• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گل آغا شیرزی: از طالبان میخواهم تا در جرگه مشورتی صلح اشتراک کنند

گل آغا شیرزی: از طالبان میخواهم تا در جرگه مشورتی صلح اشتراک کنند

گل آغا شیرزی وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اینکه از طرح پیشنهاد صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت کرد خبر از ایجاد یک جرگه مشورتی به‌منظور تحکیم صلح در افغانستان را داد.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا، وزیر سرحدات کشور از سیاست آمریکا نیز انتقاد نمود و گفت که ما نمیخواهیم که آمریکا برای ما اجیر در افغانستان ایجاد کند.
شیرزی از طالبان تقاضا کرد تا در این جرگه مشورتی شرکت کنند.
شیرزی می گوید با اینکه مدت 16 سال میشود که شورای عالی صلح در افغانستان ایجاد گردیده اما تاکنون ما شاهد نتیجه مثبت در ارتباط با تحکیم صلح در کشور نبوده ایم.
شیرزی اما می گوید که با اقوام، علمای دین، جامعه بین‌المللی در حدود چهارماه است که برای برنامه های صلح تلاش می کند.
 گل آغا شیرزی بیان داشت که وی قصد ایجاد یک جرگه مشورتی که در آن پاکستان و طالبان نیز حضورداشته باشند در ارتباط به آوردن صلح در افغانستان را دارد.
وزیر سرحدات می‌گوید که طرح سه ماده ای را آماده کرده تا بتواند از طریق آن تغییراتی را برای آوردن صلح به میان آورد.
به بیان شیرزی این سه طرح در راستای امور سرحدات، اقتصاد و موضوع اصلی در آن دور کردن جنگ از مناطق قبیله ای افغانستان می باشد.
به گفته وزیر سرحدات و قبایل افغانستان پاکستان ملیشه های خود را در مرزهای خود با افغانستان جابجا کرده و از این‌سو افغانستان نیز نیروهای خود را در سرحدات گماشته است که این نشانه خوبی برای تحکیم صلح در کشور نیست.
وزیر سرحدات و قبائل افغانستان با طرح این سوال که چرا در میان افغانستان و پاکستان بی اعتمادی است و این بی اعتمادی چگونه به وجود آمده است؟ اظهار داشت که باید در ارتباط به صلح میان دو کشور و به منظور آبادی افغانستان جرگه تشکیل داده و گفتگو کنیم.
شیرزی می گوید که مردم در سرحدات زیان های بسیاری را به دلیل جنگ دیده اند صدمات بسیار زیادی را در جنگ دیده اند و  این بدبختی های مردم با ایجاد جرگه ختم خواهد شد.

  پربازدید ترین