• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

والی بامیان: شرط مذاکره با طالبان احترام به زنان است

 والی بامیان: شرط مذاکره با طالبان احترام به زنان است

والی ولایت بامیان شرط ورود طالبان به مذاکرات صلح را احترام به زنان دانست و گفت این مساله یکی از موضوعات مهم برای صلح و امنیت افغانستان است.
حبیبه سرابی روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع افغانستان برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی ادامه داد: زندگی زنان افغانستان به طرز قابل توجهی تغییر کرده است و 17 سال گذشته نشانگر این است زنان افغانستان یکی از عوامل تلاش ها و مبارزه بی پایان و مداوم بوده است.
والی ولایت بامیان که در روز جهانی زن به این شورا آمده بود، اضافه کرد: قانون اساسی افغانستان موضوع دیگری است که در آن زنان مورد توجه قرار گرفته اند و آنان را قادر می سازد تا در مسائل سیاسی، اجتماعی و قانون گذاری مشارکت داشته باشند.
سرابی یادآور شد: امروز افغانستان با سیاست ملی اشرف غنی رئیس جمهوری و تعهد بین المللی، به حمایت از توانمندی های زنان کمک می کند و قانون اساسی افغانستان نیز حقوق برابر برای زنان و مردان در نظر گرفته است.
وی با بیان این که حضور زنان در تصمیم گیری در سطح مرکزی، ولایتی، مجلس، دولت، شورای امنیت، شورای ولایتی و جامعه مدنی قابل توجه است، اظهار کرد: 300 زن قاضی برای حصول اطمینان از حاکمیت قانون و جلوگیری از خشونت علیه زنان تلاش می کنند.
والی بامیان به حضور زنان افغانستان در نیروهای نظامی هم اشاره کرد و گفت: 1500 زن در حال حاضر نقش مهمی در وزارت دفاع ایفا می کنند.
سرابی همچنین به افزایش سطح تحصیلات دختران و زنان افغانستان و حضور آنان در مراکز علمی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود: گفتمان حقوق زنان در هر سطحی، به عنوان بخشی از دستور کار بر روی میز مذاکره و تصمیم گیری برای صلح است.
وی تاکید کرد: زنان انتظار دارند که از آنها حمایت شود و صلح و امنیت را به ارمغان بیاورند؛ امروز ما اولین قربانی های فردا هستیم.

  پربازدید ترین