• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی در گفتگو با سی ان ان: طرح جدید صلح «آخرین گزینه» ما نیست

 غنی در گفتگو با سی ان ان: طرح جدید صلح «آخرین گزینه» ما نیست

رئیس جمهور غنی می گوید که طرح جدید کابل مبنی بر آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با طالبان "آخرین گزینه" حکومت نبوده و به گفته او این طرح کامیاب خواهد شد.

محمد اشرف غنی در یک مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان روز پنجشنبه گفت که پیشنهاد اخیر مذاکرات صلح با طالبان در پی ایجاد اجماع ملی و بین المللی مطرح شده است.

رئیس جمهور غنی در پاسخ به این پرسش که چگونه با گروه طالبان که خود او آن را دهشت افگن خطاب کرده است، صلح می کند گفت که دهشت افگنی یک فعالیت بوده و طرح جدید حکومت برای آغاز مذاکرات صلح، به اعضای طالبان فرصت می دهد تا از سازمان های بین المللی دهشت افگن و فعالیت های دهشت افگنی فاصله بگیرند.

رئیس جمهور غنی همچنین بر اهمیت نقش زنان در روند صلح تاکید ورزید و گفت که زنان افغانستان در "هر مرحله" روند صلح دخیل خواهند بود.

رئیس جمهور غنی گزارش ها مبنی بر گسترش مناطق تحت کنترول طالبان را به شدت رد کرد و گفت که از نزدیک به 400 ولسوالی افغانستان طالبان تنها کنترول 9 تا 12 ولسوالی را در دست دارند.

گروه طالبان روز چهارشنبه با نشر پیامی طرح جدید حکومت برای آغاز مذاکرات صلح را یک "توطئه" خواند. در این پیام آمده است که حکومت افغانستان با برگزاری نشست پروسه کابل در پی تسلیم شدن گروه طالبان می باشد.

گروه طالبان همچنین افزوده که طرح جدید مذاکرات صلح در حالی از سوی کابل پیشنهاد می شود که به گفته آن گروه، جنگجویان طالب یک نیروی بین المللی چون ایالات متحده را با متحدین آن در میدان نبرد شکست داده اند.

اما رئیس جمهور غنی با رد این ادعای طالبان گفت هر گروه که به خشونت رو می آورد، تلاش می کند تا در مورد اهمیت و موقف خود "مبالغه" کند.

آقای غنی با اشاره به حملات خونین اخیر در کابل گفت که "کشتار غیر نظامیان بی گناه" و گرفتن مسؤولیت این عمل، نمایش قدرت و پیروزی نمی باشد.

آقای غنی در پیوند به نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان گفت که زمان انتخاب برای اسلام آباد رسیده و او امیدوار است تا اسلام آباد یک "رویکرد درست" را انتخابات کند.

به گفته آقای غنی، اقدامات قبلی اسلام آباد در پیوند به قضیه افغانستان منجر به منزوی شدن پاکستان شد.

کابل و واشنگتن ادعا دارند که پاکستان از گروه طالبان و شبکه حقانی حمایت می کند و به رهبران و جنگجویان آن گروه در داخل آن کشور پناه داده است - ادعای که اسلام آباد آن را همواره رد کرده است.

  پربازدید ترین