• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یادداشت | چرا «چابکی سازمانی» برای نمایندگی های سیاسی افغانستان در ایران ضروری است؟

 یادداشت | چرا «چابکی سازمانی» برای نمایندگی های سیاسی افغانستان در ایران ضروری است؟

استفاده موثر نهادهای دولتی و عمومی از تمامی ظرفیت‌های بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات نقطه مثبتی را برای تعامل دوسویه با مردم شکل می‌دهد و این تعامل دوسویه ظرفیتی را برای شفاف سازی و آگاه سازی افکار عمومی فراهم می‌کند.

یکی از موارد مهم در ارائه خدمات به مراجعین و از سویی جلب رضایت افغانستانی‌ها در ارتباط با سفارت افغانستان در ایران، ارائه خدمات بهتر مبتنی بر سرعت است، مسئله‌ای که هر چند شاهد بهبود وضعیت آن هستیم اما هنوز در مواردی جای بحث و صحبت دارد.

«غلامرضا خرمی» فعال حوزه مهاجرین با ارسال یادداشتی به تسنیم در این باره نوشت: چابکی ( Agility) سازمانی عنوان جدیدی است که در مباحث حکومت داری خوب مطرح می‌شود و این پارادایم نقش بسزایی در پاسخ گویی و واکنش سریع و موفقیت‌آمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی سازمان ها به شمار می‌رود .

توزیع گذرنامه‌ و شناسنامه‌های الکترونیکی بدون شک، یک نوع چابکی سازمانی(Organizational Agility ) را در روند دولت سازی و حکومت‌داری خوب در ساختار حکومتی افغانستان نشان داد، پروسه‌ای که شروع آن از مطالبات مهاجرین افغانستانی در دو کشور ایران و پاکستان به شمار می‌رفت. آغاز این روند نشانه‌ای از تلاش برای چابک سازی و مهندسی مجدد نهادهای بخش عمومی بود که نهایتاً به ساختارشکنی سنتی در نحوه اداره کرد آن در سازمان های دولتی منجر می‌شد.

برنامه‌ریزی برای انعطاف پذیری، سرعت و کیفیت در ارائه خدمات و استفاده از تمام ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از مشخصه‌های سازمان های چابک است و البته، نگرش و تفکر رهبری ارگان‌های بخش عمومی، در چابک‌سازی نقش مهمی را ایفا می‌کند، چرا که نحوه نگاه مدیران ارشد به سازمان و مردم، نقطه وصل مردم به حکومت است.

نگاه و برخورد سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در سال‌های اخیر تاحدودی بهبود یافته و تعامل بهتری با مردم شکل گرفته است که البته تا حدودی زیادی به موضوع چابک سازی در روند ارائه خدمات برمی‌گردد.

امروزه مطالبات مهاجرین، در تکریم، ارائه خدمات موثر، باکیفیت ، کارا و هم در اطلاع رسانی دقیق و سریع است، خدماتی که با هزینه و اتلاف وقت کمتر و البته به دور از سودجویی افراد دیگر ممکن می‌شود. سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، برای نیل به چابکی سازمانی بهتر و عمل موثرتر در امر اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات اثربخش در آگاه‌سازی مهاجرین، برای توزیع گذرنامه‌های الکترونیکی می‌تواند، از ارتباطات پیامکی (SMS) برای اطلاع رسانی شهروندان کشور بهره گیرد و مهاجرین را از مرحله مرحله صدور گذرنامه و خدمات دیگر سفارت آگاه کند.

بدون شک در بین مهاجرین افغانستانی افرادی هستند، که نه سواد خواندن حروف انگلیسی را دارند و نه دسترسی به شبکه‌های مجازی، نظیر تلگرام و نه سایت‌های اینترنتی را، بنابراین شکاف دیجیتالی و سواد الکترونیکی در بین مهاجرین افغانستانی مشهود است و باید به دنبال مکانیزم‌های سهل‌تری برای تسهیل ارتباط با این اقشار که تعدادشان هم زیاد است سنجیده شود اما همین تعداد از مردم سواد حداقلی، برای خواندن حروف فارسی/ دری و همچنان دسترسی به موبایل ساده را دارند و اطلاع رسانی به شیوه پیامکی (SMS) می‌تواند، هم زمینه سودجویی افراد و مراکز غیرمجاز را از افرادی که دارای سواد کم هستند کاهش داده و هم شیوه موثری برای آگاه سازی بوده و همچنان این قابلیت را دارد،  که از صف بندی‌های طویل در مقابل سفارت جلوگیری کرده  و سردرگمی های  مردم را کاهش دهد.

استفاده موثر نهادهای دولتی و عمومی از تمامی ظرفیت‌های بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات نقطه مثبتی را برای تعامل دوسویه با مردم شکل می‌دهد و این تعامل دوسویه ظرفیتی را برای شفاف سازی و آگاه سازی افکار عمومی فراهم می‌کند، در نهایت هر چقدر مکانیزم همراهی و هم آهنگی نهادهای حکومتی با مردم سهل‌تر و عامه محور باشد گامی در راستای ترویج خدمات عمومی و رفاه عامه مردم به شمار می‌رود.

  پربازدید ترین