• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مقام ها: استخراج غیر قانونی معادن سبب افزایش نا امنی در کشور شده است

مقام ها: استخراج غیر قانونی معادن سبب افزایش نا امنی در کشور شده است

وزارت معادن می گوید، در بیش از هزار و پنجصد نقطه  معدنی کشور گروه های هراس افگن و زورمندان دست به  استخراج غیر قانونی  می زنند.
استخراج معادن هر از گاهی نگرانی ها را در میان شهروندان و نهاد های ناظر در کشور ایجاد کرده است.
گروه های هراس افگن و زورمندان نیز در این اواخر تلاش دارند تا در کنار مواد مخدر معادن را منبع عواید شان قرار دهند. وزارت معادن می گوید که اکنون حدود 1500 نقطه معدنی از سوی زورمندان و گروه های هراس افگن بگونه غیر قانونی استخراج می شود.
عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن گفت: “در ساحات که منابع طبیعی وجود دارد استخراج غیر قانونی معادن صورت می گیرد که دو نوع استخراج است استخراج توسط مخالفین مسلح و زورمندان.”
گزارش های تازه نیز نشان میدهد که مهندسان پاکستان و کشور های دیگر نیز در کنار طالبان در استخراج معادن همکار شده اند.
دیدبان شفافیت کشور می گوید که استخراج غیر قانونی معادن باعث ضایع شدن میلیون ها دالر در کشور شده است.
 ناصر تیموری، پژوهشگر دیدبان شفافیت افغانستان اظهار داشت:”استخراج غیر قانونی معادن در مناطق امن و غیر امن کشور توسط شورشیان و زور مندان محلی به صورت گسترده از ده سال بدینسو صورت می گیرد که باعث ضایع شدن میلیون ها دالر می شود.”
ادامه این وضعیت نگرانی آگاهان اقتصادی را نیز بر انگیخته است.
سید مسعود، آگاه اقتصادی بیان داشت: “اکثریت ولایت های که معادن وجود دارد قدرت دولتی در آنجا وجود نیست اگر قدرت دولتی است 50 فیصد و 50 فیصد است.”
پیش از این نیز شماری از نهاد های ناظر از تاراج معادن در کشور ابراز نگرانی کرده از حکومت خواسته اند که در تامین امنیت معادن تلاش بیشتر کنند.

  پربازدید ترین