• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

روند فزاینده ی مشکلات جنسی در جامعه؛ زنای ذهنی را جدی بگیرید

روند فزاینده ی مشکلات جنسی در جامعه؛ زنای ذهنی را جدی بگیرید

تفکر درباره‌ی مسائل جنسی، یکی از محرک‌های اصلی هورمون‌های جنسی در افراد است. شاید در شروع این روند قبیح، فرد متوجه تغییرات فکری و جسمی خود نشود اما تدریجا به مشکلات فراوانی برخورد می‌کند که زندگی شخصی وی را تحت‌الشعاع قرار داده و مختل می‌کند.
آیا شما هم در خلوت خود به روابط جنسی و جزئیات آن فکر می‌کنید؟ متاسفانه امروزه شاهد افزایش نگاه‌های جنسی و نیز سیر صعودی تمایلات اینچنینی در جامعه هستیم. معضلی که گریبان‌گیر افراد فراوانی در میان اقشار مختلف جامعه شده و محدود به گروه سنی خاصی نمی‌شود.
همواره زمانی که سخن از تمایلات جنسی نامتعارف به میان می‌آید، ناخودآگاه نگاه‌ها به سمت جوانان بر می‌گردد؛ حال آن که واقعیت کنونی جامعه خلاف این جریان را ثابت می‌کند و شاهد بروز این رویه در میان افراد متاهل نیز هستیم.

افزایش توان جنسی
مدت‌ها است که پشت شیشه‌ی داروخانه‌ها، اکثر پیامک‌های تبلیغاتی، در کانال‌های تلگرامی و ... جمله‌ای با مضمون "افزایش توان جنسی" به وفور مشاهده می‌شود. تبلیغاتی که خواسته و ناخواسته، بسیاری افراد را حتی از سر کنجکاوی به خود جذب می‌کند. شاید در نگاه اول؛ این موضوع نه تنها دارای بار منفی نبوده بلکه چنین تصور شود که پاره‌ای از مشکلات روابط میان زوجین را نیز رفع کرده و بر استحکام بنیان‌های خانواده می‌افزاید. اما به‌راستی تنها افراد متاهل و در چارچوب ضوابط و عُرف جامعه، از این قبیل داروها و وسایل استفاده می‌کنند؟! نتیجه‌ی پژوهش‌ها و آمار و ارقام طلاق‌های ثبت شده طی یک دهه‌ی گذشته، این فرضیه را کاملا رد می‌کند.

موج انتشار فیلم‌های پورن
قریب به 20 سال از هشداری که جامعه‌شناسان اجتماعی درباره‌ی موج انتشار انواع فیلم‌ها و تصاویر مستهجن داده بودند می‌گذرد. هشداری که جدی گرفته نشد و حدودا 10 سال پس از آن، تدریجا شاهد بروز اصطلاحی تحت عنوان "زنای ذهنی" در جامعه بودیم. موضوعی که در ابتدای امر، مضحک و به دور از عقلانیت بنظر می‌رسید اما آسیب‌های گسترده‌ی آن تدریجا آشکار و اصل موضوع نیز به همگان ثابت شد.
متاسفانه هر روز و به طُرُق مختلف، بر سهولت دست‌یابی به این قبیل فیلم‌ها و تصاویر مستهجن افزوده شد و این روند، زمینه‌ساز بحرانی خاص و گسترده شده است. بحرانی که امروزه شاهد آسیب‌ها و ضربات سهمگین آن بر پیکره‌ی جامعه هستیم و اگر این روند ادامه‌دار بماند و تدابیر خاصی برای جلوگیری از آن اتخاذ نشود، جبران آن غیرممکن خواهد شد.

زنای ذهنی
بسیاری از افراد، استدلال‌های بی‌پایه و اساس مختلفی می‌آورند تا خود را در تماشای فیلم‌های پورن توجیه کنند و معتقدند که این رویه تاثیر منفی بر ذهن و جسم آن‌ها نمی‌گذارد.
در واقع و بر طبق تعاریف، به هر نوع تفکر و تصورِ مسائل جنسی و رابطه با فرد نامحرم، "زنای ذهنی" گفته می‌شود. به بیان دیگر، فکر کردن به رابطه‌ی جنسی خارج از روابط زناشویی "زنای ذهنی" می‌گویند و به آن دلیل آن را زنا می‌نامند که از مرزهای تعریف شده و خط قرمزها عبور می‌کند.
شاید برخی با این استدلال که کجای مفاهیم دینی و علوم اجتماعی، فکر کردن به مسائل جنسی را خطا و گناه برشمرده است؛ سعی در ادامه‌ی این روند داشته باشند اما باید در پاسخ به این قبیل افراد گفت که امیرالمومنین(ع) با قبیح دانستن تفکر به گناه می‌فرمایند: "فردی که به گناه فکر کند، گناهان وی را به سمت خود می‌کشانند."
تردیدی نیست که تفکر درباره‌ی مسائل جنسی، یکی از محرک‌های اصلی هورمون‌های جنسی در افراد است. شاید در شروع این روند قبیح، فرد متوجه تغییرات فکری و جسمی خود نشود اما تدریجا به مشکلات فراوانی برخورد می‌کند که زندگی شخصی وی را تحت‌الشعاع قرار داده و مختل می‌کند. همین تغییرات جسمی است که به افزایش سطح تمایلات جنسی منجر شده و بنا به هر دلیلی از جمله تجرد و برخی مشکلات متاهلین، فرد را در پاسخ‌گویی به این نیاز ناتوان می‌کند که گاها افراد را وارد سیه‌چال "خود ارضایی" می‌کشاند و دقیقا عمق جامعه همین مسئله است.

آسیب‌های خودارضایی
مسئله‌ی خودارضایی هم از سوی دین مبین اسلام و هم از نگاه روانشناسان، امری قبیح و خطرناک شمرده شده است. متاسفانه این جریان، در جامعه‌ی امروزی رو به افزایش گذاشته و آمار سن مبتلایان به آن به مقطع دبستان نیز رسیده است. فاجعه‌ای که بی‌تردید نشات گرفته از بلوغ جنسی زودهنگام که در نتیجه‌ی انفجار مسائل جنسی در اَشکال مختلف، حاصل شده است. خودارضایی دارای عوارض و آسیب‌های بسیار خطرناکی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
- افسردگی حاد
- کاهش قدرت دید
- ضعف مستمر و بی‌حالی
- ضعف در سیستم دفاعی بدن
- کاهش وابستگی‌های عاطفی
- افزایش احتمال ابتلای به سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها
 
چگونگی درمان
باید توجه داشت که هرگز نمی‌توان یک جامعه را به صورت ناگهانی تغییر داد، پس بهتر است ابتدا از خود شروع کنیم. پس به افرادی که در زنجیر زنای ذهنی گرفتار شده‌اند توصیه می‌شود برای اصلاح فکر و درمان جسم خود، راه‌های پیشنهادی زیر را در برنامه‌ی روزانه‌ بگنجانند تا تدریجا از این بند و حصار آزاد شوند:
- ورزش مداوم
- عدم استفاده از لباس‌های تنگ
- قرار گرفتن در جمع و دوری از تنهایی
- افزایش زمان مطالعه
- دوری از عوامل تحریک کننده بالاخص فیلم و عکس

  پربازدید ترین