• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنجمین جشنواره سراسری افغانستان شناسی در ایران به کار خود پایان داد

پنجمین جشنواره سراسری افغانستان شناسی در ایران به کار خود پایان داد

پنجمین جشنواره سراسری افغانستان‌شناسی در جمهوری اسلامی ایران، پس از سه روز، امروز(یک‌شنبه 13 اسفند/ حوت)، با معرفی برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

این جشنواره که همه ساله به همت اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور/ داخله و همکاری وزارت‌های مرتبط در حوزه آموزش، فرهنگ و ورزش دولت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، امسال در استان بوشهر برگزار گردید.

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی از توان‌مندی‌ها و هنر دست هنرمندان افغانستانی نیز به نمایش گذاشته شده بود.

در پنجمین جشنواره سراسری افغانستان‌شناسی، میر انورشاه غفاری، مستشار و کنسول جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از سفارت کشور در تهران حضور داشت. هم‌چنین نمایندگانی از کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران نیز در این جشنواره حضور داشتند.

این در حالی است که به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صالحی، معاون فرهنگی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، حدود 900 هزار پناهنده افغانستانی(دارای کارت آمایش) در استان‌ها و شهرهای مختلف این کشور زندگی می‌کنند و در کنار آن‌ها، حدود 450 هزار تن دیگر، شهروندان دیگر افغانستان هستند که با گذرنامه در جمهوری اسلامی ایران سکونت دارند.

به گفته آقای زرین فر، معاون توسعه اقتصادی استانداری بوشهر، بیش از 36 هزار شهروند افغانستانی نیز در استان بوشهر زندگی می‌کنند که 6هزار و 300 تن آن‌ها، دانش‌آموزان هستند.
 
آشنایی نسل‌های دوم و سوم مهاجرین با فرهنگ افغانستان، عمده‌ترین هدف جشنواره افغانستان‌شناسی است
با حضور این تعداد از شهروندان افغانستانی که به صورت قانونی در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند، برگزارکنندگان پنجمین جشنواره سراسری افغانستان‌شناسی، هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی بیشتر نسل‌های دوم و سوم مهاجرین با فرهنگ ملی کشور و ایجاد یک دل‌بستگی به افغانستان عنوان می‌کنند تا باشد روزی به کشور خود برگردند. از سوی دیگر، در این جشنواره، برگزیدگان و نخبگان جامعه مهاجر افغانستانی در عرصه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی، معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

ابوالفضل محمدی، نواجوان مهاجر افغانستانی که در ایران به دنیا آمدم و در بخش علمی این جشنواره انتخاب شده، در مورد برگزاری جشنواره افغانستان‌شناسی می‌گوید: "با این که من در ایران به دنیا آمدم، ولی وجود همین جشنواره‌ها باعث شده که خیلی با فرهنگ کشور خود آشنا شوم".

سید عابد موسوی، نوجوان دیگری که از استان بوشهر در رشته حفظ مقام اول را کسب کرده نیز می‌گوید که در این جشنواره با جغرافیا، تاریخ، منابع و خیلی چیزهای دیگر در مورد افغانستان که تا حالا نمی‌دانسته، آشنا شده است.
 
ایران حتی در زمان دفاع مقدس، رأفت و برادری‌اش را نسبت به مردم افغانستان از یاد نبرد
عبدالکریم گراوند، استاندر بوشهر در سخنانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره کشوری افغانستان‌شناسی، پیوندهای عمیق بین مردم ایران و افغانستان را مانع دسیسه‌ها علیه دو کشور خواند.

وی خاطرنشان کرد که پیوندهای دینی، فرهنگی، تاریخی و زبانی عمیقی میان مردم دو کشور وجود دارد؛ به خصوص این‌که بخش زیادی از مردم افغانستان و ایران با یک زبان صحبت می‌کنند و آن، زبان فارسی است.

استاندار بوشهر تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از آن زمانی که درگیر دفاع مقدس در برابر جنگی بود که دنیا به این کشور تحمیل کرد، جنگ باعث نشد که نسبت به برادران و خواهران افغانستانی خود بی‌توجهی کند.

به گفته وی، ایران علی‌رغم مشکلات و درگیر بودن در یک جنگ نابرابر، رأفت و برادری اش را نسبت به مردم افغانستان از یاد نبرد و آغوش این کشور به هر شکلی در برابر مردم و فرزندان افغانستان که درگیر جنگ بودند و امنیت نداشتند، باز بود.

گراوند ابراز خوشحالی کرد که امروز کسانی که در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده‌اند، در مقام‌های بالای دولتی و رده‌های مختلف دیگر، مشغول فعالیت و خدمت هستند.

 درخشش مهاجرین استان‌های اصفهان و سمنان در پنجمین جشنواره افغانستان‌شناسی
بر اساس اطلاعات اندکی که خبرنگار آواپرس از برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری افغانستان‌شناسی در بوشهر به دست آورده، تندیس‌ها و جوایز این جشنواره به این برگزیدگان رسیده است؛
ـ جایزه‌ و تندیس‌های برترین حفظ و تفسیر قرآن به آقایان عادلی و حسینی از اصفهان؛
ـ محمدرضا جعفری با فیلم سفید کمرنگ در بخش فیلم کوتاه؛
ـ آقای حسینی از رشته موتای در بخش ورزشی؛
ـ رمضان حیدری در رشته تئاتر؛
ـ گروه سرود میثاق استان سمنان به عنوان گروه سرود برتر؛
ـ فاطمه مرادی از سمنان در بخش قرآنی؛
ـ فضه رضایی از سمنان در بخش قرآنی نفر اول رشته تفسیر کشوری.

 از سوی دیگر، در این جشنواره از استان اصفهان به خاطر برگزاری مسابقات ورزشی سال گذشته تشکر و قدردانی شد.

این در حالی است که مسابقات سراسری فوتبال افغانستان‌شناسی امسال به میزبانی شهر قزوین و با حضور 13 تیم مهاجر از 13 استان ایران برگزار شد و با پیروزی تیم فارس و نایب قهرمانی تیم خراسان رضوی به کار خود پایان داد.

  پربازدید ترین