطلبانه به عقیده من از بزرگ‌ترین محسنات اجرای این طرح خواهد بود، مهاجرین دارنده کارت آمایش دهه‌هاست افغانستان را ندیده‌اند، بازگشت موقتی آنها، بررسی وضعیت زندگی در آنجا، ایجاد کسب و کار و مواردی از این قبیل را به همراه دارد که همین رفت و آمدها زمینه فراهم سازی یک زندگی خوب در افغانستان و بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه را برای مهاجرین فراهم می‌کند.

حجازی یادآور شد: ضمن اینکه ترددهای قانونی، ضربه‌ای مهلک بر پیکره ورود و خروج‌های غیرقانونی می‌زند و لذا می‌بینیم که اجرای این طرح در افزایش امنیت نیز به ویژه در مرز دو کشور چه اثرات مثبتی خواهد داشت، موضوع ارزآوری و تقویت تعاملات و روابط میان دو کشور ایران و افغانستان نیز از فواید این رویداد مهم بوده که نیاز به توضیح بیشتری ندارد.

این در حالیست که چندی پیش «عالمی بلخی» وزیر مهاجرین کشورمان خبر از امضای تفاهم‌نامه‌ای در آینده نزدیک میان دولت ایران و افغانستان برای امکان بازگشت مهاجرین افغانستانی به کشورشان بدون ابطال کارت آمایش داد.

این خبر در حالی منتشر شد که سال‌هاست مسئولان دو کشور افغانستان و ایران در ارتباط با حل این موضوع وعده‌های مکرر و البته عمل نشده داده‌اند.

  پربازدید ترین