• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین همایش بزرگ سادات همزمان با فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تهران برگزار شد

اولین همایش بزرگ سادات همزمان با فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تهران برگزار شد

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دختر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با برگزاری "همایش بزرگ سادات" در تهران، با بیان این‌که جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر 100 میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود، از تلاش‌ها برای شکل‌گیری "جامعه جهانی سادات" خبر می‌دهد.
"محمد ناظمی اردکانی" معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که امروز(پنجشنبه 17 حوت) در اولین همایش بزرگ سادات در سالن اجلاس سران در تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: آیات نورانی همواره الهام‌بخش مسئولیت خطیر سادات در تحولات جوامع اسلامی است و تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بیانگر این حقیقت ژرف است.
وی افزود: رفتار و اخلاق کریمانه سادات که از اجداد طاهرین خود به ارث برده‌اند، سبب شده است که آن‌ها از پایگاه و محبوبیت ویژه در جوامع مختلف برخوردار باشند.
اردکانی با اشاره به تعداد جمعیت سادات در سراسر جهان خاطرنشان کرد: جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر 100 میلیون نفر تخمین زده می شود و سادات ایران بالغ بر 6 میلیون نفر است.
وی افزود: در کشورهای جنوب آسیا بالغ بر 20 میلیون سادات، در مصر 11 میلیون سادات، در مراکش 7 میلیون سادات، در یمن، افغانستان، اندونزی، مالزی و بروئنی بالغ بر 8 میلیون سادات، در هند و پاکستان 10 میلیون سادات و در بنگلادش نیز بالغ بر 2 میلیون سادات حضور دارند.
اردکانی با اشاره به تشکل‌های مردم نهاد سادات در سراسر جهان گفت: "در کشورهای اندونزی، مصر، مراکش و موریتانی از دیرباز تشکل‌های مردم نهاد سادات شکل گرفته است و امروز سنت نقیب السادات در این کشورها احیا شده است. در ایران نیز بالغ بر 40 تشکل سادات که فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی دارند، وجود دارند".
وی خاطرنشان کرد: جهت شکل گیری "جامعه جهانی سادات" اقدامات مطالعاتی بسیاری انجام گرفته و در حال انجام است و پژوهشکده سادات در قم، در حال انجام این مطالعات است.
معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در زمان اجلاس بین المللی وحدت اسلامی در هفته وحدت، با تشکیل کمیسیون انساب نبوی با موضوع بررسی وضعیت سادات کشورهای مختلف جهان، موضوع جامعه سادات مطرح شد. در این کمیسیون نمایندگانی از کشورهای مختلف به تفصیل موقعیت سادات این کشوها را بازگو کردند که مستند آن در کتابی منتشر شد.
وی افزود: در اجلاس وحدت سال جاری که در ماه قوس برگزار شد، تفاهم‌نامه چند جانبه بین ایران و چند کشور اسلامی امضا شد تا در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) نشستی با حضور سادات تشیع و تسنن برگزار شود و موضوع آن استفاده از ظرفیت سادت است.

 محبت فاطمه(س)، اجر رسالت رسول(ص) است
در همایش بزرگ سادات، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تفریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به آیه "قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی"، گفت: مزدی که رسول اکرم(ص) برای رسالتش خواست، مزد قراردادی نیست، بلکه مزد، نتیجه و غایت و زحمات اوست، او می‌خواهد اگر ایمان به رسالت رسول(ص) دارید، کاری کنید که این رسالت پایدار ماند و اهداف آن محقق شود.
به گفته وی، اجر تلاش‌ها و رنج‌های فراوانی که رسول اکرم(ص) کشیدند، در گرو "مودت فی القربی" و از جمله فاطمه(س) است.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: "مادر اسلام ابراهیمی در جامعه فاطمه(س) است؛ مادر هویت اسلامی فاطمه(س) است، امومیت فاطمه است که هویت رسالتی رسول اکرم(ص) را پایدار نگه می‌دارد، محبت فاطمه(س) اجر رسالت رسول(ص) است و می تواند اجر این جامعه الهی بشود و یکی شدن و وحدت جامعه را تضمین کند".

 افغانستان کشوری سادات‌پرور است/ یکی از قدرت‌هایی که می‌تواند امت پراکنده اسلام را جمع کند، سادات عظیم‌الشأن هستند
 در ادامه همایش بزرگ سادات، سید علی اکبر راشدی، از فرهیختگان و سادات افغانستان ضمن قرائت آیه کوثر، گفت: از آن‌جایی که در این‌جا نسل نورانی گردهم آمده‌اند، این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: "این نشست فرصتی است تا سادات هم‌دیگر را بشناسند، به خصوص که در دوران فعلی نقش سادات باید بارز باشد و به عنوان یک محور مهم، امت جد خود را دور هم جمع کنند و با کشورهایی که امت اسلامی را به خاک و خون کشیدند، مقابله کنند".
 راشدی خاطرنشان کرد، یکی از قدرت‌هایی که می‌تواند امت پراکنده اسلام را جمع کند، سادات عظیم‌الشأن هستند.
وی با اشاره به این‌که افغانستان کشوری سادات‌پرور است، به تاریخچه سادات در کشور اشاره کرد و گفت: "امروز سادات افغانستان چه تشیع چه تسنن، جلسات و مجالسی دارند و امروز سادات حتی در چین و ماورای چین نیز حضور دارند".
سید علی اکبر راشدی ادامه داد: "امیدواریم این چشمه کوثر به عنوان چشمه‌یی زلال بتواند همه گرفتاری‌های اسلام را به مانند یک صافی، صاف کند و نماینده اسلام به عنوان یک مکتب مترقی باشد.
 
سادات پاکستان نقوی، موسوی، زیدی و علوی هستند/ سادات هم نسب روحانی و هم جسمانی به رسول خدا(ص) دارند
 سید احمد علی نقوی از فرهیختگان و سادات پاکستان نیز در همایش بزرگ سادات، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش،  به سخن پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: "من و علی(ع) پدر روحانی امت هستیم"، گفت: "سادات هم نسب روحانی و هم نسب جسمانی به رسول خدا(ص) دارند که این نسب جسمانی برای ما افتخار است".
وی با اشاره به این‌که سادات پاکستان نقوی، موسوی، زیدی و علوی هستند، اظهار داشت: "ما باید این نسب جسمانی را قدر بدانیم".
نقوی گفت: "سادات در کشور ما از احترام زیادی برخوردارند و ما به خاطر نسبت به رسول خدا(ص) باید این عظمت را حفظ کنیم و همانند سیدهای بزرگواری چون امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) و سید حسن نصرالله شویم".

 این همایش با صدور یک بیانیه پایانی به شرح زیر به کار خود پایان داد:
بسم الله الرحمن الرحیم
حمد و سپاس به درگاه ایزد منان که توفیق برپایی «همایش بزرگ سادات» اهل سنت و شیعه را به ما عنایت کرد تا جلوه ای از «مودة فی القربی» را که معادل «اجر رسالت» است به تماشا بنشینیم و گامی در جهت انجام وظیفه قرآنی «ذلک و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب» برداریم و این گردهمایی را مجالی برای معرفت و شناخت بیشتر ذریه رسول خدا به عنوان برترین ذریه انبیاء و بهره‌گیری از ظرفیت، محبوبیت و پایگاه اجتماعی اولاد نبی مکرم اسلام برای صیانت از مکتب نورانی اسلام و تحکیم وحدت در میان مسلمانان قرار دهیم.اینک در پایان این محفل نورانی به مواردی چند از وجوه مشترک نظرات حاضران اشاره می‌کنیم:
1 - تداوم چنین نشست‌هایی در سطح ملی و نیز شهرستانی و استانی عامل پیوند و ارتباط بین سادات به منظور نقش آفرینی آنان در نشر معارف نبوی، فعالیت‌های فرهنگی و تحکیم مناسبات اجتماعی خواهد بود.
2 - تشکیل «بانک اطلاعات سادات» در سراسر جهان و انجام تحقیقات در این خصوص را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌دانیم زیرا که شرط هر اقدام مفید مبتنی بر معلومات صحیح است.
3- پژوهش در خصوص نقش تاریخی فرزندان پیامبر(ص) عزم و همتی والا می طلبد و بیشترین انتظار از حوزه‌های علمیه و دانشگاه هاست که تعداد معتنابهی از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به این موضوع اختصاص یابد.
4- از هنرمندان متعهد جهان اسلام متوقعیم که در قالب‌های جذاب هنری از جمله مستند، فیلم، سریال، پویانمایی، تئاتر و هنرهای تجسمی، رویدادهای تاریخی و رخدادهای برجسته زندگی مشاهیر و مفاخر ارزنده نسل پیامبر(ص) را دست‌مایه آثار ماندگار خود قرار دهند.
5- ارتباط حضوری و مجازی بین گروه‌ها و اقشار مختلف سادات از جمله نخبگان، عالمان، متخصصان، زنان، جوانان و هنرمندان کشورهای مختلف جهان را فرصتی مغتنم برای استفاده از این ظرفیت بی بدیل در پیشرفت و تعالی جوامع اسلامی می‌دانیم.
6- آشنایی با وضعیت، نقاط قوت و موفقیت‌های اولاد پیامبر در کشورهای مختلف و تبادل تجربه بین آنان در مقولاتی چون «نقابة السادات» را در نیل به اهداف والا، مفید و موثر قلمداد می‌کنیم.
7- تاسیس و فعال شدن «مرکز نسب شناسی» در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را اقدامی ارزنده در راستای نیل به شجره‌نامه سادات در نقاط مختلف جهان می‌دانیم.
8- دلیل اصلی تکریم سادات در میان مذاهب و فرق اسلامی را انتساب آنان به پیامبر و خاندان طاهرینش می‌دانیم و بر این باوریم که نوادگان پیامبر(ص) همواره باید با ایمان، علم، عمل صالح و کمالات اخلاقی قدردان این نعمت و حافظ حرمت سیادت و الگوی مسلمانان عالم باشند.
9- طراحی و اعطای «جایزه جهانی سادات» را به برگزیدگانی که در حوزه‌های مختلف، طلایه‌دار اقدامات بزرگ و تحول آفرین هستند، مشوقی برای سبقت در نیکی‌ها و خدمات ارزنده به بشریت می‌دانیم.
10- برپایی همایش سادات و تاسیس نهادهای اجتماعی و مردمی در کشورهای مختلف زمینه ساز نقش آفرینی و انسجام بیشتر سلاله رسول اکرم در وحدت مسلمانان است که با حمایت عالمان و اندیشمندان، این مهم از کیفیت و اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد شد.
11- از جمله برکات آشنایی و پیوند سادات را کمک به ارتقای سطح دانش و آگاهی و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی ذریه رسول گرامی اسلام در اقصی نقاط جهان می‌دانیم.
12- برنامه ریزی و اقدام به ثبت مواریث گرانبهای اهل بیت(ع) و نسل پاک شان با استفاده از ظرفیت یونسکو و آیسیسکو و دیگر موسسات و مراکز بین المللی و منطقه ای در هموار شدن مسیر تاثیرگذاری سادات را در کشورهای مختلف جهان موثر و ضروری می‌دانیم.

  پربازدید ترین