• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازداشت افراد داعش در کابل دروغ است

بازداشت افراد داعش در کابل دروغ است

یکی از برنامه های اصلی استانکزی این است که بتواند در اذهان عامه، افراد مهاجم و انتحاری را در همه اقوام تعمیم دهد اما نمی داند که صرفا یا ارایه یک ویدیو و اعتراف نمی توان نوع هویت انتحاری ها را تغییر داد  

ریاست امنیت ملی اعلام کرد که دو نفر از "کلیدی‌ترین" سازماندهندگان حملات گروه تروریستی داعش را در کابل بازداشت کرده است.
این نهاد اضافه می کند که عمر، مسوول نظامی داعش در کابل و احسان‌الله، مسوول جلب و جذب داعش در این شهر که در سازماندهی حملات به مساجد و اماکن شیعه در کابل دست داشتند، در ماه دلو بازداشت شدند.
احسان‌الله و عمر طراح اصلی حمله به مسجد امام زمان در خیرخانه کابل بوده و آنها دو مهاجم انتحاری به نام مستعار "ابو زبیر خراسانی" و "ابو جندالله ازبکی" را از ننگرهار تا نزدیکی این مسجد رساندند.
در حمله به مسجد امام زمان در ماه سنبله سال جاری در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل بیش از 20 غیرنظامی کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند. این حمله حین برگزاری نماز جمعه رخ داده بود.
امنیت ملی در رابطه با هویت این افراد اعلام داشته است که عمر، احسان الله و دو مهاجم بر مسجد امام زمان همه از اهالی ولایات شمالی افغانستان هستند. عمر فارغ تحصیل رشته کمپیوتر ساینس بوده و فعالیت‌های زیاد سایبری نیز داشته است.
بازداشت شدگان در اعترافات خود گفته‌اند که با رهبری گروه داعش خراسان در آچین ننگرهار در ارتباط بوده و توانستند دست کم 20 نفر از دانشجویان و دیگر اعضای نسبتا تحصیل کرده جامعه را در کابل در نتیجه تبلیغ عضو گروه داعش بسازند.

در این خبر که ماهرانه ترتیب داده شده است چند مساله قابل بررسی است:
1-اعتراف کنندگان از اقوام غیر پشتون هستند و تقریبا محال به نظر می رسد که اقوام غیر پشتون در حملات انتحاری و شهری آنهم بجان همشهری های خود در پایتخت کشور اقدام کرده باشند.
2-هرچند هویت دقیق این افراد هنوز مشخص نیست ولی لازم است تا ادعای امنیت ملی مبنی بر سکونت این افراد در شهر کابل و اصلیت شان از ولایات شمالی کشور مورد بررسی یک هیات بی طرف حقیقت یاب قرار بگیرد.
3-مشخص هم نیست که اعترافات بازداشت شدگان تحت چه شرایطی گرفته شده است و آیا در موقع اعتراف این افراد در حالت کاملا عادی بدور از هرگونه تشویش ذهنی و یا القائات روانی و یا مصرف داروهای شیمیایی بوده اند؟
4-اگر این افراد از سازماندهندگان اصلی حملات داعش در کابل بوده اند چگونه به این راحتی جلوی دوربین امنیت ملی قرار گرفته و حملات علیه شیعیان و مردم کابل را برعهده گرفته اند؟
5-چنانچه بنا بر ادعای امنیت ملی این دو نفر از سازمان دهندگان اصلی داعش در کابل باشند، بر امنیت ملی ننگ است که از طرح های عملیاتی دونفر جوان بی تجربه و خام عقب مانده و نتوانسته قبل از عملیات شبکه های آنان را منهدم سازد.

یکی از برنامه های اصلی استانکزی این است که بتواند در اذهان عامه، افراد مهاجم و انتحاری را در همه اقوام تعمیم دهد اما نمی داند که صرفا یا ارایه یک ویدیو و اعتراف نمی توان نوع هویت انتحاری ها را تغییر داد.

بر همگان واضح و روشن است که تا کنون در کشور تمامی عملیات های انتحاری و انفجاری و بمب گذاری ها توسط یک قوم آنهم با هویت های اصلی پاکستانی و با تحریک و تامین غربی ها و سعودی ها انجام گرفته است، چگونه می شود که یکباره سازمان دهندگان اصلی حملات پایتخت دو جوان خام بی تجربه از ولایات شمالی و از جمله دیگر اقوام باشد؟
حتما جناب استانکزی در روزهای آتی از هزاره ها و تاجیک ها و ازبک ها و دیگر اقوام نیز اعترافات حملات انتحاری و انفجاری جدیدی می گیرد و فیلم های ویدیویی آنان را با رسانه ها شریک می سازد.

هرچند هنوز اتهام معصوم استانکزی رییس امنیت ملی مبنی بر سازماندهی و اجرای عملیاتی که منجر به شهادت برهان الدین ربانی شد، مرتفع نشده است، وی با اعلام ترتیب چنین خبری می خواهد بر دیگر اقوام و افراد دانشجوی این مملکت اتهام داعشی بزند در حالیکه مبرهن است داعش توسط چه کسانی و با چه اهدافی از سوریه و عراق به افغانستان اعزام شده و مشغول فعالیت و فعلا سربازگیری هستند.

خارجی ها و حکومت بدانند که با چینین اتهام هایی نمی توانند بر خیانت های شان سرپوش گذاشته و دیگران را متهم به داعش پروری بسازند. در حالیکه (به اعتراف خودشان) ایجاد و تمویل مخالفان مسلح با خارجی ها و حکومت بوده است و اینک نیز با عناوین مختلف و متفاوت آنان را در حکومت فعلی ادغام می کنند.

  پربازدید ترین