• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

متن سخنان مرتضوی در سالروز شهادت مزاری در ارگ

متن سخنان مرتضوی در سالروز شهادت مزاری در ارگ

بسم الله الرحمن الرحیم
جلالت‌مآب محترم جناب رییس جمهور، معاون محترم ریاست جمهوری استاد دانش، رییس محترم اجراییه جناب داکتر صاحب عبدالله، روسای محترم شورای ملی، قاضی القضات، لوی سارنوال، حضرت صاحب مجددی رهبر جهاد، رهبران محترم احزاب سیاسی، رییس محترم شورای عالی صلح، وزیران محترم کابینه، اعضای محترم شورای ملی، همه حاضرین محترم، خانم‌ها و آقایان! به مراسم بیست‌وسومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی و همراهانش خوش آمدید.

جلالت‌مآب جناب رییس جمهور و حضار گرامی!
بیست‌وسه سال قبل در شامگاه بیست و دوم حوت مادر پیری دست دختری کوچک مزاری را گرفته به زیارت گاهی رفته بود، تا برای رهایی فرزندش از اسارت سپاه جهل دعا کند.
نه تنها او، که قلب‌های زیادی به تپش افتاده بود، تا برای مردی که مسیر تاریخ را عوض کرده، مردمانش را از غربت و حاشیه به متن‌آورده و وارد تاریخ نموده اند، دعا کنند.
اما دیگر دیر شده بود. خبر کوتاه بود: مزاری و یارانش شهید شده است. مردم قدر شناس شوکه نشدند، بلکه مصمم‌تر و بیدارتر از همه وقت، کمر همت بستند. از میان لایه‌های یخبندان و برف، در دل کوه پایه‌های مناطق مرکزی به مدت 13 روز قریه به قریه روستا به روستا پیکر شهید وحدت ملی را از غزنی تا بلخ با شکوه خاص همراهی نمودند. شاید در تاریخ چنین تشییع طولانی و بی‌نظیر کم‌تر اتفاق افتاده باشد.
شهید وحدت ملی یکی از مردمی‌ترین رهبران معاصر است. او با کلید واژه‌های چون: عدالت اجتماعی، مشارکت سیاسی، نفی تبعیض و انحصار، انتخابات، تعدیل واحدهای اداری، سرشماری نفوس، آزادی و کرامت انسانی، تامین حقوق زنان، برابری و شهروندی وارد عرصه سیاست شد.
شهید وحدت ملی در اوج جنگ‌ها تاکید بر صلح داشت، هرگز پیام نفرت به قوم، سمت و جریانی نفرستاد و دشمنی ملیت‌ها را فاجعه می‌دانست و برادری و برابری را راه حل می‌دانست.
او در مصرف بیت المال سخت گیر بود، هیچ قصر و حساب بانکی از وی به میراث نمانده است.
او درکنار جهاد بر مبارزه فرهنگی تاکید داشت. مجله وزین حبل الله، سراج، پیام مستضعفین، و آموزشگاه عالی شهید بلخی از میراث‌های فرهنگی او است.
شهید وحدت ملی هرگز در بستر سمت، قوم، محله گرایی سقوط نکرد. او از تمام ظرفیت‌های بشری حوزه نفوذ خود استفاده کرد.
حزب سیاسی را که او رهبری می‌کرد به سطح خانواده تنزیل نداد. در اوج جنگ‌ها برای تعیین رهبری حزب انتخابات برگزار کرد.
سفره او با سفره همر زمانش تفاوتی نداشت، هیچگاه ادای یک رهبر اشرافی در او دیده نشد.
در عصری که زعامت مردم را داشت در تمام جریان سیاسی او، چهار نفر دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی پیدا نشد، تا به سفارت خانه‌ها معرفی گردد.
میراث اصلی مزاری برای مردم و جامعه، میراث آگاهی و دانایی است. امروز در هر فامل بیشتر از چهار ماستر و لیسانس است و بیشتر ازان حضور دارند.
به همین دلیل است که با قاطعیت می‌توان گفت که میراث داران واقعی مزاری همین نسلی اند که مسیر دانایی و آگاهی را در پیش گرفته اند.
شهید مزاری نقشه راه عدالت خواهی را برای مردم تدوین کرد و راه را برای پیمودن مسیر عدالت خواهی هموارکرد. راه و اندیشه اش به حیث یک شاخص در جامعه مطرح شده است.

جلالت‌مآب محترم جناب رییس جمهور!
به حیث یک شهروند از شما سپاسگزارم، شما اسیر فصل‌های گذشته نشده اید. ارگ را به خانه ای عزت، کرامت و ارج‌گذاری به همه شهروندان و عدالت خواهان بدل کرده اید. از فیض کاتب تجلیل نمودید، به شهید مزاری لقب شهید وحدت ملی داده اید. امروز با شکوه تمام از آرمان‌های عدالت خواهی وی تجلیل می‌کنید. این اقدام تان مرهمی بردرد و رنج‌های تاریخی، عقده‌های پنهان و زجر‌های بی‌شمار عصرها و نسل‌های گذشته و حال است. در دوران شما دیوار‌های بلند زندان جغرافیایی طبیعی در حال فروریختن و برای دستیابی به روشنایی تلاش کرده اید. شما با استخدام‌ها از مسیر اصلاحات اداری تهداب بزرگی را برای تامین عدالت و شایسته سالای در کشور گذاشتید. تاریخ در باره کارنامه‌های همه قضاوت خواهد کرد. و این فصل و تهداب نوین به حیث یک فرصت برای همدلی، برابری، عدالت محوری، جامعه مبتنی برحاکمیت قانون و ارزش‌ها و کرامت انسانی خواهد بود.

  پربازدید ترین