• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور: هر افغان حق دارد در هرگوشه کشور زندگی کند

رییس جمهور: هر افغان حق دارد در هرگوشه کشور زندگی کند

یک حلقه خبیثه را که خود ما ایجاد کردیم، زمین را غصب و تقسیم می کنند و سپس کسیکه بر زمین عرق ریخته جایداد قانونی نمی دهند و می گویند که خانه و کاشانه اش را ترک کند.

مراسم توزیع سند مالکیت ساحات غیر رسمی شهری هرات پیش از چاشت امروز شنبه 5 حوت 96 با حضور رییس جمهور، اعضای شورای ولایتی، اعضای شورای ملی، اعضای کابینه، والی هرات، شهرداران لشکرگاه، قندهار و هرات در هرات برگزار شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور پیش از چاشت امروز در مراسم توزیع سند مالکیت ساحات غیر رسمی شهری هرات گفت: بحیث یک همشهری هرات افتخار داشتم که ورود تمام شرکای تاپی را به شهر خواجه عبدالله، بهزاد، وزیر یارمحمد خان الکوزی و هزاران قهرمان تبریک بگویم.

غنی بیان کرد: هرات روز گذشته پیام وحدت ملی، اتفاق و حاکمیت قانون را به سراسر کشور با صدای رسا اعلام کرد و وقتی هرات حرکت کند، کل افغانستان حرکت می کند.

رییس جمهور، حملات شام جمعه (4حوت) و صبح شنبه (5 حوت) در کابل، لشکرگاه و فراه را محکوم کرده و خاطر نشان کرد که دشمنان نمی توانند عزم و اراده ما را برای انکشاف اقتصادی این سرزمین خدشه دار کنند و مبارزه برا ی سرکوب دشمنان ادامه دارد.

وی افزود: اینکه توانستیم همسایگان سه کشور را در یک صفحه واحد بیاوریم تا 8 میلیارد دالر سرمایه گذاری کنند را تبریک می گویم و در مقابل می گویم که مردم هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار تعهد کرده اند که امنیت تطبیق شدن تاپی، امنیت جان شان است.

رییس جمهور درخصوص مشکلات در ایجاد سند ملکیت ثابت و دوام دار گفت: مشکل این است که یک حلقه خبیثه را خود ما ایجاد کرده ایم، زمین را غصب و سپس تقسیم می کنند و سپس به کسی که در روی زمین عرق ریخته است را جایداد قانونی نمی دهد و می گویند که خانه اش را ترک کند، این کارهای حلقه خبیثه قابل قبول نیست.

غنی گفت: هراتی ها در طول تاریخ سرزمین شان را با خونشان حفظ کرده اند و باید هر افغان در آنجا جایداد مصون داشته باشد و کلمه جایداد غیر پلان شده در قاموس ما جایی نداشته باشد.

رییس حکومت وحدت ملی افزود: افغانستان را در طول تاریخ ملتش نگه داشته است و بعد از خدا، مالک سرزمین مردم هستند و برای اینکه مردم از نگاه عملی مالک شوند، جایداد مصون بکار است؛ هر زمان که حکومت و حاکم عادل روی کار بوده است هر باشنده کشور مرد و زن حق مالکیت داشته اند.

وی تاکید کرد: ضرور است که شهروندان ما صاحب شهر باشند و امروز یک پروگرام وسیع برای توزیع یک میلیون سند ایجاد کرده ایم که پشت سر آن پشتیبانی عظیم دولت است؛ نام این سند میثاق شهروندی است و برای هر قریه و گذر در چند سال اینده کمک دولتی می رسانیم تا مردم خودشان تصمیم گیرنده باشند و تقاضا این است که در این شوراها بصورت اساسی اشتراک کنید.

غنی بار دیگر به پروژه تاپی اشاره کرده و بیان کرد: نتیجه برنامه های شروع شده را تا نسل ها می بینیم؛ چهل سال است که زندگی 5 نسل از پیش شان گرفته شد و اوضاع طوری شد که نسل در نسل در بحران زندگی کردند؛ پیام این روزها ختم بحران ها و شروع زندگی عزتمند است.

وی افزود: هر افغان مساوی هر افغان دیگر است و حق بنیادی دارد در هر گوشه زندگی کند، ما یک پیکر واحد هستیم ضرورت به دولتی قانونمند داریم تا حقوق شهروندان را تامین کند و تهداب یک زندگی اینچنینی را می گذاریم.

  پربازدید ترین