• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس‎جمهور برای آغاز کار عملی پروژۀ تاپی در کشور وارد هرات شد

 رییس‎جمهور برای آغاز کار عملی پروژۀ تاپی در کشور وارد هرات شد

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور به منظور گشایش کار عملی پروژۀ «تاپی» در افغانستان، شام امروز (پنج شنبه، 3حوت) به ولایت هرات رسید.
رئیس جمهور کشور و سرقوماندان اعلی قوای مسلح در میدان هوایی بین المللی هرات از سوی مسوولین ملکی و نظامی و متنفذین این ولایت مورد استقبال گرم قرار گرفت و از سوی کودکان دسته گلی به وی تقدیم شد.
سپس، رئیس جمهور در جلسۀ امنیتی که در آن مسوولین ارشد ارگان های امنیتی و دفاعی، قوماندان های قول اردو و زون پولیس نیز حضور داشتند، اشتراک کرد. ابتدا، ستر پاسوال مرادعلی مراد معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله و مسوول کمیتۀ امنیتی تاپی به رئیس جمهور کشو خوش آمدید گفت.
وی در مورد تدابیر شدید امنیتی مراسم آغاز کار پروژه های تاپی، برق (تاپ) فایبر نوری و خط آهن تورغندی به رئیس جمهور کشور گزارش داد.
موصوف گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور منسوبین قول اردوی 207ظفر، پولیس ملی و امنیت ملی در هماهنگی با ادارات ملکی تدابیر شدید امنیتی را روی دست گرفته اند. وی افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با شجاعت و دلیری از وطن خویش دفاع میکنند و در زمینۀ محافظت از مردم به مبارزه برحق خود ادامه میدهند.
رئیس جمهور کشور پس از استماع معلومات و گزارش وی از تلاش ها، هماهنگی و رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی به ویژه اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی در جهت افتتاح کار پروژۀ مذکور تشکر کرده گفت، تاپی در افغانستان و منطقه تحرک بزرگ اقتصادی را به میان می آورد و مردم افغانستان ضمن حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی خود، از این اقدام تاریخی پشتیبانی می نمایند.
قرار است که کار عملی این پروژه در افغانستان، با حضور رهبران افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و هند فردا در ولایت هرات آغاز شود.
رییس جمهور غنی، آغاز کار پروژۀ تاپی در افغانستان را آغاز فصل تازه یی از رشد اقتصادی و ارتباطات منطقه در این کشور می داند: «فصل تازه یی از رشد اقتصادی و ارتباطات منطقه یی در اینجا (هرات) در مرکز اقتصادی و فرهنگی افغانستان، آغاز می شود.»
آقای غنی در صفحۀ تویترش نگاشته که قرار است در جریان گشایش این پروژه در افغانستان، با رییسان هیئت‎های ترکمنستان، پاکستان و هند دیدار و گفت وگو کند.
گفته می شود، قربان قلی بردیمحمدوف، رییس جمهور ترکمنستان، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و وزیردولت در امور خارجی هند، برای گشایش آغاز کار پروژه تاپی در هرات، حضور خواهند یافت.
وزارت معادن و پترولیم، می گوید افغانستان از درک این پروژه، سالانه در کنار 500میلیون دالر حق ترانزیت، در گام نخست تا ده سال آینده سالانه 500میلیون متر مکعب گاز و تا بیست سال دیگر، سالانه یک میلیارد مترمکعب گاز خواهد گرفت.
لولۀ گاز تاپی، از  بیش از هفت صد کیلومتر خاک افغانستان می گذرد و به پاکستان و هند می رسد.
عبدالقدیر مطفی، سخن گوی وزارت معادن و پترولیم در این باره می گوید: «تاپی به مثابۀ یک پروژۀ و دهلیز اقتصادی برای افغانستان، اهمیت دارد.»
درهمین حال، وزارت تجارت و صنایع نیز می گوید که از گاز پروژه تاپی، برای پیشرفت صنعت در کشور کار گرفته خواهد شد و در حال حاضر، روی طرح استفاده از گاز تاپی کار به گونه جدی جریان دارد.
فیروز مسجدی، معین پلان و پالیسی وزارت تجارت و صنایع اظهار داشت: «ما می توانیم از کازی که از این لوله انتقال می یابد، افغانستان می تواند در بخش صنعت و پروژه های تولیدی کار گیرد.»
آغاز شدن کار پروژه تاپی در افغانستان، امیدها را برای بهبود اوضاع اقتصادی - سیاسی کشور در میان شهروندان، پدید آورده است.
آمارهای نخستین نشان می دهند که با بهره برداری از این پروژه، سالانه 33میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان وهند خواهند رسید.

  پربازدید ترین