• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کشتار فجیع زنان در یک ماه گذشته؛ خشونت بی پایان بر زنان افغانستان

کشتار فجیع زنان در یک ماه گذشته؛ خشونت بی پایان بر زنان افغانستان

در 20 روز گذشته شش زن به دلایل متفاوتی در چند ولایت افغانستان به‌شکل فجیعی کشته شده‌اند.
آگاهان می‌گویند که نبود حاکمیت قانون و جامعه‌ی سنتی سبب شده است که آمار قتل‌های ناموسی در افغانستان افزایش یابد.
در تازه‌ترین گزارش دیروز (شنبه، 12 دلو) یک دختر جوان در ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان از سوی برادرش به قتل رسیده است. محمدمعصوم فرزه‌یی، فرمانده پولیس ولسوالی جبل‌السراج این رویداد را تایید کرده و گفته است که یک دختر جوان از سوی برادرش کشته شده است.
آقای فرزه‌یی گفته که برادر این دخترخانم در نخست مانع رفتن خواهرش به مرکز آموزشی شده و سپس او را با استفاده از تفنگچه به قتل رسانده است. براساس گزارش‌ها، این دختر 15 سال سن داشته و در روستای گذر ولسوالی جبل‌السراج کشته شده است.
از سویی هم به‌تاریخ 7حوت، مردی خواهرش و یک مرد دیگر را به اتهام داشتن رابطه‌ی نامشروع با تبر کشته است. کشته و خودش به پولیس تسلیم شده است.
اسلام‌‌الدین خرمی، مدیر مبارزه با جرایم جنایی فرماندهی پولیس سمنگان گفته است که شخص متهم به جرم‌اش اعتراف کرده و گفته است که خواهرش را با مرد دیگر به‌دلیل داشتن رابطه‌ی نامشروع، کشته است.
مقام‌های محلی ولایت سمنگان گفته‌اند که آمار قتل‌های «ناموسی» و خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یافته است.
به‌تاریخ اول ماه جاری نیز خانمی در سرپل در حالی‌که جنین چهارماهه‌یی در بطن داشته، توسط شوهرش به قتل رسید.
ذبیح‌الله امانی سخن‌گوی والی سرپل گفته که قاتل از سوی پولیس دستگیر شده است.
رییس امور زنان ولایت سرپل نیز این خبر را تایید کرده و گفته این خانم سه سال قبل بنا بر مشکلات خانوادگی و لت‌وکوب به ریاست امور زنان شکایت کرده بوده و می‌خواسته طلاق بگیرد. اما بر اساس ملاحظاتی، دوباره با شوهرش بر سر زندگی مشترک موافقت کرده و از تصمیم‌اش منصرف شده بود تا این‌که در نهایت این رابطه به قتل این خانم منتهی شده است.
به‌تاریخ 24 ماه دلو مسوولان فرماندهی پولیس ولایت هرات اعلام کردند که یک خانم جوان توسط شوهرش در این ولایت به قتل رسیده است.
عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود این خانم که «دردانه» نام داشته، سه‌شنبه شب (24 دلو) توسط شوهرش خفه شده و جان‌اش را از دست داده است.
این رویداد در مربوطات حوزه‌ی نهم امنیتی در منطقه‌ی «حوض کرباس» رخ داده است.
سخن‌گوی پولیس هرات گفته که شوهر این خانم موفق به فرار شده و تلاش‌های نیروهای امنیتی برای بازداشت وی آغاز شده است. یک روز پس از آن، ولایت فاریاب نیز شاهد یک رویداد غم‌انگیز بود.
در 25 ماه دلو مقام‌های محلی ولایت فاریاب اعلام کردند که یک پولیس زن در خانه‌اش از سوی افراد ناشناس کشته شده است.
به گفته‌ی مقام‌های محلی فاریاب پنج نفر در پیوند به قتل یک پولیس زن در این ولایت بازداشت شده‌اند.
عبدالکریم یورش، مسوول مطبوعاتی فرماندهی پولیس فاریاب به رسانه‌ها گفته بود که چهار پولیس -که سه نفر آن زن هستند- با یک غیرنظامی در پیوند به قتل «عزیزه» پولیس زن در این ولایت بازداشت شده‌اند.
این پولیس زن یک شب پیش در خانه‌اش به قتل رسید و کودک پنج ساله‌اش نیز در این رویداد زخمی شده است. در چند روز گذشته در ولایت دایکندی نیز شاهد خودکشی یک خانم بودیم.
یک خانم 28 ساله تاریخ (اول حوت) در ولایت دایکندی خودش را حلق‌آوبز کرد.
ذکیه رضایی، رییس امور زنان ولایت دایکندی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود که این خانم در روستای ککرگ ولسوالی میرامور_ ولایت دایکندی خودکشی کرده است.
خانم رضایی افزود که دلیل این خودکشی هنوز مشخص نیست و تحقیقات در این مورد جریان دارد. اما در پیوند به این رویداد یک مرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
به گفته‌ی رییس امور زنان ولایت دایکندی، این خانم حدود سه سال پیش، عروسی کرده بود و یک کودک یک‌ساله از او به‌جا مانده است.
خانم رضایی گفت که شوهر این خانم به‌دلیل مشکلات اقتصادی به بیرون از کشور رفته است.
با این حال برخی از فعالان جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر می‌گویند که نبود حاکمیت قانون در افغانستان سبب شده است که قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان افزایش یابد.
نعیم نظری، رییس شبکه‌ی جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر می‌گوید که گروه‌های افراطی به قانون هیچ ارزشی قایل نسیتند. او افزود که حکومت در راستای ترویج حاکمیت قانون ضعیف عمل کرده و نیروهای تطبیق‌کننده‌ی قانون نیز وظیفه‌ی‌شان را به‌درستی انجام نمی‌دهند.
آقای نظری می‌گوید که حکومت افغانستان باید در راستای ترویج حاکمیت قانون برنامه‌های گسترده‌یی را در سطح ملی و همه‌شمول راه‌اندازی کنند تا افرادی که همواره دست به اعمال ضدبشری می‌زنند را بازداشت و به پنجه‌ی قانون سپرده شود.
وی تأکید کرد که اگر نیروهای امنیتی ضعیف عمل کنند و دستگاه عدلی و قضایی بیشتر از این تعلل و وقت‌کُشی کنند، قتل‌های ناموسی در کشور افزایش خواهند یافت.
آقای نظری می‌گوید که وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ، امور زنان و وزارت حج و اوقاف در همکاری با رسانه‌ها و با استفاده از مساجد و منابر جلو افزایش این‌گونه خشونت‌های فجیع را بگیرند.

  پربازدید ترین