• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله با نمایندگان دولت بر سر توزیع تذکره الکترونیکی به توافق نرسید

عبدالله با نمایندگان دولت بر سر توزیع تذکره الکترونیکی به توافق نرسید

اگر توزیع شناسنامه ها براساس قانون ثبت احوال نفوس صورت نگیرد، سپیدار براساس قانون ثبت احوال نفوس به توزیع شناسنامه خواهد پرداخت.

به نقل از اطلاعات روز، بدنبال تقاضای ریاست اجرایی مبنی بر گفتگو درباره توزیع شناسنامه های برقی، ارگ ریاست جمهوری سلام رحیمی و معصوم استانکزی را پس از آغاز روند بایومتریک برای جلب توافق و رضایت داکتر عبدالله به سپیدار فرستاد اما ریاست اجرایی با هیات اعزامی ارگ دیدار نکرد و خواهان گفتگوی مستقیم با رییس جمهور شد.

درخواست عبدالله تا هنوز بی‌پاسخ مانده است اما پس از مراسم خروج ارتش سرخ از افغانستان که در ارگ برگزار شد، سلام رحیمی رییس دفتر رییس‌جمهور و معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی بار دیگر با حضور مصطفی مستور وزیر اقتصاد به دیدار رییس اجرایی رفتند و گفتگو دو طرف بر سر حل اختلافات موجود بر سر توزیع شناس‌نامه‌ها بدون نتیجه پایان می‌یابد.

در این دیدار سه پیشنهاد مختلف به بحث گرفته شده و در نهایت تصمیم‌گیری در این سه مورد بر عهده‌ ارگ ماند:
اول، توزیع شناسنامه‌های برقی براساس قانون ثبت احوال نفوس توسط ارگ و اداره‌ ثبت احوال نفوس
دوم، تعویق روند بایومتریک کارمندان دولت تا رسیدن به یک اجماع
سوم، بایومتریک افراد در دو آدرس مختلف، ارگ و سپیدار براساس دو مبنای قانونی مختلف (فرمان تقنینی و قانون ثبت احوال نفوس)

در حالیکه عبدالله کابل را به مقصد سویس ترک کرده، انتخاب یک گزینه از سه گزینه‌ موجود را بر عهده‌ ارگ باقی گذاشته است. در این جلسه گفته شده است که اگر توزیع شناس‌نامه‌ها بر اساس قانون ثبت احوال نفوس صورت نگیرد و یا این روند متوقف نشود، ریاست اجرایی و سپیدار نیز براساس قانون ثبت احوال نفوس به توزیع شناس‌نامه‌ها خواهد پرداخت.

نمایندگان رییس‌جمهور در این دیدار گفته‌اند که آنچه در ارگ جریان دارد فقط بایومتریک افراد است نه توزیع شناس‌نامه‌ها و تا حل اختلافات در این راستا، شناس‌نامه‌ها توزیع نخواهد شد.

گفتنی است که اصرار رییس جمهور بر تحمیل واژه افغان به تمام اقوام کشور درحالی است که این اظهار با واکنش تند شماری از اعضای مجلس نمایندگان و نیز بزرگان سایر اقوام روبرو شده است و کشمکش ها تا جایی بالا گرفت که برخی اقوام اعلام کردند در صورت گنجاندن این واژه در شناسنامه ها، شناسنامه نمی گیرند.

  پربازدید ترین