• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمک 13 میلیون دالر جاپان برای انتخابات افغانستان

کمک 13 میلیون دالر جاپان برای انتخابات افغانستان

قرارداد 13.1 میلیون دالری برای حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها میان سفارت جاپان و دفتر مرکزی برنامه‌ی توسعه‌ ملل متحد در افغانستان امضا شد.

به گزارش سلام وطندار، میت‌سوجی سوزوکا، سفیر جاپان برای افغانستان در یک نشست خبری‌ در کابل می‌گوید، برگزاری انتخابات موفق تنها نیازمند کارکرد خوب نهادهای دولتی از جمله کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیست، بلکه نیازمند همکاری‌های سازنده‌ی رهبران سیاسی، احزاب و مردم است. به گفته‌ی آقای سوزوکا، جاپان از برگزاری انتخاباتی که برای مردم نتیجه‌ی مثبت به ارمغان آورد، حمایت می‌کند.

تادامیچی یاماماتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سرمنشی ملل متحد در افغانستان می‌گوید، کمک جاپان نشان می‌دهد که جامعه‌ جهانی در اجرای تعهدات‌اش پای‌بند است. به گفته‌ی آقای یاماماتو، کمک جاپان سبب ارتقای ظرفیت‌ نهادهای انتخاباتی برای انتخابات پیش‌رو می‌شود.

ناپلیون ناوارو، معاون ارشد و سرپرست دفتر مرکزی برنامه‌ی توسعه‌ ملل متحد در افغانستان نیز می‌گوید که آنان برای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و دور از هر نوع تقلب در کنار حکومت ایستاده‌اند.

خالد پاینده، معین وزارت مالیه در این نشست می‌گوید، کمک جاپان از سوی دفتر توسعه‌ سازمان ملل متحد ((UNDP هزینه خواهد شد.

اما عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، این مقدار پول باید در همکاری و مشوره‌ی کمیسیون مستقل انتخابات به مصرف برسد. به گفته‌ی آقای صیاد، آنان برای برگزاری انتخابات شفاف و دور از تقلب تعهد دارند و این کمیسیون زیر فشارهیچ گروهی نمی‌رود.

جاپان تا حال در بخش‌های امنیت، زیربناسازی، زراعت، احیا و توسعه‌ روستاها، ارتقای ظرفیت انسانی، آموزش و پرورش و بهداشت افغانستان را کمک کرده است.

  پربازدید ترین