• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پلنگ های برفی دیگر در خطر انقراض نیستند

پلنگ های برفی دیگر در خطر انقراض نیستند

دولت اعلام کرده که در نتیجه برنامه‌های سال‌های اخیر برای حفاظت از پلنگ برفی، این گربه‌سانان ساکن افغانستان دیگر در معرض انقراض قرار ندارند.

سازمان ملل روز 12 حوت را به عنوان روز جهانی حیات وحش نام‌گذاری کرده و گفته است که هدف امسال این سازمان حفاظت و حمایت از این گربه‌سانان وحشی ‌است.

این سازمان با توجه به وضعیت نگران‌کننده این گربه‌سانان در جهان شعار امسال را "گربه‌های بزرگ‌جثه: صیادن طبیعی در معرض تهدید" انتخاب کرده است.

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل گفته است: "من از مردم جهان می‌خواهم با اطلاع‌رسانی و اقدام‌های شخصی برای حفاظت از این گربه‌های بزرگ‌جثه و تمام این نسل‌های گرانبها و در معرض تهدید اقدام و به تنوع زیستی کمک کنند."

افغانستان از جمله کشورهایی است که این نوع از گربه‌سان‌ها در آن وجود دارند. به دلیل ادامه جنگ و عدم توجه لازم به این نوع نادر از گربه‌سان‌ها جمعیت آنها در دهه‌های اخیر با کاهش زیادی روبرو شده بود.

اکنون غلام‌نبی سرفراز؛ رئیس اداره محیط زیست بدخشان در شمال شرق افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان توانسته جلو شکار پلنگ برفی و آهوی "مارکوپولو" را که در بلندی‌های واخان ولایت بدخشان زندگی می‌کنند، بگیرد.

او می‌گوید که با اطلاع رسانی به مردم و قرار دادن این حیوانات در فهرست سرخ توسط دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی اکنون دیگر آنها با خطر انقراض مواجه نیستند.

به گفته آقای سرفراز، اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که شمار این دو حیوان به خصوص پلنگ برفی در حدی است که نگرانی از انقراض نسل آنها وجود نداشته باشد.

پلنگ برفی شکارچی ماهری است که با حمله به دام‌های دامداران باعث خشم آنان شده و به همین دلیل دامداران اقدام به شکار این گربه سانان می‌کنند.

دولت برای جلوگیری از شکار دام‌های مردم توسط پلنگ برفی اقدام به ساخت محل‌های حفاظتی برای دام‌ها در روستاهای محل زندگی پلنگ برفی کرده است.

پلنگ برفی در ولایت بدخشان به خصوص بلندی‌های واخان این ولایت زندگی می‌کند، شمار آن محدود است.

دولت برای جلوگیری از انقراض این حیوان شکار آنان را ممنوع کرده‌‌است.

هر سال صدها پلنگ برفی در رشته کوه‌های آسیای میانه به دست شکارچیان کشته می‌شوند.
به گفته یک نهاد ناظر بر حیات وحش، فقط 4 هزار پلنگ برفی در جهان باقیمانده و هر هفته دست کم 4 تای آنها کشته می‌شوند. دلیل اصلی این کار نیز انتقام دامداران از حیوان شکارچی است.

  پربازدید ترین