• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

المانیتور: فشار اروپا در زمینه برنامه موشکی، جناح های سیاسی ایران را متحد کرده است

المانیتور: فشار اروپا در زمینه برنامه موشکی، جناح های سیاسی ایران را متحد کرده است

پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت که فشار اتحادیه اروپا در زمینه برنامه موشکی ایران، اصول گرایان، اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان را با هم متحد کرده است.

 پایگاه خبری المانیتور در گزارشی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران نوشت؛ نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سفر ژان ایو لودریان به تهران از نظر اهداف مورد نظر خیلی موفقیت آمیز نبوده است. این سفر با هدف هموار کردن سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسهبه ایران و در راستای نرم کردن موضع ایران در زمینه مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی این کشور صورت گرفته بود.

در حقیقت هر دو کشور ایران و فرانسه بر مواضع قبلی خود پافشاری کردند.

براساس این گزارش، لودریان چند ساعت قبل از ورود به تهران تاکید کرده بود که ایران باید نگرانیهای بین المللی درباره برنامه موشکی خود را به رسمیت بشناسد یا با تحریم جدید مواجه شود. اگر چه دلیل این لحن تند در آستانه سفر به تهران مشخص نیست اما تاثیر آن بر نتیجه سفر را نباید نادیده گرفت. در واقع وزیر خارجه فرانسه مورد استقبال گرمی قرار نگرفت. اگر چه لودریان با همه مقامات ارشد ایران دیدار و رایزنی کرد اما پیشرفت کمی در زمینه اختلافات حاصل شد.

براساس این گزارش، لودریان 5 مارس با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد، فرمانده نظامی سابق که چندین سال یونیفرم نظامی نمی‌پوشد اما در دیدار با لودریان با لباس نظامی حضور یافت، اقدامی که حامل یک پیام ویژه برای فرانسه توصیف شد.

لودریان با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد، دیداری که به گفته منابع آگاه بیشتر درباره توافق هسته‌ای و چگونگی انجام تعهدات طرف غربی بحث شد. ظریف در این دیدار از فرانسه و اروپا به خاطر کم کاری در زمینه اقدامات ضد برجامی آمریکا نیز انتقاد کرد.

ظریف همچنین در توئیتهای خود درباره دیدارش با لودریان بر موضع غیرقابل تغییر ایران در زمینه برنامه موشکی و غیرقابل مذاکره بودن آن تاکید کرد.

المانیتور نوشت؛ این درست همان نقطه‌ای است که اصول گرایان ایران نسبت به آن بسیار حساس هستند و هرگونه مذاکره با غرب پیرامون برنامه موشکی ایران را رد می‌کنند. همان موضعی که آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز بارها آن را تکرار کرده است.

آیت الله خامنه‌ای روز 25 اکتبر در یک سخنرانی خود تاکید کرد که همانطور که بارها گفتیم توان دفاعی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

المانیتور در ادامه اضافه کرد؛ نکته جالب این است که حسن روحانی رئیس جمهور میانه روی ایران نیز از ایده مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران به هیچ وجه استقبال نکرده است.

او در یک سخنرانی در روز 4 فوریه گفته؛ در جهانی که آمریکا قلدرمابانه دیگر کشورها را با سلاحهای اتمی جدید تهدید می‌کند آیا می‌توانید بگویید که شما به توان دفاعی نیازی ندارید؟ما به هیچ مذاکره‌ای در زمینه ظرفیت دفاعی خود نیاز نداریم.

المانیتور در پایان گزارش خود می‌نویسد؛ در واقع، به نظر می‌رسد که غیرقابل مذاکره بودن ظرفیت دفاعی ایران از جمله برنامه موشکی یکی از معدود مسائلی است که همه جناحهای سیاسی ایران نقطه نظر مشترکی دارند و با یکدیگر توافق دارند.

  پربازدید ترین