• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بدون اجماع و توافق جمعی، توزیع شناسنامه های برقی پیامدهای زیان باری را درپی خواهد داشت

بدون اجماع و توافق جمعی، توزیع شناسنامه های برقی پیامدهای زیان باری را درپی خواهد داشت

در کنار کشیدگی‌های سیاسی میان ریاست جمهوری و حزب جمعیت اسلامی، حالا شناسنامه‌های برقی بار دیگر آتش این جنجال‌های سیاسی را شعله‌ورتر کرده است.
به تازه‌گی، ائتلاف نجات برای افغانستان نیز که متشکل از سه حزب شناخته شده افغانستان است، در پیوند به آغاز روند بایومتریک شناسنامه‌های برقی از سوی ریاست جمهوری، واکنش نشان داده و آن را تصمیم یک‌جانبه از سوی رییس جمهور غنی خوانده است.
این ائتلاف که روز گذشته به همین مناسبت، یک نشست خبری برگزاری کرده بود به حکومت هشدار داد تا دست از بی‌تفاوتی بردارد و برای توزیع شناسنامه‌های برقی، اجماع و توافق جمعی را به دست آورد.
محی‌الدین مهدی، یکی از اعضای این ائتلاف گفت که این تصمیم رییس جمهور، پیامدهای ناگواری خواهد داشت. او در این مورد گفت:” بدون اجماع و توافق جمعی، توزیع شناسنامه‌های برقی سبب افزایش تنش شده و برای ثبات کشور نیز مضر است و نیز پیامدهای زیان‌باری درپی خواهد داشت.”
محی‌الدین مهدی که این اقدام رییس جمهور را به گونه غیرمستقیم، زورگویی و قلدری می‌گوید چنین پاسخی در برابر این زورگویی ریاست جمهوری می‌دهد:” اقدام اشتباه را هر زمانی که جلوش را بگیرید به سود ملت است. این اقدام(تصمیم رییس جمهور برای توزیع شناسنامه‌های برقی) یک‌جانبه بوده و اراده ملت هر قلدر و زورگویی را سرجایش می‌نشاند.”
در کنار این هشدارها، ائتلاف نجات برای افغانستان تاکید می‌کند که گفتگوها با ریاست جمهوری بر سر این مساله جریان دارد و نیز از حکومت می‌خواهد تا از درج واژه‌های جنجال‌برانگیز در شناسنامه‌های برقی خود داری کند.
ائتلاف نجات برای افغانستان درپی جنجال‌های سیاسی میان ریاست جمهوری و حزب‌های وحدت اسلامی مردم افغانستان، جمعیت و جنبش ملی ایجاد شد.
جنجال‌های بر سر شناسنامه‌های برقی نیز پس از آن آغاز شد که رییس جمهور غنی بدون مشوره با شریک قدرت‌اش، عبدالله عبدالله، روند بایومتریک این شناسنامه‌ها را در ریاست جمهوری آغاز کرد.
جنجال‌ها نیز بر سر درج شدن واژه‌ی افغان در این شناسنامه‌ها است که اقوام غیرپشتون به ویژه تاجیک‌ها خواهان حذف آن از شناسنامه‌ها اند و این اقدام را به معنی تحمیل هویت قوم پشتون بر خودشان می‌پندارند.

  پربازدید ترین