• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آصفه ستانکزی: بهترین احساس ها، حس عشق به مادر، میهن و آزادی است

آصفه ستانکزی: بهترین احساس ها، حس عشق به مادر، میهن و آزادی است

آصفه ستانکزی از بانوان فعال فرهنگی کشورمان بمناسبت فرارسیدن روز زن گفت: «بهترین احساس‌ها، حس عشق به مادر، میهن و آزادی است»

بازگو کردن رنجها و مصیبت‌ها و دردها و غمهای زنان و مادران کشور جنگ زده‌ی ما چه در داخل افغانستان و چه در خارج که در عالم غربت و مهاجرت بسر می‌برند، کاری بس دشوار است.

نباید این گونه تصور کرد که تنها زنان و مادران در راستای زندگانی مشقت‌بار دچار فشارهای جسمی و روانی شده‌اند، بلکه مردان و کودکان کشورمان نیز از زمانهای خیلی قدیم تا به حال مشکلات و دشواری‌های بس خطیر و طاقت‌فرسایی را تحمل کرده‌اند.

همچنین زنان، مردان و کودکان سایر کشورها در دوره‌های مختلف تاریخ نیز با مشکلات و دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده و عذاب کشیده‌اند، که بزرگداشت  روز زن بخاطر پایان بخشیدن به همین مجادلات و مبارزاتی است که دامن‌گیر زنان و مردان در عرصه‌ی تاریخ شده است.

زمانی که زندگی مشقت‌بار زنان، مردان و کودکان جوامع بشری را مورد مطالعه قرا ر می‌دهیم؛ نباید آزادی انسان‌ها را فراموش کنیم. زیرا زندگی بشر از بدو خلقت تا به امروز همراه با آزادی بوده است؛ به گفته‌ی ژان ژاک رسو فیلسوف فرانسوی ( 1712 الی 1777 ) میلادی که در کتاب قراردادهای اجتماعی نوشته است:

(خدا انسان را آزاد آفرید باید آزاد باشند)آزادی هدیه ای نیست که کسی به کسی ببخشد بلکه آزادی حق مسلم انسان است که باید داشته باشد و اگر کسی این حق را از انسان سلب کند باید آن را به دست آورد و این آزادی را وقتی افراد یک جامعه میتوانند کسب نمایند که افراد جامعه از حق و حقوق خود و دیگران آگاهی داشته باشند.

خانم ستانکزی با روشن‌فکری تمام به حضور پر رنگ تر زنان افغانستانی در فعالیت های مختلف اظهار داشت : ما زنان باید خودمان فعالیت هایمان را در چارچوب دین اسلام گسترش دهیم، تا بتوانیم به زنان دیگر کمک نموده و حامی زنان دیگر باشیم.

ایشان در پایان افزود: میلاد فرخنده و با سعادت صدیقه کبری، طاهره مطهره، کوثر رسول (ص)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و سالروز  تکریم مقام مادر را به همه مادران تبریک و تهنیت عرض میکنم... .

  پربازدید ترین