• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین در دانشگاه فردوسی رایگان تحصیل کنند

مهاجرین در دانشگاه فردوسی رایگان تحصیل کنند

تحصیل دانشجویان مهاجر افغانستانی در مقطع دکتری کاملا رایگان است و بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌توانند در دانشگاه فردوسی مشهد بعد از قبولی ادامه تحصیل دهند.

به گزارش فارس، بر اساس تصویب هیات امنای دانشگاه فردوسی مشهد، تخفیف ویژه‌ای برای شهریه دانشجویان روزانه مهاجر افغانستانی ساکن ایران درنظر گرفته است.

«محمد رضا هاشمی» معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار فارس، جزییات بیشتری از این قانون جدید را که به تازگی به تصویب هیات امنای دانشگاه فردوسی رسیده را تشریح کرد.

هاشمی گفت: تا قبل از تصویب این قانون جدید، دانشجویان مهاجر افغانستانی که در ایران زندگی می‌کردند و از طریق کنکور وارد دانشگاه فردوسی مشهد می‌شدند باید 80 درصد شهریه دانشجویان شبانه را پرداخت می‌کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان و دانشجویان مهاجر هم فرهنگ و هم زبان ما هستند و از طرفی بسیاری از آنها در ایران متولد شده‌اند هیات امنای دانشگاه فردوسی تصمیم گرفت قانون جدیدی را در این مورد به تصویب برساند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: بعد از بحث و بررسی‌های لازم و بر اساس رایزنی‌هایی که با دانشجویان افغانستانی و نماینده آنها صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که این قانون می‌تواند تغییر کند و در نتیجه لایحه‌ای به هیئت امنای دانشگاه دادیم که مورد تصویب قرار گرفت.

هاشمی در مورد تخفیف‌های در نظر گرفته شده گفت: تحصیل دانشجویان مهاجر افغانستانی در مقطع دکتری کاملا رایگان است و بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌توانند در دانشگاه فردوسی بعد از قبولی ادامه تحصیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دوره کارشناسی ارشدی که قبل از این قانون باید 80 درصد شهریه شبانه را پرداخت می‌کردند اکنون با 25 درصد شهریه می‌توانند در دانشگاه فردوسی به ادامه تحصیل بپردازند و دانشجویان کارشناسی هم 50 درصد از 80 درصد قبل را می‌پردازند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا این تصمیم به شکل جدی اجرا خواهد شد گفت: وقتی هیات امنای دانشگاه مواردی را تصویب کند اجرای آن وظیفه همه مسوولان دانشگاه است و این موارد مطرح شده به قانون تبدیل شده و در اجرای آن شکی وجود ندارد.

هاشمی تصریح کرد: امیدواریم که با تصویب این قانون همزبانان افغانستانی خود را در کنار خود داشته باشیم و آنها مجبور نشوند که دوباره به مهاجرت ناخواسته‌ای بروند.

«زینب مودوی» نماینده دانشجویان ملل دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: مشکل دانشجویان مهاجر افغانستانی این بود که اگر از طریق کنکور وارد دانشگاه فردوسی می‌شدند و باید 75 درصد هزینه شبانه پرداخت می‌کردند و این برای دانشجویان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده بود که با هوش‌ترین دانشجویان یا مجبور به ترک تحصیل می‌شدند و یا باید در دانشگاه دیگری ثبت نام می‌کردند.

نماینده دانشجویان افغانستانی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه افزود: با رایزنی‌هایی که با دانشجویان افغانستانی صورت گرفت، من این طرح را به مسوولان دانشگاه پیشنهاد دادم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و شکل قانونی پیدا کرد.

مودودی تصریح کرد: این قانون علاوه بر دانشگاه فردوسی مشهد در سایر دانشگاه‌های استان خراسان هم که زیر مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد محسوب می‌شوند لازم الاجرا است.

این دانشجوی مقطع دکتری ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: از همه مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد بخصوص هیات امنا و ریاست محترم دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر تصویب این قانون تقدیر و تشکر می‌کنم.

  پربازدید ترین