• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کاهش 50 درصدی بازار کالاهای پاکستانی در کابل

کاهش 50 درصدی بازار کالاهای پاکستانی در کابل

یک مقام پاکستانی به تازگی اظهار کرده که بازار کالاهای پاکستانی  در کابل طی دو سال اخیر بیش از 50 درصد کاهش یافته و به جای آن بازار کالاهای هندی در افغانستان افزایش یافته است.

این مطلب را زبیر موتیوالا، رییس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان، دیروز به روزنامه دان چاپ پاکستان اظهار داشته است.

آقای موتیوالا اخیرا از کابل بازدید کرده و افزوده است که نفوذ هند و چین در بازارهای افغانستان مارکیت کالاهای پاکستانی را در افغانستان محدود کرده و اخصا هند به صورت چشم گیری صادرات اش را به افغانستان افزایش داده است.

به گفته آقای موتیوالا میزان تجارت پاکستان با افغانستان طی دو سال گذشته از 2.7 میلیارد دالر امریکایی به 2.2 میلیارد کاهش یافته و پاکستان حتی بازار کالاهای صادراتی سنتی اش مثل آرد، لباس های زنانه و مردانه، و گوشت سرخ را از دست داده است.

در گزارش همچنان آمده است که پیش از این همه ساله هزاران افغان بخاطر تداوی و معالجه نیز وارد پیشاور میشدند اما حالا اکثریت افغانها به دلیل معالجه بهتر  ارزانتر، هند را ترجیح میدهند.

از طرف دیگر، این روزنامه به نقل از بانک دولتی پاکستان نگاشته است که واردات این کشور از افغانستان در مقایسه با 40 میلیون دالر در سال مالی 2016 به 68 میلیون دالر در سال مالی 2017 افزایش یافته است.

تجارت میان پاکستان و افغانستان پس از آن رو به کاهش رفت که تنش های سیاسی میان کابل و اسلام آباد بر سر تشویق گروه طالبان به صلح بالا گرفت.

این تنش ها تا حال پا برجا است و رییس جمهور غنی پس از ارایه پیشنهاد موافقتنامه صلح به طالبان از اسلام آباد خواسته است تا روش عقلانی را در این مورد در پیش بگیرد.

  پربازدید ترین