• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

به زودی دواخانه های زنجیره یی در کشور ایجاد می شود

به زودی دواخانه های زنجیره یی در کشور ایجاد می شود

مسوولان وزارت صحت‌ عامه امروز در یک نشست خبری در کابل، شرط‌نامه‌ی دواطلبی ایجاد دواخانه‌های زنجیره‌یی را اعلان کردند. به گفته‌ی آن‌ها، داوطلبان سه ماه فرصت دارند تا با ارایه پیشنهادهای خود به گونه‌ی آزاد در این داوطلبی شرکت کنند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌ عامه می‌گوید، هر زنجیره شامل 500 دواخانه است که دواخانه‌های موجود می‌تواند تنها 70 درصد این زنجیره را تامین کند. به گفته‌ی او 30 درصد دیگر این زنجیره با ایجاد دواخانه‌های جدید تکمیل خواهد شد.

 وزیر صحت‌ عامه می‌گوید، ایجاد دواخانه‌های زنجیره‌یی از یک سو دسترسی شهروندان به دواهای با کیفیت را آسان می‌سازد و از سوی دیگر نظارت مسوولان بر بازار دوا را افزایش می‌دهد. او می‌افزاید یکی از مشکلات کنونی ورود دوا از کشورها و شرکت‌های مختلف با قیمت متفاوت است که با ایجاد دواخانه‌های زنجیره‌یی این مشکل نیز حل می‌شود.

وزیر صحت‌ عامه می‌افزاید که برای ایجاد یک دواخانه‌ی از این دست 15 میلیون افغانی ضمانت و یک میلیون افغانی قیمت در نظر گرفته شده است.

 مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در حال حاضر بیشتر از 10 هزار دواخانه در کشور بدون داکتر دواسازی اند که در نبود آن‌ها افراد غیر حرفه‌یی دوا می‌فروشند. به گفته‌ی آن‌ها با ایجاد دواخانه‌های زنجیره‌یی داکتران دواساز به جای افراد غیر حرفه‌یی استخدام خواهند شد.

مسوولان وزارت صحت می‌افزایند که با توجه به جمعیت کشورهر 1600 نفر به یک دواخانه ضرورت دارد که برای رفع آن قرار است در سال پیشرو 7 زنجیره یا 3500 دواخانه ایجاد شود.

  پربازدید ترین