• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دُره زدن خسر به دلیل عدم اثبات اتهام رابطه نامشروع عروس

دُره زدن خسر به دلیل عدم اثبات اتهام رابطه نامشروع عروس

طالبان در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب یک خسر را به دلیل عدم اثبات اتهام رابطه نامشروع عروس با فردی دیگر و همچنین عروس را به دلیل عدم فرمان‌برداری از خانواده خسر " دُره" زدند. این گروه سه مرد دیگر را به دلیل لت‌وکوب مادر و بی‌احترامی به پدر دُره زدند.

این رویداد در منطقه "قدوغک پایان" ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب، پس از آن رخ داده که خسر یک زن با ارتباط به طالبان، از رابطه نامشروع عروسش با مردی دیگر سخن گفته است، اما زمانی که خسر نتوانست اتهامات وارده بر عروس و ملا سردار را ثابت بسازد، او نیز مجازات شد.

عبدالرحمن پناه، ولسوال کوهستان به آژانس خبری پژواک گفت که مردی به نام سهراب در منطقه قدوغک پایان ولسوالى کوهستان، عروسش شایسته را به رابطه نامشروع با با مردى به نام ملا سردار متهم نموده و به طالبان اطلاع می دهد.

وی افزود که محکمه طالبان خُسر زن را به دلیل این‌که نتوانست اتهامات بر عروس و ملا سردار را ثابت بسازد، در محضر مردم 80 دُره، عروس را به خاطر نافرمانى از خانواده خسرش 20 دره و محمد عظیم، شوهر زن، عباس و خیرالله از باشندگان محل را 15 تا 20 دره زدند.

به گفته پناه، طالبان با انجام چنین کارهای خلاف شریعت و قانون، مى‌خواهند سیاست خود را در محل تحکیم نموده و مردم را زیر فشار قرار دهند.

این در حالی است که یک مسئول محلى طالبان در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب نیز تأیید کرده که 5 تن به شمول یک زن را دره زده‌اند.

این مسئول طالبان گفته است که سهراب، خسر زن به خاطر اتهامی که به ملا سردار بسته بود، بالایش حد قذف اجرا گردید و80 دره و شایسته نام به دلیل نافرمانى از خانواده خسر 20 دره زده شد.

وی افزود که همچنان بالای دو تنى که مادرشان را لت و کوب نموده بودند و محمد عظیم  که در برابر پدر بی ادبی کرده بود، حکم تعذیر جاری ساخته شد و هر کدام را 15 تا 20 دره زدند.

یک هفته پیش نیز برخی رسانه‌ها گزارشى را منتشر کردند که طالبان یک دختر و پسر را در منطقه کوکری ولسوالی کوهستان به دلیل داشتن رابطه نامشروع در محضر عام دره زدند؛ اما مسوولین دولتی و یک مسوول طالبان دره زدن دختر و پسر را رد کرده و گفته بودند که به دلیل بروز اختلاف بین طالبان برای تطبیق حدود، هر دو در قید هستند.

  پربازدید ترین