• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان در فهرست کشورهای متهم به «تامین کننده مالی تروریسم» قرار نگرفت

پاکستان در فهرست کشورهای متهم به «تامین کننده مالی تروریسم» قرار نگرفت

نهاد بین‌المللی نظارت بر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، برخلاف گزارش‌های قبلی در نهایت پاکستان را در فهرست کشورهای تامین کننده مالی ترویسم قرار نداد.
این در حالی است که ساعات اولیه روز جمعه گزارش‌هایی حاکی از آن بود که قرار است پاکستان به عنوان یکی از کشورهای حامی تروریسم معرفی شود.
گروه ویژه اقدام مالی، یک نهاد بین‌المللی است که با هدف مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در سال 1989 ایجاد شد. 37 کشور عضو این نهاد هستند و مقر آن در پاریس است.
طرح قرار دادن پاکستان در این فهرست از سوی آمریکا ارائه شده و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند. گزارش شد که چین، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ابتدا با قرار گرفتن پاکستان در این فهرست مخالف بودند. اما در لحظات آخر دیروز، پنجشنبه 22 فوریه، رایشان در این باره عوض شد، هرچند در نهایت چنین نشد.
دولت آمریکا از چند ماه به این سو فشارها بر دولت پاکستان را افزایش داده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در استراتژی جدیدش در قبال افغانستان فشار بر پاکستان را یکی از رویکردهای دولتش اعلام کرده بود. او پاکستان را متهم کرد که همزمان با دریافت میلیاردها دلار کمک از آمریکا به این کشور دروغ می‌گوید.
ماه گذشته دولت آمریکا اعلام کرد که تمامی کمک‌های نظامی خود به پاکستان را تا زمانی که دولت پاکستان دست به اقدام عملی علیه گروه‌های پیکارجو مانند گروه طالبان و شبکه حقانی نزند، قطع خواهد کرد.
در مقابل پاکستان هم همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با آمریکا را به حالت تعلیق در آورد.
اگر پاکستان در این فهرست قرار می‌گرفت، به اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در این کشور ضربه شدیدی وارد می‌شد.
پاکستانی‌ها از پیامدهای منفی قرار گرفتن در این فهرست بر بانکداری و روابط اقتصادی با بقیه جهان نگران بودند.
در هفته‌های گذشته آمریکا مشغول چانه‌زنی با کشورهای مختلف بود تا پاکستان را در "فهرست خاکستری" کشورهای متهم به کم‌کاری در مقابله با تامین مالی تروریسم قرار دهد.
پاکستان قبلا هم تا سال 2015 به مدت سه سال در این فهرست بود.

  پربازدید ترین