• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شناسنامه های برقی برگ برنده اشرف غنی در تقابل با حزب جمعیت اسلامی!

شناسنامه های برقی برگ برنده اشرف غنی در تقابل با حزب جمعیت اسلامی!

در حالی که دادخواهی «عطامحمد نور» حمایت بسیاری را در کشور کسب کرده، اما اشرف غنی با تاکید بر درج واژه «افغان» در شناسنامه‌های برقی صف بندی جدید عمدتا قومی را رقم زده است.

داعیه عدالت خواهی «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی علیه دولت رفته رفته از اقوام تاجیک و ازبک به شرق و جنوب کشور وسعت یافته و حمایت اقوام پشتون را نیز تا حدودی کسب کرده است.

پس از آنکه عطامحمد نور تاریخ راه اندازی راهپیمایی سراسری از ولایت‌های مختلف کشور به سمت کابل را اعلام کرد، نگرانی ارگ(نهاد) ریاست جمهوری را برانگیخت، زیرا درک این مسئله که حکومت وحدت ملی پایگاه مردمی خود را از دست داده است برای اشرف غنی کار مشکلی نبود.

نهاد ریاست جمهوری نیز با درک این مسئله که درج واژه «افغان» به عنوان ملیت برای بسیاری از رهبران تاجیک، هزاره و ازبک پذیرفتنی نیست بار دیگر از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی با درج واژه «افغان» به عنوان ملیت خبر داد تا واکنش سران حزب جمعیت اسلامی و رهبران سایر اقوام را به این مسئله برانگیزد.

در نتیجه «عطامحمد نور»، «احمدضیا مسعود»، «یونس قانونی» تعدادی از رهبران اقوام غیر پشتون به این مسئله واکنش نشان دادند و تحمیل واژه «افغان» به عنوان ملیت در شناسنامه‌های برقی را غیر قابل قبول دانستند همچنین خواستار تعلیق در روند توزیع شناسنامه‌های برقی شدند.

 ترفند ریاست جمهوری
ریاست جمهوری با دامن زدن به موضوع جنجالی شناسنامه‌های برقی و بر انگیختن واکنش‌های اقوام غیرپشتون به ویژه رهبران تاجیک توانست با این بهانه که آنها خود را افغان نمی‌دانند صف بندی‌های جدیدی بین مقامات افغان و جریان‌های سیاسی در افغانستان را در حمایت از اشرف غنی رقم زند.

با این ترفند نهاد ریاست جمهوری توانسته تا حدودی مخالفت حزب جمعیت اسلامی با دولت را که پیش از این به عنوان یک حرکت عدالت خواهانه حمایت مردم و حتی اقوام پشتون را کسب کرده بود به رویارویی اقوام پشتون و غیر پشتون تغییر دهد تا از این طریق پایگاه مردمی برای خودش در برابر حزب جمعیت اسلامی و سایر احزاب اپوزیسیون به وجود آورد.

در نتیجه ائتلافی که بین رهبران تاجیک با رهبران پشتون شکل گرفته بود تا حدودی با تزلزل روبرو شد و افرادی مانند «ظاهر قدیر» نماینده پارلمان از ننگرهار و «جبهه ملی افغانستان نوین» که در راس آن «انوار الحق» قرار دارد در صف بندی‌های جدید با رویکرد شناسنامه‌های برقی به حمایت از ریاست جمهوری متمایل شدند.

این حرکت اشرف غنی ظاهرا موثر واقع شد و اخیرا عطامحمد نور برگزاری راهپیمایی علیه حکومت وحدت ملی را به تعویق انداخته است.

والی بلخ هفته گذشته در یک گردهمایی اظهار داشت: به دلیل مصالح ملی و درخواست جامعه بین المللی تا اطلاع بعدی برگزاری راهپیمایی علیه حکومت وحدت ملی را به تعویق انداخته است.

شناسنامه برقی و ایجاد شکاف بین اپوزیسیون دولت
از سوی دیگر، «محمدخان» معاون رئیس اجرایی دولت نیز از نهاد ریاست جمهوری اعلام حمایت کرده در حالی که عبدالله با درج واژه افغان به عنوان ملیت در شناسنامه‌های برقی موافق نیست و با صدور بیانیه به صراحت علیه اشرف غنی موضع گرفته است.

همچنین جنرال «عبدالرازق» فرمانده پلیس قندهار که پیش از این بارها از عملکرد حکومت وحدت ملی انتقاد کرده بود و در رویارویی عطامحمد نور با اشرف غنی از حزب جمعیت اسلامی اعلام حمایت کرده بود موضع خودش را تغییر داده و در حمایت از ریاست جمهوری درباره کارشنکی در روند توزیع شناسنامه‌های برقی هشدار داد و تا جایی پیش رفت که گفت: آنهایی که خود را افغان نمی‌دانند باید خاک کشور را ترک کنند.

پیش از این پارلمان به دلیل حل این چالش، قانونی را تصویب کرده بود که نباید ملیت در شناسنامه‌های برقی درج شود در حالی که پیشنهاد درج قومیت و ملیت در شناسنامه‌های برقی با مخالفت اکثریت آرای نمایندگان روبرو شده بود اما اشرف غنی به کمک عده محدودی در هیئت اداری سنا و پارلمان این طرح را به تصویب رساند.

بسیاری از جریان‌ها، احزاب و رهبران غیر پشتون با درج قومیت و درج واژه افغان به عنوان ملیت در شناسنامه‌های برقی مخالف هستند اما رهبران پشتون تاکید می‌کنند که واژه افغان به عنوان ملیت باید برای تمام شهروندان افغانستان از هر قومی مورد قبول واقع شود.

از سوی دیگر، «گل رحمان قاضی» رئیس اتحادیه حقوقدانان کشور نیز بر این باور است که اگر چه مخالفت‌هایی با واژه افغان به عنوان هویت ملی افغانستان و درج آن در شناسنامه‌های برقی در بین اقوام غیر پشتون وجود دارد اما هیچ واژه جایگزینی برای افغان که برای همه قابل قبول باشد و ریشه تاریخی و فرهنگی نیز داشته باشد تا بتواند از هویت مردم کشور نمایندگی کند وجود ندارد.

این در حالی است که به تازگی «ویس برمک» وزیر داخله کشور گفته مذاکرات ارگ ریاست جمهوری با حزب جمعیت اسلامی به نتیجه رسیده است و اختلافات دو طرف به زودی حل خواهد شد.

اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا حزب جمعیت اسلامی برای جلوگیری از پراکندگی جریان اپوزیسیون راه تعامل با نهاد ریاست جمهوری را در پیش گرفته و یا اینکه ریاست جمهوری با توجه به هشدارها و تهدیدهای این حزب از خود انعطاف نشان داده است.

  پربازدید ترین