• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روند بایومتریک شناسنامه های برقی دوباره در ارگ آغاز شد

روند بایومتریک شناسنامه های برقی دوباره در ارگ آغاز شد

اداره  ثبت احوال نفوس می گوید، روند بایومتریک شناسنامه های برقی پس از یک هفته توقف، دوباره در ارگ آغاز شده است.

اداره توزیع شناسنامه ها دلیل توقف روند بایومتریک را گشایش پروژه تاپی و برگزاری نشست روند کابل میداند نه اختلاف ها در برابر توزیع شناسنامه ها.

تاکنون 600 مقام عالی رتبه دولتی و کارمندان ریاست جمهوری اطلاعات شان را وارد سیستم بایومتریک ساخته اند و انتظار گرفتن شناسنامه را می کشند، اما تاکنون رییس جمهور روشن نساخته که چی زمانی روند عملی توزیع شناسنامه های نو آغاز شود.

روح الله احمدزی سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس گفت:”دیروز روند بایومتریک دوباره در ارگ رسما آغاز شد و تاکنون معلومات 600 تن وارد این سیستم شده است. “

دیوار اختلاف ریاست اجرایی با ارگ روی ادامه روند بایومتریک شناسنامه ها هنوزهم استوار است. کاخ سپیدار در کنار شماری از جریان های کلان سیاسی، می خواهند که نخست اجماع روی چگونگی توزیع شناسنامه ها به میان آید و در پی آن این روند آغاز شود.

 احمد الله علیزی مشاور پیشین رییس جمهور بیان داشت: “تذکره عامل جدایی اقوام شد و پرداختن به این پروسه اقوام افغانستان را به جان هم انداخته است.”

مجلس نمایندگان هم روی چگونگی توزیع شناسنامه های برقی دو قطبی شده؛ برخی مخالف و شماری هم موافق. مخالفان توزیع شناسنامه ها را غیر قانونی میدانند اما موافقان می گویند خلای قانونی فرا راه این روند وجود ندارد.

هیلی ارشاد عضو مجلس نمایندگان بیان داشت:”این پروسه باید مطابق به قانون آغاز شود و از حکومت می خواهم که نباید در این روند سهل انگاری کند و به قانون باید احترام بگذارد.”

کل مشکل در این روند روی درج واژه افغان به عنوان هویت ملی در شناسنامه های برقی بوده؛ شماری از اقوام موافق درج این واژه به عنوان هویت ملی اند اما برخی اقوام دیگر واژه افغان را منسوب به یک قوم خاص در افغانستان می دانند از این رو در برابر روند توزیع شناسنامه ها دیوار شده اند.

  پربازدید ترین