• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان سومین کشور خطرناک جهان برای نوزادان

 افغانستان سومین کشور خطرناک جهان برای نوزادان

بربنیاد این گزارش، افغانستان پس ازپاکستان و جمهوری افریقای مرکزی، سومین کشور خطرناک برای کودکان نوزاد است.
یک گزارش تازه یونیسف یا صندوق حمایت ازکودکان سازمان ملل متحد که امروز (سه‌شنبه 1حوت) پخش شده است، نشان می‌دهد که ازهر 25 نوزاد در افغانستان، یکی ازآنان می‌میرد.
وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز این گزارش را تأیید می‌کند و می‌گوید که بیشتر این نوزادان در بخش‌های دشوار گذر و نا امن به علت نبود و کمبود خدمات بهداشتی، می‌میرند.
درهمین حال، احمدجان نوزادی، مسؤول مشارکت‌های مدنی یونیسف درافغانستان درگفت‌وگو با طلوع‌نیوز می‌گوید که نا امنی‌ها وعدم دسترسی به خدمات بهداشتی ازعلت‌های اصلی میزان بلند مرگ ومیر کودکان درافغانستان است.
در این گزارش یونیسف آمده است که جهان در رسیده‌گی به نوزادان کوتاهی مینماید.
در بهترین نقاط جهان پنجاه مراتبه کمتر اتفاق می‌افتد که نوزادان در نخستین ماه حیات خویش زنده‌گی خویش را از دست دهند.
بربنیاد این گزارش، نوزادان که در کشورهای جاپان، آیسلند و سنگاپور به دنیا می‌آیند، از فرصت بهتر بقای حیات برخوردار می‌باشند، در حالی‌که نوزادنی‌که در کشورهای پاکستان، افریقای مرکزی و افغانستان پا به جهان میگذارند، از لحاظ بقای حیات از فرصت نه چندان خوب برخوردار اند.
خانم هنرایتا اچ فور، رییس اجرائیه دفتر یونیسف اظهار دراین باره گفت: "در حالی‌که ما در ربع اخیر قرن گذشته با یک میزان بلند مرگ و میر در میان کودکان دست و پنجه نرم می‌نمودیم و بیشتر از نصف اطفال زیر سن پنج سال را از دست می‌دادیم، هنوز هم در راستای پایان بخشیدن مرگو میر در میان کودکان زیر سن یک ماه به پیشرفت قابل مالحظۀ دست نیافته‌ایم".
وی اضافه کرد: "در حالیکه شمار زیادی از این وفیات قابل وقایه میباشند، اما متأسفانه ما در رسیده‌گی به فقیرترین اطفال جهان کوتاهی نموده‌ایم".
گزارش می‌افزاید که در سطح جهان، در میان کشورهای که از میزان پائین درآمدها برخوردار می‌باشند، اوسط مرگ و میرنوزادان در حدود 27 واقعه وفیات در 1هزار تولدات زنده می‌باشد، اما در میان کشورهای‌که درآمدهای بلند دارند، این میزان در حدود 3 واقعه وفیات در 1هزار تولدات زنده می‌باشد.
قابل یاد آوری‌ست که خطر مرگ و میر نزد نوزادانی‌که در نقاط پر مخاطرۀ جهان به دنیا می‌آیند، در مقایسه به نوزدانی‌که در مناطق مصوونتر پا به جهان می‌گذارند، حدود 50 مراتبه بیشتر می‌باشد.
در گزارش اضافه شده است که از میان 10 خطرناکترین مناطق جهان، که در آن کودکان نوزاد متولد می‌گردند، حدود 8 منطقۀ آنرا مناطق جنوبی صحرای افریقا تشکیل می‌دهند، جایی‌که بنا بر گُسترش فقر، خشونت و عدم توانایی نهادهای ذیربط، زنان حامله از میزان پائین دسترسی به کمک‌های زمان والدت برخوردار می‌باشند.
هرگاه هر یک از کشورها بخواهد تا سال 2030 میزان مرگ و میر نوزادان را تا سطح کشور های‌که از درآمد بلند برخوردار اند، کاهش بخشند، در اینصورت16میلیون حیات نجات خواهند یافت.

بلندترین میزان مرگ و میر نوزادان:
1-کشور پاکستان: 1 تن در میان 22 تن
2-کشور جمهوری افریقای مرکزی: 1 تن در میان 24 تن
3-کشور افغانستان: 1 تن در میان 25 تن
4-کشور سومالیا: 1 تن در میان 26 تن
5-کشور لسوتو: 1 تن در میان 26 تن

پایئنترین میزان مرگ و میر نوزادان:
1-کشور جاپان: 1 تن در میان 1111 تن
2-کشور آیسلند: 1 تن در میان 1000 تن
3-کشور سنگاپور: 1 تن در میان 909 تن
4-کشور فنلند: 1 تن در میان 833 تن
5-کشور استونیا: 1 تن در میان 769 تن

  پربازدید ترین