• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کنایه های تند سیاست مداران به گلبدین حکمتیار

کنایه های تند سیاست مداران به گلبدین حکمتیار

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می گوید کسانیکه به روند صلح افغانستان پیوسته اند متوجه رفتار و گفتار شان باشند و از تفرقه افگنی میان مردم افغاستان دست بردارند.

رییس اجرایی حکومت که در مراسم یادبود از هفتمین سالیاد جان باختن مولانا عبدالرحمان سیدخیلی، فرمانده پیشین ولایت کندز سخن میزد از آنان خواست که برای ایجاد وحدت میان مردم تلاش کنند.

آقای عبدالله گفت: “از همه آنهای که به روند صلح پیوسته اند توقع ما این است که در رفتار و گفتار شان متوجه وحدت مردم افغانستان باشند، به فکر یک پارچه گی مردم افغانستان باشند تا اینکه خدای ناخواسته به فکر تفرقه در بین مردم افغانستان.”

در همین حال، محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری و از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی می گوید که طرح واگذاری بخش های از کشور به عنوان مناطق امن به مخالفان یک توطعه است و عملی شدن آن به معنی تجزیه افغانستان است.

آقای قانونی گفت: “طرحی به عنوان مناطق امن برای مخالفان توطعه بزرگ است، اگر یک گوشه آن به کسی به بهانه های گوناگون سپرده شود این به معنای تجزیه افغانستان و موفقیت توطعه است که دشمنان افغانستان سالها خواهان آن هستند.”

اقبال صافی، نماینده مردم کاپیسا در مجلس نمایندگان این طرح را دسیسه استخبارات پاکستان میداند و تاکید می ورزد که در برابر آن ایستاده خواهد شد.

آقای صافی افزود: “این طرح، طرح بیرونی است، کسی که می خواهد عملی کند به بیرون کار می کند، به نفع مردم کشور نیست. ما غیر از اینکه استقبال نمی کنیم در برابر آن ایستاده خواهیم شد.”

پیش از این، گلبدین حکتیار رهبر حزب اسلامی به نیویارک تایمز گفته بود که حکومت برخی مناطق را به صورت خودمختار محلی در شماری از ولایات در اختیار طالبان قرار دهد.

آقای حکمتیار تاکید نموده بود که این طرح را با رییس جمهور غنی شریک ساخته و رییس جمهور این طرح را پذیرفته است.

همزمان با این، نگرانی های از تلاش حکومت برای تمدید کارش پس از پایان سال پنجم نیز مطرح می شود.

عمر داووزی، وزیر پیشین وزارت امور داخله و عضو ارشد شورای حراست و ثبات افغانستان در این نشست اظهار داشت: “حکومتی که به مشکل مردم آنرا برای پنج سال پذیرفته، از پنج سال اضافه تر به یک بهانه و دیگر بهانه بنشیند، یک روزهم نمی گذاریم که غیر قانونی حکومت شان را دادمه دهند.”

الماس زاهد، مشاور رییس جمهور غنی خطاب به اشتراک کنندگان گفت: “در انتخابات بعدی هم، یک مشت واحد باشید و به یک فکر قوی، حکومت های که تا امروز ساخته شده اند از برکت خون شهدای شما است.”

این درحالی است که پیش از این رهبران حکومت وحدت ملی بر پشتیبانی کامل کمیسیون انتخابات و برگزاری انتخابات سال آینده شورای ملی و انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعین شده آن تاکید داشتند.

  پربازدید ترین