• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار دانشجویان افغانستانی استان قم با مسئولین سفارت افغانستان و امور دانشجویان وزارت علوم

دیدار دانشجویان افغانستانی استان قم با مسئولین سفارت افغانستان و امور دانشجویان وزارت علوم

نشست پرسش و پاسخی با حضور مسئولان سفارت جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده ی کنسولی امور دانشجویان وزارت علوم با دانشجویان افغانستانی قم عصر پنجشنبه مورخ 3 حوت/اسفند در تالار اندیشه دانشگاه قم ایران برگزار گردید.

در این نشست دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویان افغانستانی استان قم به پرسش و پاسخ و ارائه پیشنهادات در رابطه با مسایل مختلف صنفی،اداری و رفاهی دانشجویان افغانستانی با مسئولان سفارت و امور دانشجویان وزارت علوم پرداختند.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا به نقل از روابط عمومی مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم، این نشست با همکاری انجمن حقوق بین الملل دانشگاه قم و با حضور میهمانانی همچون جناب آقای هارون نجم پور معاونت سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، جناب آقای جمال انصاری مسئول بخش دانشجویی سفارت، جناب آقای بحیرایی کارشناس امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و جناب آقای پناهلو مسئول امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی استان قم و سایر نمایندگان تشکل ها، اعضای انجمن حقوق بین الملل دانشگاه قم و سایر دانشجویان برگزار گردید.

در این نشست برخی از نمایندگان تشکل های دانشجویان افغانستانی مقیم قم به پرسش و پاسخ و ارائه پیشنهادات در بخش های مختلف صنفی،اداری، صدور مجوز، رفاهی و آموزشی دانشجویان افغانستانی در دانشگاههای ایران و مسائل مرتبط با امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و سفارت افغانستان پرداختند که برخی از انها بر اساس اهمیت به صورت مختصر به شرح ذیل است:
1. گزارش در رابطه با خواست و مطالبه ی دانشجویان در رابطه با پیگیری رایگان شدن پاسپورت الکترونیکی 120 دلاری
2. اختصاص سهمیه بورسیه به فرزندان پناهندگان افغانستانی مقیم ایران
3. کاهش شهریه های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و تبدیل شهریه های ارزی به ریالی و تخفیف شهریه ها
4. پیگیری شهریه های سنگین دانشجویان علوم پزشکی
5. ارائه گزارش در رابطه با طرح ایجاد بنیاد نخبگان افغانستان و لزوم حمایت دولت افغانستان از نخبگان علمی،مخترعین و پژوهشگران از طریق این بنیاد و ایجاد زمینه ی بازگشت به افغانستان
6. ایجاد ارتباط چند جانبه و منظم نمایندگان دانشجویان با مسئولین سفارت، وزارت علوم و بهداشت برای پیگیری امور دانشجویان
7. تسهیلات در رابطه با مسائل کنسولی،اقامت،روادید، خروج و مراجعت، تکریم ارباب رجوع به سفارت، سامانه ی نوبت دهی
8. ارائه گزارش در رابطه با مجوز تشکل های دانشجویی غیر ایرانی توسط امور دانشجویان وزارت علوم
و…

مشروح گزارش:
در این نشست جناب آقای هارون نجم پور ضمن تشکر از مسئولان برگزاری این نشست در پاسخ به سوالات مجمع دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاهاای قم در حوزه های مختلف فرمودند:
ما باید درک کنیم مشکلات در کشور افغانستان بسیار و با توجه به ظرفیت ها مصروفیت ها در خدمات دهی سفارت واقعا بسیار است، البته حل مشکلات دانشجویان در صدر امور است .
همچنین سفارت افغانستان در تهران از پرکارترین و بزرگترین سفارتهای افغانستان در خارج از کشور است.
ما اکنون حدود 35 دیپلمات داریم و بیش از 135 تن کارمند محلی و 4 الی 5 پنج دیپلمات نیز از داخل اضافه خواهند شد و در آینده شاید حدود 50 الی 100  کارمند محلی دیگر اضافه خواهند شد .
تنها در هفته ی گذشته ما سه هیئت عالی رتبه همزمان در تهران داشتیم که جلسات کمیته آب،کمیته برق و همچنین هیئتی از سازمان انرژی اتمی افغانستان برای دیدار با سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم و با توجه به فشار کار کنسولی و ارائه خدمات به مهاجرین و دانشجویان که فکر میکنم حدود 90 تا 95 درصدشان مهاجر هستند 90 درصد انرژی،امکانات و فعالیت دیپلماتهای ما را مشغول به این مسائل کرده است و  این خود نشان دهنده ی این است که مسئولیت ما بسیار است ولی تلاش نهایی صورت میگیرد و امیدواریم روز به روز مشکلات را حل بنماییم و اگر مقایسه کنیم وضعیت مهاجرین و به خصوص دانشجویان نسبت به پنج سال قبل در سفارت شاید چندین برابر تغییر کرده و بهتر شده است.
بحث پاسپورت الکترونیکی از انجا شروع شد که با توجه مزیت های امنیتی این پاسپورت نسبت به پاسپورت دستنویس و همچنین ثبیت هویت مهاجرین افغانستانی مقیم ایران این مسئله به داخل افغانستان از طریق سفارت مطرح شد و در نهایت پس از نامه نگاری های فراوان از سوی سفارت  در شورای امنیت افغانستان بررسی و توسط کابینه ی ریاست جمهوری مصوب شد.
در رابطه با پاسپورت تخفیف هایی با تلاش های صورت گرفته سفارت برای برخی از گروهها در نظر گرفته شده است.

ایشان در رابطه با اینکه چرا تخفیف ها روی پاسپورت های محصلین صورت نمیگیرد گفتند:
قانون اجازه ی تخفیف به محصلین نمیدهد اما با موافقت رئیس جمهور تا حد ممکن تخفیف ها با توجه به مشکلات مهاجرین عملیاتی شد و ما تلاش میکنیم که هزینه ی صدور پاسپورت الکترونیکی برای محصلین مانند محصلین بورسیه رایگان شود.

آنچه که در توان سفارت و وزارت خارجه هست در حیطه ی مذاکره، دیپلماسی و نامه نگاری و یادداشت های دیپلماتیک است و در حد توان چه با کابل چه با جامعه ی جهانی و ایران انجام شده و البته سفارت خانه ها اجرا کننده تصمیمات داخل هستند و نمیتوانند از خودشان تصمیم بگیرند.‌‌

امیداریم که بتوانیم برای دانشجویان نیز مانند مهاجرین تخفیف ها را بگیریم و ما میدانیم که دانشجویان مستحق تر هستند ولی این را بپذیریم که درست است که صدور پاسپورت هزینه دارد و مشکل است اما ارزش این پاسپورت بسیار بیشتر هست و چندین نوع مشکل ما را حل میکند.

در رابطه با تذکره با تلاشی که صورت گرفت تیم تذکره به ایران آمد و صدور تذکره شروع شد اما شرایط صدور تذکره و تابعیت مشکلاتی داشت و به جای آن تثبیت هویت برای سهولت مهاجرین جایگزین شد که در دو مرحله ی تثبیت هویت و صدور پاسپورت الکترونیکی صورت میپذیرد.

ایشان در رابطه با ایجاد بنیاد نخبگان افغانستان اشاره کردند که یکبار طرح ایجاد بنیاد نخبگان توسط دانشجویان مطرح شد و ما آن را به کابل ارسال کردیم و منتظر جواب هستیم و مجددا پیگیری میشود و این یک زمینه ی خوب است هم برای تعامل،شناساندن و کشف استعدادهایی که در اینجا هستند و در افغانستان برایشان زمینه ی کار فراهم شود.

در رابطه با اینکه  خانواده ی دانشجویان افغانستانی مقیم ایران به ریال کار میکنند ولی به دلار شهریه پرداخت میکنند اشاره کردند که این بسیار برای آنها سخت است و ما از حل این مشکل برای دانشجویانمان استقبال میکنیم.

ما در رابطه با تعامل میان تجار و سرمایه داران افغانستانی در ایران برای حمایت از دانشجویان نخبه و مخترعین تا حدودی پیگیری نمودیم و از طریق اتشه تجارتی یک سیستم و طرحی ایجاد می کنیم تا نخبگان و مخترعین افغانستانی مقیم ایران از طریق تجار و سرمایه داران حمایت شوند.

ایشان در رابطه با مشکل فضای خدمات کنسولی سفارت گفتند که متاسفانه این فضای خدماتی به دلیل کمبود جا در شان و کرامت مهاجرین و مراجعه کنندگان نیست و متاسفانه ما فضا برای خدمات کنسولی بسیار کم داریم و به همین خاطر ساختمان دومی به کرایه گرفته شد و ساختمان سومی  در نزدیکی بخش کنسولی سفارت در چند روز آینده به کرایه گرفته میشود.

کما اینکه ما یک طرح داریم و حمایت کامل را از داخل  هم گرفتیم که در یک نقطه ی خوب تهران یک زمین بسیار بزرگ بخریم و به ما هدایت داده شده که زمینی نزدیک به 20 هزار متر مربع خریداری نماییم تا یک مجتمع بزرگ چندگانه و در شان سفارت را ایجاد کنیم و در طرح بودجه سال 97 افغانستان  است و ان شاءالله اگر بودجه در سال 97 منظور شود و دولت ایران اجازه ی این خرید را به ما بدهد تا ما بتوانیم هر چه زودتر به ساخت مقر جدید سفارت بپردازیم تا مراجعه کنندگان ما همه ی فعالیت هایشان را در داخل همان نقر و بدون نیاز به مراجعه به بیرون از سفارت و محترمانه خدمات را دریافت کنند.

هارون نجم پور در رابطه با سایر مشکلات دانشجویان در خصوص گواهینامه، گواهی تجرد،بیمه و … خاطر نشان کردند که در سطوح مختلف این مسائل با مقامات ایران پیگیری شده و شاهد پیشرفت هایی بودیم و نکته ی مثبت این است که هر روز در جمهوری اسلامی ایران یک سهولت ایجاد میشود، یک فرصت داده میشود و یک توجه جدی صورت میگیرد.

به طور مصداقی ما از سه سال قبل پیشنهاد دادیم که وصیغه ی ویزای ایران را بردارید و در مرحله ی اول بلیت هوایی هواپیما برای سفر به ایران از کابل برای ویزا برداشته شد و  پس از مدت ها حدود چند هفته ی پیش  وصیغه ی ویزای ایران نیز برداشته شد و در مرحله ی سوم یقین داریم که از ویزای سه ماهه به شش ماه و یکساله پیش میرود و هر روز یک سهولتی ایجاد شود.

ایشان خاطر نشان کردند؛ ما پیگیر این هستیم که بتوانیم یک سند موافقت نامه ی همکاری های راهبردی و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران در پنج کمیته فرهنگی،آب، مهاجرین، اقتصادی و سیاسی انضا کنیم و تاکنون مذاکرات را انجام دادیم  و برآیند این سند باعث خواهد شد که روابط دو کشور را به صورت استراتژیک ارتقاء دهد و کمک های ایران به افغانستان را بیشتر نماید و در مقابل مطالباتی که ایران از افغانستان دارد عملیاتی و جدیتر شود و این یک رویکرد مثبت است و در آینده ای نزدیک وارد فازی از روابط دوجانبه میشویمکه  دیگر بخش بزرگی از مشکلات مهاجرین و دانشجویان افغانستانی مقیم ایران حل خواهد شد.

در ادامه این نشست جناب آقای جمال انصاری مسئول بخش دانشجویی سفارت
در رابطه با پل ارتباطی تشکل های دانشجویان افغانستانی با بخش دانشجویی سفارت فرمودند:
ما با شناسایی تشکل های استانی و درون دانشگاهی و همچنین دریافت اطلاعات دبیران این تشکل ها اقدام به ایجاد یک کانال ارتباطی در قدم اول برای ارتباط مستمر مینماییم.
ایشان برای تسهیل امور دانشجویان برای نوبت گیری اینترنتی تثبیت هویت و پاس الکترونیکی خاطر نشان کردند که ما یک بخش ویژه در نظر گرفتیم که دانشجویان میتوانند با مراجعه حضوری در سفارت نزد آقای عزیزی مسئول سایت سفارت بتوانند همان روز بدون مراجعه به کافی نت نوبت بگیرند.
ایشان سپس در خصوص ارتباط تشکل های دانشجویی با مسئولان سفارت افغانستان و ایران گفتند:
ما طرحی داریم که بتوانیم جلسات سه جانبه  با تشکل های دانشجویی، بخش دانشجویی سفارت  و در آینده ای نزدیک با آقای دکتر علیزاده رئیس بخش دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم داشته باشیم.
در رابطه با شهریه ها به سه صورت مختلف جلسات سفیر با ریاست دانشگاهها، وزارت علوم و وزارت بهداشت پیگیری نمودیم به طور مثال در جلسات سفیر با ریاست دانشگاههای تهران و شهید بهشتی در رابطه با شهریه و تبدیل شهریه ها از ارزی به ریالی یا تخفیف شهریه های ارزی در این حوزه سفیر محترم جناب آقای دکتر نصیر احمد نور با مسئولان صحبت نمودند و ریاست هر دو دانشگاه قول دادند تا آخر سال 96 که در طی جلسات با هیئت امنا دانشگاهشان بتوانند 50 درصد تخفیف یا کمتر در شهریه های دانشجویان افغانستانی بیاورند.
در رابطه کاهش شهریه های پزشکی؛ جناب سفیر طرح و برنامه دارند و درخواست ملاقاتدبا وزیر بهداشت نموده اند که ان شاءالله در آینده ای نزدیک بتوانیم به صورت جدی این مسائل را با وزیر بهداشت و مسئولین پیگیری و تا حد ممکن حل نمائیم .
در رابطه با اخذ بخشی از سهمیه بورسیه برای فرزندان مهاجرین مقیم ایران در مقاطع مختلف تحصیلی (500 عدد بورسیه ای که بین دولت ایران و افغانستان است)  در جلسات آخر کمیسیون مشترک ایران و افغانستان مفصل صحبت شد و در آنجا سهمیه ای در نظر گرفته شده و انشاءالله ما پیگیری خواهیم کرد که بتوانیم بخشی از سهمیه بورسیه را به فرزندان مهاجرین افغانستانی مقیم ایران اختصاص دهیم.

ایشان در رابطه با اخرین جلسه ای که سفیر و هیئت همراهشان با سرهنگ رضائیان رئیس اداره گذرنامه و امنیت جمهوری اسلامی ایران داشتند اشاره ای نمودند که توافقات آن جلسه به شرح ذیل است:
1. زمان خروجی قطعی که برای دانشجویان فارغ التحصیل  بین 15 تا یکماه بود که با درخواست سفیر محترم  مبنی بر اینکه خروج قطعی از یک ماه تا سه ماه زمان داده شود و در نهایت جناب سرهنگ رضائیان این درخواست را قبول نمودند و با پیگیری های آقای بحیرایی در کنسولی امور دانشجویان وزارت علوم این درخواست عملیاتی خواهد شد.
2. حذف گواهی تجرد برای بانوان دانشجو و فارغ التحصیل از سفارت
که البته به خواست ناجای ایران بود که ولی اکنون دیگر نیازی به گرفتن گواهی تجرد 50 دلاری از سفارت نیست.
3. در رابطه با دانشجویانی که اقامتشان محدود مانده هست  و میخواهند پاسپورت الکترونیکی دریافت کنند اما ممکن است صدور پاسپورت الکترونیکی شان بیشتر از زمان اقامتشان طول بکشد توافق شد با همکاری ناجا و کنسولی دانشجویان غیر ایرانی به محض اینکه دانشجویان برای فرآیند تثبیت هویت و پاسپورت الکترونیکی به سفارت مراجعه کنند نامه ای از بخش دانشجویی سفارت به عنوانیه

اداره گذرنامه یا سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بر اساس این نامه سفارت با شما همکاری میکنند تا زمانی که گذرنامه الکترونیکی از کابل به تهران به دست شما برسد اگر زمان اقامت شما نیز بگذرد شما را جریمه نخواهد کرد خصوصا کسانی که فارغ التحصیل شدند و یا خواهرانی که میخواهند از اقامت دانشجویی به عادی  تبدیل وضعیت کنند.

در ادامه ی این نشیت جناب آقای بحیرایی کارشناس کنسولی غیر ایرانی وزارت علوم  طی سخنانی یه دانشجویان غیر ایرانی نوید دادند که در اوایل سال 97 برای امور اقامتی،صدور، تمدید و خروج دیگر هیچ مراجعه ای به پلیس قم نداریم و همگی در کنسولی امور دانشجویان غیر ایرانب قم انجام میشود تا دانشجویان بتوانند با این تسهیلات وقتشان را بیشتر صرف درس و تحصیل بنمایند.

ایشان در رابطه با شهریه های دانشگاهها خاطر نشان کردند که وزارت علوم در شهریه های دانشگاهها هیچ دخالتی ندارد و هیئت امنای دانشگاهها در این سهریه ها برای کنکوری ها تصمیم گیرنده هستند.

ایشان در رابطه با تدوین و نهایی شدن آئین نامه ی صدور مجوز تشکل های غیر ایرانی خبر دادند و خاطر نشان کردند و امیدواریم که با ابلاغ و دستور وزیر علوم شاهد اجرایی شدن این آئین نامه  در اوایل سال 97 باشیم.

همچنین جناب آقای بحیرایی اشاره نمودند که تشکل های فعلی دانشجویان غیر ایرانی از نظر وزارت علوم هیچ رسمیت و وجاهت قانونی ندارد و عنوز ثبت نشدند.

در پایان این نشست جناب آقای پناهلو مسئول امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی استان قم ضمن تشکر از حضور هیئت سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در قم و همچنین تشکر از جناب آقای بحیرایی با اشاره به نکاتی در رابطه با پیگیری امور کنسولی، امور خوابگاههای دانشجویان بورسیه در دانشگاه قم،حل مشکل و ارائه ی راهکار برای بازکردن سرترم دانشجویان افغانستانی دانشگاه قم در مواقع انتخاب واحد به ایراد سخن پرداختند.

سایر نکات این نشست:
1. این نشست با همکاری انجمن علمی حقوق بین الملل دانشگاه قم در ادامه ی نشست علمی بررسی جرایم جنگی افغانستان بعد از سال 2001 واقع در تالار مفید دانشگاه قم برگزار گردید.
2. سفیر جمهوری اسلامی افغانستان جناب آقای دکتر نصیر احمد نور به دلیل بیماری؛ امکان حضور در نشست را نداشته و معاون ایشان جناب آقای هارون نجم پور و هیئت همراه به نمایندگی از سفیر در قم حاضر شدند.

  پربازدید ترین