• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسعود و قانونی با انتقاد از غنی، از بحران در افغانستان هشدار دادند

 مسعود و قانونی با انتقاد از غنی، از بحران در افغانستان هشدار دادند

یونس قانونی هشدار داد که در نظامی که صدای اعتراض مردم شنیده نشود و اصلاحات به میان نیاید، سرانجام به انقلاب منجر خواهد شد. همچنان احمدضیا مسعود "مدیریت نادرست" آقای غنی را سبب بحران افغانستان خواند.

این روزها نگرانی از شدت گرفتن تنش‌های سیاسی و مبدل شدن آن به یک بحران کلان در کشور مطرح است.
محمد یونس قانونی که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی معاونیت اورا به عهده داشت، در نشستی امروز در کابل گفت که مردم در هر گوشه کشور از حکومت ناراض هستند اما حکومت بجای پاسخ گویی به اعتراض‌های مردم، تنها به توجیه کردن مصروف است که در نهایتادامه این وضعیت، افغانستان را به بحران روبرو خواهد کرد.

آقای قانونی از شخصیت های سیاسی نیز خواست که بجای بی‌تفاوتی و تماشاگربودن این وضعیت، برای پایان این جنجال‌ها دست به کار شوند.
همزمان، این چهره سیاسی که در گذشته سمت ریاست پارلمان رانیز داشت، از پیامدهای ناگوار برگزار نشدن به موقع و شفاف انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی نیز هشدار داد.

در این نشست، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز اشتراک داشت و گفت که تلاش های وجود دارد تا یک هویت، بالای همه شهروندان کشور تحمیل شود. آقای محقق در ادامه با اشاره به جنجال ها بر سر توزیع شناسنامه‌های برقی، از احتمال مبدل شدن این موضوع به مشکل بزرگی که قابل حل شدن نباشد، ابراز نگرانی کرد.

ازسوی هم امروز یکشنبه در نشستی ، جنبش جوانان برای تغییر، از کارکردهای حامد کرزی رییس جمهور پیشین و چهره‌های حکومت گذشته درغیاب او ستایش کردند.

اما در این مراسم سخنرانان بیشتر به انتقاد از کارکرد حکومت کنونی پرداختند. موضوع شناسنامه های برقی که اخیرن در میان مردم ، سیاستگران و مقام‌های حکومتی جنجالی شده نیز در این نشست مطرح شد. برخی ها تغییرات در شناسنامه های برقی را سودجوی قومی حکومت عنوان کردند و برخی دیگر که حتا مشاور آقای غنی بودند، حلقات استخباراتی را در پشت این موضوع دخیل دانستند.

احمد ضیا مسعود که خود یکی از ایتلاف کننده‌های پیشین رییس جمهورغنی بود، نیز در این نشست اشتراک داشت و هشدار داد که آقای غنی با مدیریت نادرست اش کشور را به سوی بحران و جنگ های قومی می‌کشاند.

آقای مسعود افزود که رییس جمهور در مدیریت افغانستان ناتوان است و با دامن زدن به موضوع های قومی و توزیع شناسنامه های الکترونیک، در تلاش کسب جایگاه در میان اقوام کشور است.

احمد ضیامسعود با آغاز حکومت وحدت ملی، به حیث نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب کار می‌کرد اما رییس جمهورغنی اخیرن او را برکنار کرد.

سخنگویان ریاست جمهوری نخواستند در مورد این انتقادها صحبت کنند ولی پیش از این ارگ ریاست جمهوری مخالفان سیاسی حکومت را متهم به سنگ اندازی در برابر اصلاحات و کارهای کلان حکومت کرده است.

  پربازدید ترین