• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عدم رعایت مرزبندی روابط اجتماعی؛ هشداری برای نابودی خانواده ها

عدم رعایت مرزبندی روابط اجتماعی؛ هشداری برای نابودی خانواده ها

 رعایت مرزبندی‌های روابط اجتماعی می تواند جامعه را در مسیر درست خود قرار داده و موجب حفظ حریم خانواده شود و بی‌شک عدم رعایت این مهم، آسیب‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت که گاهی جبران آن غیرممکن خواهد بود.

روابط اجتماعی و مرز بندی های آن همواره از اصول اصلی جامعه محسوب می شود که عدم توجه به این مسئله می تواند ما را به سمت معضلات اجتماعی سوق دهد. روابط بین زن و مرد، فرزندان و والدین و... در نگاه اعتقادی تعریف شده است و دین مبین اسلام همواره می کوشد تا در مسیر بهبود این روابط و تعیین مرز بندی هایی برای آن گام بردارد.

مبانی دین با پیشبینی خطرات احتمالی عادی سازی برخی از این روابط به دنبال ارائه راهکارهای اساسی جهت تحکیم بنیان خانواده است. متأسفانه در جامعه امروزی مقداری از اینگونه مرزی بندی ها بین روابط مخصوصأ زن و مردی که هیچگونه روابط محرمیتی با یکدیگر ندارند کاسته شده و بعضأ شاهد برخوردهایی به دور از شأن و مزلت انسانی مخصوصأ برای زنان هستیم. شاید در گذشته شاهد این چنین مسائلی نبودیم و حفظ حریم و خط قرمزهای روابط بین جنس مؤنث با مذکر بیشتر از زمان فعلی رعایت می شد و زن و شوهر نیز در محیط زندگی حریم روابط زناشویی خود را حفظ می نمودند.

اما سؤال اصلی این است که عادی‌سازی برخی از روابط، استفاده از کلام‌های نامتعارف، شوخی‌های بعضأ زننده بین دختران و پسران در محیط های اجتماعی مختلف چه مشکلاتی را برای جامعه به وجود خواهد آورد؟ در ادامه سعی می نماییم تا به این سؤال اساسی پاسخی مناسب بدهیم. با ما همراه باشید.

خروج از مرزبندی روابط اجتماعی و تهدیدات آن
روابط اجتماعی به خودی خود دارای مرزبندی‌ها و خط قرمزهایی هستند که قرار گرفتن در مسیر آن علاوه بر حفظ شأن و منزلت اجتماعی زن و مرد و فرزند و والدین می تواند به تحکیم بنیان خانواده کمک شایانی نماید. خروج از این حریم ها تهدیدی بلند مدت برای جامعه محسوب می شود و در مواقعی می تواند زمینه ساز ایجاد حس بدبینی بین زن و مرد شود که این امر بعضأ آنها یا در مسیر طلاق عاطفی و دوری از یکدیگر قرار داده به نحوی که زن و شوهر هر یک مسیر واحدی برای زندگی خود انتخاب نمی کنند و فقط زیر سقف به اصطلاح شیشه ای به زندگی ادامه می دهند.

همانطور که اشاره کردیم یکی دیگر از آسیب های اجتماعی عدم رعایت خط قرمز ها در روابط به راحتی می تواند منجر به افزایش حس حسادت و بدبینی بین زن و مرد شود که گسترش آن ، پدیده خطرناک تری را رقم خواهد زد و ممکن است آنها را در مسیر سردی بیش از حد روابط زناشویی و طلاق قرار دهد.

فرزندان آینه تمام نمای والدین
فرزندان ما در زندگی اجتماعی بیشترین زمان خود را در محیط خانواده می گذرانند که اگر تربیت و ارائه اصول زندگی به آنها از سوی والدین صورت پذیرد قطعأ موفقیت بیشتری عاید آنها خواهد شد. همه می دانیم که فرزند نگاه ویژه ای به والدین خود دارد و اگر شاهد عشق و محبت، خوش رفتاری، حفظ بنیان خانواده به عنوان مهم‌ترین اصل زندگی مشترک، رعایت مرز بندی‌های روابط والدین چه در داخل (روابط زناشویی) و چه در خارج از محیط خانواده (روابط با جنس مخالف) باشد به صورت ناخودآگاه او نیز همین روند را طی خواهد کرد و این آموزش نسل به نسل بدون هزینه مادی و معنوی منتقل خواهد شد و در نهایت شاهد سلامت روابط اجتماعی و حفظ حریم خانواده خواهیم بود.

پس  بهتر است که برای این امر وقت بیشتری گذاشته و فرزندان خود را در سنین کم به مرزبندی های روابط اجتماعی سوق دهیم.

به بیش فعالی فرزندان کمک نکنیم
بی‌شک، مسئله بیش فعالی فرزندان صرفأ با رعایت برخی از اصول تغذیه ای مادر در دوران بارداری یا عدم مصرف دخانیات و کاهش استرس درمان نمی شود و ممکن است مقداری از این مسئله بر اساس تعالیم منفی و روابط بین والدین باشد.

چند سالی است که شرایط اجتماعی موجب شده برخی از بچه‌ها دچار عارضه بیش فعالی شوند. این پدیده خللی در رفتار آنها ایجاد می کند و فرزند را به جنب و جوش بیش از حد سوق می دهد. بچه‌ها در سنین مختلف باید تعالیم و مسائل زندگی را به ترتیب یاد بگیرند اما در صورت ابتلا به این پدیده بیش از هم سن های خود می‌دانند و ممکن است دست به کارهایی بزنند که آنها و والدینشان را با مشکلاتی روبرو سازد.

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد فرزندان ما روابط صحیح و غلط والدین با یکدیگر و روابط خارج از خانواده آنها را به خوبی احساس و بعضأ درک می کنند و به دلیل آنکه هنوز تفکر لازم در جهت صحیح بودن این روابط را ندارند ممکن است جنبه های نادرستی از ارتباطات را انتخاب کنند.

اگرچه هنوز نقش مسائل و روابط اجتماعی در بیش فعالی فرزندان به طور کامل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما با نگاهی منطقی می‌توان فهمید که ممکن است بخشی از این پدیده به عدم رعایت مرزبندی‌های روابط خانوادگی مربوط باشد و مشکلاتی ناشی از آن را برای کودک رقم بزند. دانایی بیش از حد فرزند در سنین کم در خصوص مسائل اجتماعی مخصوصأ حوزه روابط جنسی، وی را در مسیر خطر آفرینی قرار خواهد داد که در دوران بلوغ مشکلات فراوانی برای او به وجود می آورد در نتیجه لازم است تا والدین به این مسئله توجه ویژه نمایند.

  پربازدید ترین