• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آلیس ویلز: آمریکا نمیتواند بدیل حکومت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باشد

آلیس ویلز: آمریکا نمیتواند بدیل حکومت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باشد

آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی میگوید که ایالات متحده نمی تواند بدیل حکومت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باشد.

آمریکا ظاهراً پس از 16 سال نبرد نفس گیر در برابر جنگجویان طالب، به آماده شدن این گروه برای آغاز گفتگو های صلح خوشبین است.

خانم ویلز گفت: “حالا وقت آن است که رهبران طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ دهند. آمریکا از این طرح افغانستان حمایت میکند و برای عملی ساختن آن آماده فراهم کردن هر گونه تسهیلات است. اما نمیتواند بدیل حکومت افغانستان در مذاکرات مستقیم با طالبان باشد.”

آلیس ویلز می پذیرد که با وجود فشار های آمریکا بر پاکستان، هنوز هم سیاست های اسلام آباد در برابر کابل تغییر نکرده است.  اما پاکستان می تواند در کشاندن طالبان به میز مذاکره و پایان خشونت ها در افغانستان نقش آفرینی کند.

وی اضافه کرد: “پاکستان نقش اصلی در روند صلح و آوردن ثبات در افغانستان دارد و میتواند که دیدگاه طالبان را تغییر دهد. با وجودیکه پاکستان سیاست اش را تغییر نداده، اما ما دروازه را بروی این کشور را بسته نمی کنیم و میخواهیم مشکلات با پاکستان را از راه گفتگو حل کنیم.”

معاون وزارت خارجه آمریکا برای آسیای مرکزی و جنوبی یاد آور شد که تعداد اندکی از افغان ها با طالبان همدردی دارند و این گروه را مانع صلح میداند و تاکید دارد که با شکست این  گروه های تروریستی دیگران  نیز شکست خواهند خورد.

  پربازدید ترین